Oby Przedwieczny błogosławił naszej współpracy i oświecał ją, byśmy mogli razem podejmować i realizować coraz lepiej Jego zamiary, „zamiary pełne pokoju, a nie zguby, by zapewnić przyszłość, jakiej oczekujemy”.

Tymi słowami z Księgi Jeremiasza (29, 11) Franciszek zakończył przemówienie, jakie skierował do grupy rabinów z Europy, Ameryki i Państwa Izrael, których przyjął 31 sierpnia przed południem na specjalnej audiencji w Watykanie.

Cytat ten znalazł się w przekazanym mu przez gości dokumencie, zatytułowanym „Między Jerozolimą a Rzymem” (Between Jerusalem and Rome), podsumowującym dotychczasowy rozwój wzajemnych stosunków, poczynając od soborowej deklaracji „Nostra aetate”. W czwartym rozdziale, przypomniał papież, „stanowi ona dla nas magna charta dialogu ze światem żydowskim, a jej stopniowe wprowadzanie w życie pozwoliło bowiem na to, aby nasze stosunki stawały się coraz bardziej przyjacielskie i braterskie”.

Ojciec Święty podkreślił, że „«Nostra aetate» ukazała, iż początki wiary chrześcijańskiej znajdują się już, zgodnie z Bożą tajemnicą zbawienia, u patriarchów, Mojżesza i proroków i że ponieważ wielkie jest nasze wspólne dziedzictwo duchowe, należy promować wśród nas obustronne poznanie się i poszanowanie, przede wszystkim za pośrednictwem studiów biblijnych i braterskich rozmów (por. n. 4). W ciągu ostatnich dziesięcioleci mogliśmy się dzięki temu zbliżyć, prowadząc owocny dialog; pogłębiliśmy wzajemne poznanie się i umocniliśmy więzy naszej przyjaźni”.

Franciszek zauważył, że we wspomnianej deklaracji „nie ukrywa się różnic teologicznych między naszymi tradycjami wiary”, ważniejszy jednak jest fakt, że „wyraża się w niej niewzruszoną wolę ściślejszej współpracy dziś i w przyszłości”. „Dokument wasz zwraca się do katolików, nazywając ich «partnerami, bliskimi sojusznikami, przyjaciółmi i braćmi we wspólnym poszukiwaniu lepszego świata, który mógłby cieszyć się pokojem, sprawiedliwością społeczną i bezpieczeństwem»” – przypomniał gospodarz spotkania.

W innym miejscu, dodał, stwierdzono, że „mimo głębokich różnic teologicznych katolicy i żydzi podzielają wspólne wierzenia” oraz zawarto stwierdzenie, że „religie muszą wykorzystywać zachowanie moralne oraz wychowanie religijne – nie wojnę, przymus czy nacisk społeczny – do wywierania swojego wpływu i inspiracji”.

Na zakończenie przemówienia papież podziękował gościom za wizytę i prosił o modlitwę w swojej intencji, po czym oświadczył: „Chciałbym na koniec wraz z wami prosić Najwyższego o błogosławieństwo dla nas wszystkich i dla czekającego nas wspólnego marszu przyjaźni i zaufania. W swym miłosierdziu niechaj Wszechmogący obdarzy nas i cały świat swoim pokojem. Szalom Alejchem!”.

Oceń ten artykuł


źródło: KAI

Udostepnij

FacebookTwitterGoogle+

Wspomóż nas Przyjaciele misji

«
»

Wasze komentarze

Skomentuj jako pierwszy.