Począwszy od Kaina

Kilka dni termu ukazał się singiel Natalii Niemen „Począwszy od Kaina”. Artystka pragnie przybliżyć szerszej publiczności mniej znaną twórczość swojego taty. Nowy utwór wykonany został w duecie z nietuzinkowym artystą – Krzysztofem Zalewskim.

– Ów utwór jest bardzo ciekawy pod względem olbrzymiego dysonansu, jakim jest całkowita rozbieżność tekstu z nastrojem, który serwuje nam warstwa muzyczna. Pierwiastek tekstowy jest bardzo smutny. Tchnie gorzką prawdą o rodzaju ludzkim – mówi autorka – Świat stacza się w otchłań pomimo szaleńczej szamotaniny człowieka – dodaje. 

Artystka wydała niedawno płytę „Niemen mniej znany”. Znalazły się na niej utwory z dwóch ostatnich płyt Czesława Niemena; „Terra Deflorata” oraz „spodchmurykapelusza”. Na płycie znalazły się wybitne kompozycje Czesława Niemena m.in. Terra Deflorata, Pojutrze szary pył, spodchmurykapelusza, czy Począwszy od Kaina. Wydawnictwo Natalii to również prawdopodobnie pierwsza próba przełożenia tych wybitnych kompozycji i aranżacji na język zespołu instrumentalistów. Od lat 80. Czesław Niemen był bowiem samowystarczalnym multiinstrumentalistą, a do tworzenia i wykonywania swojej muzyki zatrudnił, jak sam ją nazwał – robotestrę, czyli zaawansowaną, cyfrowo-analogową „machinerię” instrumentów.

Fot. youtube.com

– Stanowiło to pewną trudność. Wszak dojrzałą twórczość Czesława Niemena cechuje wielozłożoność faktury kompozycji i aranżacji, ale też zastosowanie nietypowego instrumentarium. Tzw. robotestra, jak ojciec nazywał swoją muzyczną machinę, czyli zestaw instrumentów elektronicznych, robiła za zespół daleko wykraczający poza tradycyjny skład rozrywkowy. Owe kompozycje różnią się od siebie strukturą. Niektóre były dość proste do odczytania i zinterpretowania. Praca nad innymi zajęła nam dużo więcej czasu. Dlatego śmiało mogę podsumować, iż największą trudność stanowiły dla nas kwestie wyłuskania kluczowych linii melodycznych i kontrapunktów oraz przełożenie ich na „żywe” brzmienia, a także zwyczajne „wbicie” sobie do palców i głów nieoczywistości i zmienności form kompozycji trudniejszych – mówi Natalia Niemen.

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze