120 lat „Świętego Wojciecha”

W roku 2017 Święty Wojciech Dom Medialny obchodzi jubileusz 120 lat swojego istnienia. Powstała dzięki staraniom arcybiskupa Floriana Stablewskiego. Spółka datuje swój początek na 1897 rok.

Jubileusz inaugurował uroczysty koncert adwentowy w wykonaniu Poznańskich Słowików, który miał miejsce już rok temu – w listopadzie. Program obchodów obejmował liczne imprezy o charakterze religijnym, kulturalnym i rodzinnym. W kwietniu i w maju w Bibliotece Raczyńskich w Poznaniu oglądać można było wystawę „Miłość do książki się nie starzeje”. Później Wydawnictwo zaprosiło Czytelników i Sympatyków na piknik rodzinny nad poznańskim Jeziorem Maltańskim.

Dziś z kolei kulminacja obchodów – gala jubileuszowa, podczas której zagrał Leszek Możdżer (na zdjęciach naszego naczelnego – ojca Marcina Wrzosa obecnego na uroczystości). Obecni byli na niej m.in prymas Polski Wojciech Polak oraz przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski metropolita poznański abp Stanisław Gądecki:

Podczas dzisiejszego koncertu jubileuszowego prezes zarządu ks. Tomasz Siuda mówił, że  „misja edukacyjna i przypominanie o najważniejszych wartościach chrześcijańskich w domu medialnym Wojciecha jest cały czas obecna”.

Święty Wojciech Dom Medialny jest jednym z najstarszych działających polskich wydawców.

Zdjęcie: pierwsza siedziba Spółki, początek XX wieku

Początki łączą się z myślą stworzenia polskiego czasopisma katolickiego dla Wielkopolan. W styczniu 1895 r. ukazał się pierwszy numer „Przewodnika Katolickiego” – tygodnika dla rodzin i bractw chrześcijańskich. Od początku z tygodnikiem związany był wybitny społecznik ks. Józef Kłos. Czasopismo szybko zyskało ogromną popularność, a zainteresowanie polskojęzyczną literaturą katolicką w zaborze pruskim było tak duże, że arcybiskup Florian Stablewski wykupił udziały Spółki Akcyjnej „Kurier Poznański” i 17 grudnia 1897 r. przekształcił ją w Spółkę Akcyjną „Drukarnia i Księgarnia św. Wojciecha”, a w języku niemieckim: St. Adalbert Druckerei und Buchhandlung. Nowa nazwa wyraźnie wskazywała na cele, jakie arcybiskup postawił przed spółką. DiKŚW miała budzić ducha religijnego i patriotycznego wśród polskich katolików, dlatego właśnie jej patronem został św. Wojciech. W ramach spółki powołano do życia księgarnię wysyłkową i wydawnictwo.

Najpełniejszy okres rozwoju Spółki przypada na lata międzywojenne. Dynamika rozwoju firmy już w latach dwudziestych postawiła ją w pierwszym rzędzie placówek spełniających trudną do przecenienia rolę w życiu umysłowym, społecznym i kulturalnym Wielkopolski i całego kraju. W ciągu roku wydawano średnio niemal 100 tytułów, drukowano niemal 1 mln egzemplarzy książek. Nakład „Przewodnika Katolickiego” osiągnął przed wojną 300.000 egzemplarzy. W 1919 roku zakupiono okazały gmach Hotelu Rzymskiego na narożniku Placu Wolności i al. Marcinkowskiego. Przeniesiono tu biura centrali, administrację czasopism, wydawnictwo i księgarnię z działem dewocjonaliów.

W 2008 roku wydawnictwo Księgarnia św. Wojciecha przyjęło nową nazwę – Wydawnictwo Świętego Wojciecha

Obecnie, wraz ze zwiększającą się z roku na rok liczbą tytułów Wydawnictwo św. Wojciecha plasuje się w ścisłej czołówce wydawnictw książek religijnych, stara się nawiązać do swego historycznego dorobku i wypracowanego modelu, preferując książki o charakterze edukacyjnym (szczególnie podręczniki i poradniki metodyczne dla wszystkich szczebli nauczania w nowatorskim ujęciu metodycznym i edytorskim), modlitewniki i teksty Pisma Świętego. W 2013 roku DiKŚW przeniosła się do nowej siedziby przy ul. Chartowo, w której mieszczą się wszystkie redakcje i działy organizacyjne spółki.

We wrześniu 2015 roku Drukarnia i Księgarnia św. Wojciecha zmieniła nazwę na Święty Wojciech Dom Medialny sp. z o.o.

Wasze komentarze