„Kościół powinien być promotorem kultury przyjmowania, solidarności. Wręcz apeluje papież o przejście od kultury odrzucenia do kultury spotkania” – powiedział ks. prof. Konrad Glombik podczas Wielkopostnych Wykładów Otwartych w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Opolu. Tegoroczny cykl zatytułowany jest „Papież Franciszek: 5 lat”.

Ks. prof. Konrad Glombik z Uniwersytetu Opolskiego w swoim wystąpieniu pt. „Kontrowersyjne nauczanie czy kontrowersyjna recepcja?” próbował udowodnić, że papieskie nauczanie jest zgodne z Soborem Watykańskim II, ale spotyka się często z zaskakującym odbiorem.

Prelegent przytoczył kilka „kontrowersji” papieża Franciszka, czyli jego prosty styl zwracania się do wiernych, przywitania się czy życzenia smacznego obiadu, zamieszkanie w Domu św. Marty zamiast w pałacu apostolskim. „Są pewne takie sformułowania i fakty z życia papieża, które wydają nam się bardzo kontrowersyjne i na pewno odstają od tego sposobu bycia papieżem, które znamy sprzed kilkudziesięciu lat, do jakiego przyzwyczailiśmy się za pontyfikatu Jana Pawła II czy Benedykta XVI” – stwierdził.

Zdaniem profesora, pewna nowość, którą wnosi papież Franciszek, to przemówienia, sformułowania, pewne gesty, które potem trafiają do mediów. Jednym z wiodących tematów są uchodźcy. Zjawisko masowej migracji zbiegło się z pontyfikatem Franciszka i papież od samego początku ten temat mocno podejmuje. „W obozie uchodźców na Lampedusie Franciszek przytoczył ostre słowa z Pisma Świętego »Gdzie jest twój brat?« wypowiedziane przez Boga po zabiciu Abla do Kaina. Te ostre słowa papież kieruje do Europejczyków, przypominając o odpowiedzialności za tych ludzi, którzy uciekają przed wojną i tęsknią za lepszym życiem” – przypomniał.

Papież widzi problem migracji z perspektywy zjawisk globalizacji, których się nie da zatrzymać. Braki w pewnych państwach, które wołają o poszanowanie godności osoby ludzkiej i dążenia do lepszego życia to jest po prostu znak czasu. „Kościół powinien być promotorem kultury przyjmowania, solidarności. Wręcz apeluje papież o przejście od kultury odrzucenia do kultury spotkania. Dotyczy to wszystkich ludzi, ale w dużej mierze właśnie migrantów i uchodźców” – podkreślił ks. prof. Glombik.

Fot. EPA/LUCA ZENNARO / POOL

Wykładowca teologii moralnej zaznaczył również, że przyjmując migrantów, uchodźców, przyjmuje się i otwiera się drzwi samemu Bogu. Papież krytykuje przejawy dyskryminacji, ksenofobii, lęku, nieufności, które obserwuje się wyraźnie w społeczeństwach katolickich.

„Kościół rozprzestrzeniał się na zasadzie migracji misjonarzy, którzy szli i głosili Ewangelię, zatem ksenofobia jest niezgodna z rozwojem Kościoła i uniwersalizmem zbawczego orędzia, które jest do wszystkich ludzi wszystkich czasów. Drugi człowiek jest zawsze szansą nawiązania dialogu, spotkania, ubogacenia. Papież nie widzi w tych, którzy przybywają zagrożenia dla tożsamości, ale szansę, by swoją tożsamość odnowić i pogłębić” – dodał.

Profesor przyznał, że kiedy przeanalizujemy te treści u papieża Franciszka i porównamy je z nauczaniem Kościoła dotyczącym migracji, to nie znajdziemy tam nic kontrowersyjnego. „Zasadniczo te treści, może nie w takich sformułowaniach, nie tak ostro wyrażonych, ale są obecne również w nauczaniu papieża Jana Pawła II czy Benedykta XVI” – zauważył i jednocześnie pokazał, że kontrowersyjny jest sprzeciw i brak recepcji tego nauczania Franciszka w Polsce.

Druga sprawa, jeszcze bardziej kontrowersyjna, dotyczy posynodalnej adhortacji „Amoris laetitia” oraz osób w sytuacjach nieregularnych i ewentualności przyjmowania przez nich sakramentu pokuty i Komunii Świętej. „Nie ma nowych norm prawa kanonicznego, ale chodzi o zastosowanie obecnych możliwości, a przede wszystkim o rozeznanie duszpasterskie” – podkreślił ks. prof. Glombik.

Wielkopostne Wykłady Otwarte organizowane są przez Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego.

Bardzo ważne przesłanie papieża Franciszka
6 (100%) 1 ocen.


źródło: KAI

Udostepnij

FacebookTwitterGoogle+

Wspomóż nas Przyjaciele misji

«
»

Wasze komentarze

  Komentarzy:: 2


  1. Cytat: „Kościół powinien być promotorem kultury przyjmowania, solidarności.” Solidarność z antychrystami i zbrodniarzami? Wystarczy poczytać Listy Apostolskie i wszystko jasne. Dla niektórych chrześcijaństwo zaczyna się od Soboru Watykańskiego II. I nadrzędne są marginalne deklaracje. To potworny błąd.


  2. „Nie ma nowych norm prawa kanonicznego, ale chodzi o zastosowanie obecnych możliwości, a przede wszystkim o rozeznanie duszpasterskie” – jak to? dotychczas sprawa była jasna – jeśli rozwodnicy żyją we wstrzemięźliwości to warunkowo mogą przystępować do Komunii św. Teraz mogą cudzołożyć i przystępować do Komunii. Więc albo „obecne możliwości” są niezgodne z Prawem Kanonicznym, albo zmieniono normy Prawa Kanonicznego