Dialog, nie tylko na temat wymiany idei, ale dialog ludzki, twarzą w twarz, pomaga wszystkim wzrastać jako osoby oraz w poszukiwaniu absolutu i Boga. Przypomniał o tym Franciszek w krótkim przemówieniu do taoistów ze Świątyni Bao’an ze stolicy Tajwanu – Tajpej, z którymi spotkał się 14 marca tuż przed środową audiencją ogólną na Placu św. Piotra w Watykanie.

Ojciec Święty podziękował swym gościom za odwiedziny i skierowane doń pozdrowienia. Wyraził przy tym zadowolenie ze wspólnej pracy, wykonanej przez delegację tej Świątyni i Papieską Radę ds. Dialogu Międzyreligijnego. Jest to dialog nie tylko idei, ale jest to dialog ludzki, osoby z osobą, który pomaga wszystkim wzrastać jako osoby, na naszej drodze poszukiwania absolutu, Boga – powiedział papież. Wyraził wdzięczność delegacji taoistycznej za jej dobrą wolę, za wizytę i za zaproszenie do odwiedzenia Tajwanu. Bardzo sobie cenię ten gest – dodał. Na zakończenie spotkania życzył wszystkim błogosławieństwa Bożego i poprosił, aby jego goście modlili się za niego.

Świątynia Bao’an jest taoistycznym miejscem kultu, położonym w dzielnicy Datong stolicy Tajwanu, w pobliżu podobnego obiektu poświęconego Konfucjuszowi. Głównymi bóstwami czczonymi w świątyni są postacie z panteonu taoizmu: Baoszeng, Szennong, Czarny Tygrys i 36 Niebiańskich Urzędników.

Murowaną świątynię wznieśli w 1804, na miejscu wcześniejszej, drewnianej z 1742, osadnicy z Tong’an w prowincji Fujian. Później znacznie ją rozbudowano w latach 1855 i 1868-73. Po wojnie chińsko-japońskiej (1894-95), gdy Tajwan zajęli Japończycy, świątynia doznała wielu zniszczeń wskutek toczonych tam walk. Odbudowano ją w latach 1917-19, ale po zbombardowaniu Tajpej przez amerykańskie lotnictwo w 1945, została ponownie zniszczona. Jej odbudowa trwała do 1967 roku. Kolejnych renowacji dokonano w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku.

Obiekt jest miejscem różnych uroczystości religijnych i wydarzeń kulturalnych, z których do najważniejszych należą urodziny Baoszenga 15. dnia 3. miesiąca kalendarza księżycowego, darmowe poradnie tradycyjnej medycyny chińskiej i koncerty. W dniach 15-16 października 2016 odbyła się tam konferencja międzynarodowa nt. „Szukając razem prawdy: dialog chrześcijańsko-taoistyczny”, która – jak stwierdzał później komunikat po tym wydarzeniu – była „historycznym spotkaniem”, które „skonkretyzowało naszą zdecydowaną wolę dialogu”. Uczestniczyły w nim delegacje Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego, Kościoła katolickiego na Tajwanie, Federacji Konferencji Biskupich Azji (FABC) i Światowej Rady Kościołów.

Taoizm (według innej pisowni daoizm) jest tradycyjnym chińskim systemem filozoficznym i religijnym. Nurt filozoficzny miał stworzyć Laozi w VI wieku przed Chr., podczas gdy taoistyczny system religijny powstał w II i III wieku po Chr. Za najważniejsze księgi taoizmu uważa się Daodejing i Zhuangzi. Był, obok konfucjanizmu, jednym z dwóch najważniejszych systemów filozoficzno-religijnych w Chinach. Nurt religijny – w przeciwieństwie do względnie ortodoksyjnego konfucjanizmu – był otwarty na zapożyczenia z innych wierzeń, np. konfucjanizmu, szamanizmu, buddyzmu, a nawet chrześcijaństwa i manicheizmu.

Oceń ten artykuł


źródło: KAI

Udostepnij

FacebookTwitterGoogle+

Wspomóż nas Przyjaciele misji

«
»

Wasze komentarze

Skomentuj jako pierwszy.