Słońce za krzyżem, Skopje, Macedonia.

Dziwne formy Chrystusowego krzyża

Z naszych kościołów i mieszkań znamy krzyż łaciński i grecki, a także stawiany przed przejazdami kolejowymi krzyż św. Andrzeja. Ale to nie jedyne istniejące formy krzyża.

Staurologia, czyli nauka o krzyżu opisuje także krzyże zastępcze, czyli ukryte oraz figury Ukrzyżowanego i krzyża znane z kart Starego Testamentu i z pism Ojców Kościoła. Obfituje ona ponadto w liczne metafory krzyża wraz z towarzyszącą mu bogatą, a czasem i zawiłą symboliką.

Krzyże rycerzy i świętych

Chrystusowy krzyż zdobił też płaszcze rycerzy zakonnych, od krzyżaków po bożogrobców. Osiem rozwidleń krzyża maltańskiego symbolizowało ewangeliczne błogosławieństwa, a cztery krzyżyki w ramionach krzyża jerozolimskiego u rycerzy Grobu Świętego, wraz z dużym krzyżem, pięć Chrystusowych ran. Krzyże świętych, na przykład krzyż św. Andrzeja, były, podobnie jak krzyż św. Piotra, narzędziem ich męczeństwa, ale nie tylko, ponieważ pierwszy z krzyży stanowił grecką literę X, wskazując na Chrystusa, a krzyż św. Antoniego Pustelnika, w formie greckiej litery Tau (T), oznaczał u mnichów pieczęć wybranych. Cztery ramiona krzyża laskowanego sugerowały natomiast uniwersalizm Odkupienia. Istniały też krzyże akcentujące godność urzędu. Wyobrażający relikwiarz Krzyża Świętego krzyż arcybiskupi, zwany patriarchalnym lub lotaryńskim, zdobiły dwie, a papieski trzy poziome belki przecinające belkę pionową.

Często o nazwie krzyża decydował jego wygląd, w związku z czym krzyż o ramionach w formie wideł, symbolizujący tchnienie w wodę chrzcielną, określany był jako widlasty. Krzyż z zakończeniami ramion w postaci trójliścia zwano trójlistnym, kotwic – kotwicowym, a kwietnych kielichów – kwiatowym. Niekiedy krzyże nakładały się na siebie lub z sobą łączyły, na przykład krzyż podwójny stanowił połączenie krzyża greckiego z krzyżem św. Andrzeja, a litewski, czyli jagielloński – dwóch krzyży greckich. Krzyż grecki związany jest z tradycją chrześcijańskiego Wschodu, podobnie prawosławny, którego ukośna belka, w zależności od części wznoszącej się lub opadającej, symbolizuje zbawienie, łaskę, niebo i Dobrego Łotra oraz potępienie, grzech, piekło i Złego Łotra. Na Wyspach natkniemy się na krzyże celtyckie, wpisane w koło i pokryte reliefami, u koptów na krzyże znane w epoce faraonów jako ankh, a w katakumbach na swastyki zdobiące płyty zamykające miejsca pochówku (loculi).

Krzyże ukryte

Pierwsi chrześcijanie obawiali się profanacji krzyża przez pogan, represji, a mając w pamięci haniebną śmierć Zbawiciela, unikali przedstawiania Jezusa Chrystusa jako ukrzyżowanego. Do czasu wydania edyktu mediolańskiego (313 r.) posługiwali się zatem krzyżami zastępczymi, czyli: chrystogramami (na przykład Chi-Rho z labarum Konstantyna Wielkiego), pługiem i jarzmem, swastyką, siekierą, ankh, kotwicą, trójzębem z rybą (symbolizującą Mesjasza) i okrętem z masztem.

Obrazy krzyża i Ukrzyżowanego

Golgotę zapowiadały biblijne postaci, rzeczy i epizody, między innymi miedziany wąż i arka Noego oraz niosący drzewo na szczyt Morii Izaak (droga Zbawiciela z krzyżem na Kalwarię). Z figur krzyża i Ukrzyżowanego wymieńmy też koszyk z małym Mojżeszem, laskę tego patriarchy, jego ręce uniesione w czasie bitwy z Amalekitami, a także dąb z Mamre, drabinę ze snu Jakuba, drzewo zbierane przez wdowę z Sarepty, mistyczną tłocznię, siekierę, pług i jarzmo (ze względu na budulec) oraz rogi byka i jednorożca. Figurą Zbawiciela stał się baranek, owoc winnego grona i jabłoni (nawiązanie do rajskiego jabłka) oraz skarabeusz (do którego porównał Mesjasza św. Ambroży).

Krzyż o wielu „imionach”

Chrystusowy krzyż kojarzono z człowiekiem stojącym z wyciągniętymi rękoma. W takiej pozie ukazał św. Wojciecha Jan Kanapariusz, opisując jego męczeństwo. Krzyż dostrzegano także w rozłożonych w locie ptasich skrzydłach, w gwieździe, ołtarzu (o czym pisał św. Jan Chryzostom) i w znaku hamt (na lampach z jerozolimskiego ossuarium). Widziano w nim klucz otwierający niebo, lichtarz i pułapkę na szatana (św. Augustyn), łoże (Peregryn z Opola), machinę i pomost (święci Ignacy Antiocheński i Efrem), bramę do nieba, sakrament, lekarstwo, miejsce sądu, wagę sprawiedliwości, znak Paruzji, oręż i rydwan. O krzyżu jako rydwanie Teodor Studyta mówił: „Chrystus wstąpił na drzewo krzyża jak na rydwan królewski, obalił diabła i jego moc śmiercionośną i wyzwolił ludzkość z okrutnej niewoli. Na tym drzewie Pan ukazał się jako najznakomitszy wojownik; Jego ręce, nogi i bok zostały zranione w boju, lecz przez nie uleczył rany grzechów, zadane naszej naturze przez przewrotnego węża”.

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze