46% badanych spodziewa się, że AI zmniejszy liczbę miejsc pracy
Prawie połowa respondentów z Austrii, Francji, Niemiec, Włoch, Polski i Hiszpanii spodziewa się, że sztuczna inteligencja zmniejszy dostępność miejsc pracy – poinformowano w raporcie Allianz Trade. Z kolei 51 proc. uważa, że dysproporcja w umiejętnościach wynikająca z AI będzie się powiększać.
Wśród ponad 6 tys. respondentów z sześciu europejskich krajów 36 proc. wyraziło obawy dotyczące zagrożeń związanych z AI. Natomiast 46 proc. uważa, że sztuczna inteligencja zmniejszy liczbę dostępnych miejsc pracy, a 33 proc. jest odmiennego zdania – poinformowano w raporcie Allianz Trade.
Zdaniem autorów publikacji, niepokojący jest fakt, że 51 proc. uważa, iż „luka w umiejętnościach” oraz nierówności mogą się pogłębiać wraz z upowszechnianiem się sztucznej inteligencji w różnych branżach. Zwrócono uwagę, że pesymizm w tym względzie jest w dużej mierze zależny od starszego wieku, jednak również wśród młodszych respondentów przeważa przekonanie, że Generatywna AI zaostrzy dysproporcje. Dodano, że 21 proc. z grupy badanych było optymistycznie nastawionych do korzyści płynących z AI dla ich gospodarek.
>>> Ile można zarobić w Watykanie? Praca w najmniejszym państwie świata
Jednak z przytoczonych w publikacji wniosków badaczy gospodarki cyfrowej, takich jak Erik Brynjolfsson, wynika, że AI może wypełnić lukę w wydajności i uczeniu się między pracownikami o wysokich i niskich kwalifikacjach.
„Korzystając z danych pochodzących od 5 tys. 179 agentów obsługi klienta, Brynjolfsson i jego zespół odkryli, że dostęp do narzędzi sztucznej inteligencji zwiększa produktywność (mierzoną liczbą rozwiązanych problemów na godzinę) średnio o 14 proc., w tym o 35 proc. dla początkujących i nisko wykwalifikowanych pracowników, aczkolwiek przy minimalnym wpływie na doświadczonych i wysoko wykwalifikowanych pracowników. Brynjolfsson i jego współautorzy przedstawiają dowody na to, że model AI rozpowszechnia najlepsze praktyki bardziej zdolnych pracowników i pomaga nowszym pracownikom przesuwać się w dół krzywej doświadczenia. Ponadto stwierdzili, że pomoc AI poprawia nastroje klientów, zwiększa retencję pracowników i może prowadzić do uczenia się pracowników” – czytamy w raporcie.
Przebadani respondenci byli także zaniepokojeni wpływem AI na miejsca pracy, a według szacunków Międzynarodowego Funduszu Walutowego, rozwój sztucznej inteligencji wpłynie na 60 proc. miejsc pracy. Autorzy raportu przekazali, że skoro technologia zwiększa produktywność, może to wpłynąć na redukcję miejsc pracy, jednak mogą powstać też nowe stanowiska. Zgodnie ze wskazaną w raporcie analizą danych z serwisu LinkedIn, udział opisów stanowisk w Austrii, Francji, Niemczech, Włoszech i Hiszpanii, w których wspomina się o wykorzystywaniu AI, od czasu wprowadzenia ChatGPT w listopadzie 2022 r. wzrósł ponad dwukrotnie.
Jednocześnie inwestycje w narzędzia AI wzrosły – poinformowano. Globalne inwestycje venture capital w tę technologię w pierwszym kwartale br. wyniosły 2,7 mld euro, podczas gdy łączne inwestycje w 2023 r. wyniosły około 20 mld euro, przy czym były napędzane głównie przez dwóch gigantów technologicznych, którzy odpowiadali za większość inwestycji.
>>> Abp Ettore Balestrero: prostytucja nigdy nie powinna być postrzegana jako „godna” praca
Zdaniem autorów raportu technologia może pomóc w obliczu zmniejszania się siły roboczej spowodowanego starzeniem się populacji. Zgodnie z wcześniejszymi badaniami Allianz Trade populacja w wieku produkcyjnym w Unii Europejskiej zmniejszy się o 20 proc. do 2050 r. Zmiany demograficzne szczególnie mają dotknąć Włochy, Hiszpanię oraz Niemcy.
„Opieranie się wyłącznie na migracji wymagałoby napływu od 100 tys. do 500 tys. pracujących migrantów rocznie w samych tylko czterech największych gospodarkach. W tym kontekście przyspieszenie i przyjęcie narzędzi automatyzacji w UE może uwolnić część siły roboczej w celu przekwalifikowania się w kierunku branż, które będą potrzebować więcej pracowników, takich jak opieka zdrowotna, zawody związane z STEM (Nauka, technologia, inżynieria i matematyka – PAP) i inne role wymagające wysokich kwalifikacji” – oszacowano.
Autorzy publikacji oceniają, że kluczem do osiągnięcia korzyści z AI nie jest zastąpienie pracowników narzędziami technologii, ale wykorzystanie ich do uzupełnienia i zwiększenia ich umiejętności. Wymaga to ogromnych inwestycji w przekwalifikowanie, utrzymanie pracowników „w pętli” i przygotowanie ich do pracy nowego typu.
Badanie było prowadzone w dniach 26.04 – 13.05 br. na łącznej próbie 6 tys. 271 osób z Austrii, Francji, Niemiec, Włoch, Polski i Hiszpanii.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |