Fot. Solen Feyissa/unsplash

Badanie: 41 proc. Polaków skorzystało z narzędzi sztucznej inteligencji w ciągu roku

41 proc. Polaków deklaruje, że skorzystało z narzędzi generatywnej AI w ciągu roku – wynika z badania Ipsos przeprowadzonego dla Google. 60 proc. z nich użyło sztucznej inteligencji w pracy, a 87 proc. – dla rozrywki lub poszerzania wiedzy.

Według badania, którego wyniki opublikowano we wtorek, 41 proc. Polaków zadeklarowało skorzystanie w ciągu 12 miesięcy z narzędzi generatywnej AI, takich jak ChatGPT, Gemini czy Claude. W ciągu roku 60 proc. polskich użytkowników wykorzystało AI w pracy, zwłaszcza do pisania tekstów (74 proc.), burzy mózgów (67 proc.), analizy danych oraz rozwiązywania złożonych problemów (80 proc.). Dzięki AI 70 proc. użytkowników łatwiej przyswajało długie dokumenty, a 77 proc. zadeklarowało lepsze zrozumienie złożonych informacji – podano w komunikacie Google.

Optymizm wobec AI

Polacy używali też AI dla rozrywki lub poszerzania wiedzy (87 proc.). 67 proc. polskich respondentów wskazało chęć wykorzystywania AI do szybszego wyszukiwania informacji online, 59 proc. wskazało na jej potencjał w osobistych asystentach wspierających zakupy, planowanie podróży i organizację harmonogramów. 51 proc. badanych wskazało, że chciałoby korzystać z AI jako korepetytora. Wysoko oceniane są także bardziej specjalistyczne zastosowania, takie jak ulepszanie tłumaczeń (87 proc.) czy pomoc w pisaniu i streszczaniu tekstów (81 proc.).

Badano też optymizm użytkowników AI. 57 proc. Polaków zadeklarowało, że sztuczna inteligencja przyczyni się do rozwoju nauki, medycyny i poprawy codziennego życia. Jednocześnie 68 proc. polskich respondentów wskazało na konieczność wspierania innowacji w tych obszarach. 40 proc. wskazało, że sztuczna inteligencja pozytywnie wpłynie na ekonomię, przy czym 67 proc. opowiedziało się za tym, by rząd inwestował w szybki internet i odpowiednią energię elektryczną.

Fot. Freepik/Freepik

32 proc. badanych zadeklarowało potrzebę ochrony branż, na które może mieć wpływ sztuczna inteligencja – poprzez prawne regulacje tych kwestii.

W badaniu widać także obawy Polaków związane z AI. 38 proc. respondentów z Polski zadeklarowało, że jest głównie podekscytowana możliwościami tej technologii, ale jednocześnie trochę obawia się ryzyka z nią związanego. 24 proc. Polaków wskazało odwrotnie, czyli że głównie obawia się ryzyka, ale jest trochę podekscytowana. 14 proc. wskazało, że jedynie się martwi, a 24 proc., że czuje tylko ekscytację.

Badanie w 21 krajach

Badanie przeprowadzono w 21 krajach. Jak zaznaczono w komunikacie, pokazuje ono, że choć Polacy są nieco bardziej ostrożni w swoich oczekiwaniach wobec sztucznej inteligencji niż mieszkańcy innych krajów, to jednocześnie dostrzegają jej ogromny potencjał. W miarę jak technologia ta będzie stawać się coraz bardziej dostępna, jej zastosowania mogą przynieść realne korzyści zarówno w życiu codziennym, jak i zawodowym. Badani Polacy oczekują współpracy między rządem a sektorem technologicznym, prowadzącej do pełnego wykorzystania możliwości AI w Polsce.

Według informacji Google z porównania wyników edycji badania w 2023 i 2024 r. wynika, że optymizm związany z AI rośnie. W porównaniu z ubiegłym rokiem więcej osób korzystało z AI (zwłaszcza na rynkach wschodzących i w Azji i Pacyfiku) i więcej osób uważa, że AI pozytywnie wpłynie na gospodarkę i miejsca pracy, chociaż obawy pozostają. Respondenci są najbardziej entuzjastycznie nastawieni do potencjału AI w zakresie napędzania postępu w opiece zdrowotnej i badaniach naukowych. AI jest postrzegana jako narzędzie do rozwoju osobistego i zawodowego – dwie trzecie globalnych respondentów jest chętna do korzystania z AI do zastosowań osobistych, a większość uważa, że AI zwiększy produktywność w miejscu pracy i pozwoli im skupić się na bardziej strategicznych zadaniach. Według Google przeważa nastawienie proinnowacyjne: Globalnie ankietowani opowiadają się za stworzeniem środowiska wspierającego rozwój AI zamiast restrykcyjnych regulacji, nawet na rynkach, które mają tendencję do ostrożniejszego niż optymistycznego podejścia do AI, takich jak USA i Europ

Badanie „Our Life with AI: From innovation to application” przeprowadzone zostało przez Ipsos na zlecenie Google w dniach od 17 września do 8 października 2024 roku. W ramach badania przeprowadzono wywiady online z próbą 21 043 dorosłych z 21 krajów na całym świecie, w tym Polski. Próba obejmowała około 1 000 dorosłych w wieku 18+ w każdym kraju. Dla wszystkich respondentów margines błędu wynosi +/- 3,8 punktu procentowego.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze