Wolsztyn: XXIV parada parowozów

Dziesięć zabytkowych lokomotyw zostało zaprezentowanych w sobotę podczas XXIV Parady Parowozów w Wolsztynie. Widzowie zobaczyli czynne lokomotywy z Polski, Niemiec i Czech.

Jak podkreślają organizatorzy wydarzenia, Parada Parowozów jest największym w Europie spotkaniem miłośników kolei, podczas którego prezentowane są zabytkowe lokomotywy parowe. Co roku do Wolsztyna przyjeżdża ok. 20 tys. miłośników kolei nie tylko z Europy, ale także m.in. Japonii, Australii i Stanów Zjednoczonych.

Święto parowozów rozpoczeło się już w piątek, ale główna atrakcja, czyli parada zabytkowych lokomotyw zaplanowana była tradycyjnie na sobotę. Wtedy, o godz. 13.30 można było zobaczyć wszystkie parowozy, które wspólnie wzięły udział w tym widowisku.

Organizatorem tegorocznej parady jest po raz pierwszy utworzona w sierpniu 2016 r. Parowozownia Wolsztyn – instytucja kultury samorządu województwa wielkopolskiego. Instytucję powołało województwo wielkopolskie, gmina Wolsztyn, powiat wolsztyński oraz spółka PKP Cargo S.A.

Podczas konferencji prasowej wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak, zapowiedział, że od 15 mają, po dwuletniej przerwie, parowozy wrócą do regularnego kursowania.

„Będzie to regularna trakcja na odcinku pomiędzy Wolsztynem a Lesznem codziennie. Natomiast w weekendy będzie to połączenie między Wolsztynem a Poznaniem” – mówił Jankowiak. Dodał, że początkowo kursować będzie jedna para pociągów, natomiast jeżeli zainteresowanie takimi przejazdami okaże się duże, niewykluczone jest uruchomienie dodatkowej pary pociągów prowadzonych przez parowozy.

Parowozownia Wolsztyn jest ostatnią czynną parowozownią na świecie. Jej historia sięga 1907 r., kiedy to została wybudowana na terenie 3 tys. m. kw. Parowozownia posiada obrotnicę pruskiej konstrukcji Wischer-Stargard z 1907 r. oraz zabytkową wieżę wodną z pojemnikiem o pojemności 100 m sześc. Najstarszy znajdujący się w Wolsztynie czynny parowóz Ok1, o nr 359, wyprodukowany został w 1917 r.

Dumą wolsztyńskich kolejarzy jest jednak „Piękna Helena”, polski parowóz Pm36-2 z 1937 r. zbudowany przed wojną do prowadzenia lekkich pociągów ekspresowych i rozwijający prędkość do 130 km/godz. Ogółem w wolsztyńskiej parowozowni znajduje się 30 parowozów oraz 19 historycznych wagonów.

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze