Andrea Tornielli o „Dilexit nos”: serce, które zmienia świat
„Encyklika papieża Franciszka pomaga nam zrozumieć sposób, w jaki Chrystus nas kocha” – napisał w komentarzu opublikowanym w mediach watykańskich Andrea Tornielli, dyrektor programowy Dykasterii ds. Komunikacji. Dzisiaj w Watykanie zaprezentowano czwartą encyklikę papieża Franciszka pt. „Dilexit nos – o miłości ludzkiej i Bożej Serca Jezusa Chrystusa”.
Papież Franciszek pisze w swojej nowej encyklice, że „sposób, w jaki Chrystus nas kocha, jest czymś, czego nie chciał On nam zbytnio wyjaśniać. Pokazał to w swoich gestach. Obserwując Jego działanie, możemy odkryć, jak traktuje każdego z nas…”. Jako dzieci greckiego racjonalizmu, postchrześcijańskiego idealizmu, materializmu, a dziś w płynnej kulturze indywidualizmu, z trudem rozumiemy, że chrześcijaństwa nie da się sprowadzić do teorii, filozofii, zbioru norm moralnych czy nawet sekwencji sentymentalnych emocji. Jest natomiast spotkaniem z żywą Osobą.
>>> Papież wydał encyklikę „Dilexit nos”: zmiana świata zaczyna się od zmiany serca [DOKUMENT]
Zrozumienie sposobu, w jaki nas kocha, to znaczy, że nas pociąga i wzywa, i wejście w relację z Nim nie może być zatem zredukowane do rozumowania, tożsamości kulturowej, którą należy się afiszować lub podręcznika zasad, z którym należy się zapoznać w razie potrzeby. Zrozumienie tego, jak Jezus nas kocha, ma związek z sercem: jest to historia gestów, spojrzeń i słów. To historia przyjaźni, sprawa serca. „Jestem moim sercem”, pisze Następca Piotra, „ponieważ to ono mnie wyróżnia, kształtuje moją tożsamość duchową i jednoczy mnie w komunii z innymi ludźmi”. Możemy zrozumieć, jak Jezus nas kocha, sugeruje Franciszek, „patrząc, jak działa”, to znaczy medytując sceny ewangeliczne i pozwalając się zadziwić ewangelicznym wydarzeniom, które wciąż dzieją się wokół nas, być może tam, gdzie najmniej się tego spodziewamy.
>>> Papież zachęca spowiedników do pokory, słuchania i miłosierdzia
Obserwując Jego działanie, widzimy, że Jezus „poświęca całą swoją uwagę ludziom, ich troskom i ich cierpieniom”. To, co proponuje Nazarejczyk, to „wzajemna przynależność przyjaciół. Przyszedł, pokonał wszelkie odległości, stał się nam tak bliski, jak najprostsze i najbardziej codzienne rzeczy. W rzeczywistości, ma On drugie imię, które brzmi «Emmanuel» i oznacza «Boga z nami», Boga bliskiego naszemu życiu, który żyje pośród nas. Syn Boży wcielił się i ogołocił samego siebie, przyjąwszy postać sługi” i poświęcając się z miłości.
Spotkanie z wiarą chrześcijańską jest spotkaniem z sercem Chrystusa, sercem niezdolnym do pozostania obojętnym, które obejmuje nas swoim nieskończonym miłosierdziem i zaprasza nas do naśladowania Go. A to ma konsekwencje społeczne, ponieważ świat, który przetrwał wśród wojen, nierównowagi społeczno-ekonomicznej, konsumpcjonizmu i antyludzkiego wykorzystania technologii, „może zmienić się z serca”. Encyklika „Dilexit nos staje się zatem kluczem interpretacyjnym dla całego pontyfikatu.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |