Film przedstawiający dzieci z zespołem Downa nie może być nadawany we francuskiej telewizji w ramach bloku reklamowego. Rada Stanu decyzją z 10 listopada nie zakazała całkowitego jego rozpowszechniania, uznała jednak że film nie stanowił „przekazu w interesie ogółu” – wyjaśniła w przesłanym KAI komunikacie Ambasada Francji w Polsce.

Komunikat Ambasady Francji dot. decyzji Rady Stanu z dnia 10 listopada 2016 r.

10 listopada 2016 r. Rada Stanu (francuski Najwyższy Sad Administracyjny) oddaliła odwołanie, wniesione przez szereg osób prywatnych i stowarzyszeń, od przyjętej 25 czerwca 2014 r. przez Wysoką Radę Audiowizualną (CSA) decyzji o przesłaniu kierownictwu kilku francuskich stacji telewizyjnych pisma zalecającego większą dbałość o wypełnianie warunków nadawania przekazów w interesie ogółu w ramach bloków reklamowych.

Przypomnienie faktów:

Między 21 marca a 21 kwietnia 2014 roku, kilka francuskich stacji telewizyjnych nadało kilkakrotnie w trakcie bloków reklamowych wideo zatytułowane „Kochana przyszła Mamo” uwrażliwiające na problem trisomii 21 (powodującej zespół Downa).

Ten krótki film zawiera przesłanie skierowane do kobiety w ciąży, która właśnie dowiedziała się, że jej płód dotknięty jest zespołem Downa (trisomią 21). W filmie tym występują dzieci i młodzież cierpiące na ten zespół, deklarując przy tym, że są szczęśliwe i że mogą podejmować liczne formy aktywności.

Po jego pojawieniu się Wysoka Rada Audiowizualna (CSA), będąca niezależnym organem publicznym stojącym na straży wolności słowa w dziedzinie audiowizualnej, uznała, że ten film nie powinien być nadawany w ramach bloku reklamowego. Następnie CSA doprecyzowała znaczenie tej decyzji publikując komunikat, w którym stwierdziła, że jej zamiarem nie było stawianie przeszkód w rozpowszechnianiu tego filmu, co do którego stwierdza, że w pozytywny sposób przyczynia się do zwalczania dyskryminacji osób niepełnosprawnych, a jedynie zaznaczenie, że jego nadawanie pomiędzy reklamami było „niewłaściwe”.

Przepisy francuskie przewidują, że podczas bloków reklamowych nadawać można jedynie spoty reklamowe (co w danym przypadku nie miało miejsca) lub też, na zasadzie odstępstwa od tej reguły, „przekazy w interesie ogółu”. Tymczasem ów film nie stanowił „przekazu w interesie ogółu” w rozumieniu francuskich przepisów, ponieważ prezentował się jako skierowany do kobiety w ciąży, stojącej przed koniecznością dokonania „wyboru osobistego” polegającego na skorzystaniu lub nie z zabiegu przerwania ciąży z przyczyn medycznych. CSA wywodzi z tego, że o ile jest rzeczą zupełnie możliwą nadawanie tego filmu w telewizji, to niewłaściwym jest jego nadawanie w ramach bloków reklamowych.

Rada Stanu orzekła dnia 10 listopada br., że przedstawianie pozytywnego punktu widzenia na życie osobiste i społeczne młodych osób dotkniętych zespołem Downa jest zgodne z celami interesu ogólnego, niemniej jednak CSA nie popełniła błędu w osądzie ani naruszenia prawa uznając, że nadawanie tego filmu w trakcie bloku reklamowego było niewłaściwe.

*

Wymieniona decyzja nie zakazuje zatem rozpowszechniania tego filmu, przypomina jedynie, że jego nadawanie w ramach bloku reklamowego jest według francuskich przepisów niewłaściwe.

Oceń ten artykuł


źródło: KAI

Udostepnij

FacebookTwitterGoogle+

Wspomóż nas Przyjaciele misji

«
»

Wasze komentarze