Ameryka Łacińska: ogłoszono syntezę kontynentalnej fazy Synodu Biskupów
W piątek 31 marca ogłoszono syntezę kontynentalnej fazy Synodu Biskupów nt. synodalności Kościoła, obejmującej Amerykę Łacińską i Karaiby. Dokument zatytułowany “Kościół synodalny, który słucha wszystkich”, jest owocem procesu rozpoczętego w 2022. Powołano wówczas komisję ds. etapu kontynentalnego, który – wychodząc od szczebla parafialnego – doszedł do zgromadzeń regionalnych w lutym i marcu br., w których wzięło udział 415 delegatów z całej Ameryki Łacińskiej i Karaibów.
Jako główną przesłankę podkreślono, że “życie soborowe, synodalne i kolegialne w naszym Kościele ma długą historię”, a droga ta rozpoczęła się w 1955, gdy w Rio de Janeiro odbyła się pierwsza Konferencja Ogólna Episkopatu Ameryki Łacińskiej, na której powołano do życia Latynoamerykańską Radę Biskupią (CELAM). Ostatnimi ważnymi etapami na tej drodze były zgromadzenia ogólne CELAM-u w Aparecidzie w 2007 i Zgromadzenie Kościelne w 2021 r.
>>> Biskupi Austrii za „zmianą kulturową w kierunku synodalności”
W 2019 Franciszek zasugerował przygotowanie pierwszego Zgromadzenia Kościelnego dla Ameryki Łacińskiej i Karaibów, “nalegając, aby było to spotkanie nie tylko biskupów, ale całego świętego wiernego ludu Bożego”, po czym “to niespotykane dotychczas doświadczenie, owoc wylania Ducha, urzeczywistniło się pośród kryzysu pandemii i stało się, w czasach cierpienia i śmierci, proroczy znak Kościoła żywego i bliskiego”.
Wychodząc od tej drogi historycznej “zapragnęliśmy dołączyć ten nowy proces do doświadczeń regionalnych, a zarazem przyczynić się do synodalności całego Kościoła najnowszej historii, wiedząc, że to Duch tka harmonię” – napisali autorzy syntezy. Podkreślili ponadto, że przeżyli też inne procesy synodalne o różnych wymiarach i znaczeniu, począwszy od odnowy CELAM-u do utworzenia takich jednostek jak Konferencja Kościelna Amazonii i terytorialne sieci kościelne.
>>> Ks. Mirosław Tykfer: synod ma pomóc Kościołowi stać się bardziej Wspólnotą [PODKAST]
W dokumencie podkreślono, iż “misja polega na radosnym i bezinteresownym głoszeniu Jezusa Chrystusa i Jego misterium paschalnego całej ludzkości, w relacji międzykulturiowej, gdyż jest ona wpisana w świat pluralistyczny i zróżnicowany”. Dlatego “ważne jest, aby w procesie synodalnym mieć odwagę podejmowania i rozeznawania wielkich tematów, często zapomnianych lub usuwanych”, takich jak ubodzy, społeczności LGTBIQ+, pary w drugich związkach, księża, którzy chcieliby wrócić do Kościoła w swej nowej sytuacji, kobiety, które dopuściły się aborcji ze strachu, więźniowie, chorzy i inni.
Chodzi o “wspólne wędrowanie w Kościele synodalnym, który słucha wszelkiego rodzaju wygnanych, aby czuli się w domu”, o Kościół, który jest “schronieniem dla zranionych i złamanych”, co zakłada “wyjście na spotkanie, poświęcenie naszej uwagi, nasze włączenie się. Synodalność oznacza bowiem nie czekanie, aż ludzie przyjdą, lecz nasze wychodzenie im naprzeciw” – głosi dokument.
Podkreślono również rolę świeckich, zwłaszcza kobiet w przekazywaniu wiary, stwierdzając jednak, iż “czasami daje się odczuć napięcie ze strony duchowieństwa, które przypisuje sobie odpowiedzialność za kierowanie całą działalnością ewangelizacyjną we wspólnocie”.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |