23 grudnia Polacy wydali w małych sklepach o połowę więcej niż w inne dni grudnia
Dzień przed Wigilią Polacy wydali w małych sklepach o połowę więcej niż w każdym innym grudniowym dniu – poinformowała Elżbieta Szarejko z Centrum Monitorowania Rynku. Podała, że w całym przedświątecznym tygodniu sklepy osiedlowe miały o 9% więcej klientów niż analogicznym okresie 2020 r.
Jak wynika z danych CMR, w małych, położonych blisko domu placówkach, świąteczne zakupy ograniczają się zwykle do ostatniego tygodnia, a nawet ostatnich dni tuż przed świętami i zwykle mają charakter uzupełniający. „Liczba klientów nie rośnie zbyt mocno w porównaniu ze zwykłymi dniami, ale zakupy dokonywane w tych dniach są większe, kwoty na paragonach wyższe, bo klienci często wybierają nieco lepsze i droższe niż zwykle produkty lub nie zwracając uwagę na cenę, kupują ulubiony produkt, który właśnie się skończył lub którego zapomnieli kupić przy okazji większych zakupów” – wyjaśniła ekspertka CMR.
Elżbieta Szarejko wskazała, że w 2021 roku, podobnie jak w poprzednich latach, najlepszym dniem w całym przedświątecznym okresie był dzień tuż przed Wigilią. „Małe sklepy odwiedziło wówczas o 11% więcej osób, a łączna wartość ich zakupów była o około 50% wyższa niż w inne grudniowe środy” – podała.
>>> Badanie: 45 proc. Polaków ograniczy swoje tegoroczne wydatki na spożywcze zakupy świąteczne
Jak dodała, łącznie w tygodniu świątecznym zakupy w sklepach małoformatowych zrobiło w tym roku o 9% klientów więcej niż w 2020, a ich wydatki były o 14% wyższe niż w analogicznym okresie roku 2020. „Największe wzrosty odnotowano w kategoriach, w których najdotkliwiej odczuwamy wzrosty cen. Na masło i olej wydaliśmy średnio przed ostatnimi świętami o 40% więcej niż rok wcześniej, chociaż liczba sprzedanych opakowań była o 4% niższa” – zaznaczyła.
>>> Raport: pod wpływem pandemii zakupy spożywcze robimy rzadziej, ale większe
Według Szarejko, w tygodniu świątecznym w małych sklepach osiedlowych klienci kupili więcej niż przed rokiem m.in. mąki, cukru, a także herbaty czy kawy mielonej. Być może w poprzednim roku mieli jeszcze zapasy tych produktów zrobione tuż przed ogłoszeniem pandemii – zwróciła uwagę.
Dodała, że przed ostatnim Bożym Narodzeniem nieco częściej niż przed rokiem zdarzały się też zakupy czekolad i pralin oraz whisky, która często kupowana jest na prezent. „Taki wynik może świadczyć o tym, że ostatnie święta częściej spędzaliśmy w większym gronie” – oceniła ekspertka.
CMR jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |