Dwumiesięcznik wydawany przez misjonarzy oblatów obchodzi 35. urodziny. Jest dostępny nie tylko w wersji papierowej, ale również elektronicznej, dzięki czemu wiadomości misyjne trafiają do coraz większej liczby odbiorców.

„Misyjne Drogi” pojawiły się na rynku wydawniczym w 1983 r. Zostały założone przez Polską Prowincję Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej z siedzibą w Poznaniu, po zaakceptowaniu decyzji przez ówczesne władze PRL podczas obrad Komisji Wspólnej Rządu i Episkopatu.

Pierwszym redaktorem naczelnym czasopisma (do 2011 r.) i pomysłodawcą był o. Alfons Kupka OMI, były prowincjał. Głównym zadaniem czasopisma jest informowanie o sytuacji misjonarzy na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem oblatów, formacja misyjna, przekazywanie parafiom materiałów do animacji misyjnej, a także przekonanie ludzi do zaangażowania na rzecz misji przez modlitwę, ofiarowane posty, cierpienia oraz przekazywanie środków materialnych. Istotnym aspektem działalności jest też informowanie o prześladowaniach chrześcijan, jak i podejmowanie refleksji religioznawczej i kulturoznawczej.

Dwumiesięcznik „Misyjne Drogi” wydawany jest w nakładzie ok. 24–25 000 egz., a jego objętość wynosi 76 stron głównego grzbietu oraz 16 stron wkładki dla dzieci. Kierowany jest do rodzin katolickich. Dociera najczęściej do odbiorców indywidualnych w prenumeracie, a także do prawie 1100 parafii w Polsce. Jest także dostępny w tzw. wolnej sprzedaży w sieciach Relay oraz Empik. Od kilku lat udaje utrzymać się nakład na stałym poziomie, choć czytelnictwo czasopism w Polsce systematycznie spada.

– Cieszymy się, że jesteśmy obecni na polskim rynku już tyle lat. Utrzymujemy liczbę czytelników tradycyjnego wydania na stałym poziomie, a z wydaniem elektronicznym trafiamy do coraz większej liczby odbiorców. To pokazuje, że misje to temat, który przyciąga, łączy i wzbudza pozytywne emocje. O to nam właśnie chodzi – mówi redaktor naczelny, o. Marcin Wrzos OMI.

Misyjne Drogi

Każdy numer „Misyjnych Dróg” ma główny temat przewodni. Stałymi rubrykami są: „Wiadomości z życia Kościoła”, „Raport misyjny” (istotne tematy dotyczące misji), „Rozmowy w drodze” (wywiady z misjonarzami, duchownymi, ludźmi kultury i nauki), „Na granicy kultur i religii” (wiadomości o innych kulturach i wierzeniach), „Listy misjonarzy”, „Reportaż misyjny”, „Prześladowania chrześcijan”, „Młodzi i misje” oraz „Felieton z misją”. W czasopiśmie znajdują się krzyżówka, anegdoty misyjne, a także przepisy kulinarne Wojciecha Modesta Amaro.

W podejmowanej refleksji misjologiczno-religioznawczej opiera się na ekspertach pochodzących z UKSW, UAM, US oraz oblackich naukowych ośrodków misjologicznych. Istotnym elementem czasopisma jest dodatek dla najmłodszych „Misyjne Dróżki Dreptaka Nóżki”. W każdym numerze młody czytelnik przenosi się do innego kraju, poznając jego zwyczaje oraz życie misjonarzy, którzy tam posługują. Ma okazję przeczytać krótki wywiad, a na końcu rozwiązać rebus i krzyżówkę.

Redakcja czasopisma koordynuje również program adopcji misyjnej „Misja Szkoła”. Wsparcie darczyńców umożliwia podjęcie nauki dzieciom i młodzieży z Madagaskaru, Indii, Nepalu i Bangladeszu. Kilkakrotnie w ciągu roku dzieci ze szkół objętych patronatem przesyłają listy do swoich donatorów. Program obejmuje ponad 700 dzieci. Także na bieżąco, razem z portalem www.misyjne.pl, pismo reaguje na aktualne potrzeby misji, czy sytuacje związane z klęskami żywiołowymi, podejmując samodzielne kampanie np. „Ryż na Madagaskar”, „Himalaje muzyki”, czy „Woda dla Madagaskaru”, a także włącza się do akcji animowanych przez Komisję Episkopatu Polski ds. Misji, Papieskie Dzieła Misyjne czy Fundację Pomocy Humanitarnej „Redemptoris Missio”.

Od pięciu lat pismo prowadzi również wielkopostną akcję duchowego wspierania misjonarzy – „Misjonarz na Post”. W tegorocznej edycji bierze udział już ponad 10 tysięcy osób. Realizowana jest pod patronatem Przewodniczącego KEP, abp. Stanisława Gądeckiego, a także przewodniczącego Komisji Episkopatu Polski ds. Misji.

Od 2000 r. redakcja korzysta z możliwości, jakie oferują tzw. nowe media. Prowadzi stronę internetową, a od października 2016 r. portal www.misyjne.pl, w którym na bieżąco ukazują się aktualności ze świata, a szczególnie życia Kościoła i misji. Inne możliwości dostępne dla odwiedzających to między innymi opcja internetowego zamówienia prenumeraty czasopisma, także w wersji elektronicznej, oraz zakupy w sklepie internetowym. W styczniu 2018 r. portal odwiedziło 285 tys. unikalnych użytkowników.

Redakcja korzysta także z mediów społecznościowych: Facebooka, Twittera, Instagrama i Snapchata. Pracownikami są przede wszystkim osoby świeckie, dobrze przygotowane dziennikarsko i misjologicznie.

Oceń ten artykuł


źródło: Redakcja

Udostepnij

FacebookTwitterGoogle+

Wspomóż nas Przyjaciele misji

«
»

Wasze komentarze

Skomentuj jako pierwszy.