Fot. pixabay/yeiferr

Badanie: 68 proc. studentów będzie używać sztucznej inteligencji podczas nauki

68 proc. studentów podczas nauki będzie używać narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję – wynika z badania „Technologia okiem studenta”. Jako możliwe zastosowania AI wymieniono m.in. tłumaczenia językowe, organizację pracy, tworzenie prezentacji i pisanie prac zaliczeniowych.

Z badania „Technologia okiem studenta” firmy Digital Care wynika, że 97 proc. studentów w Polsce używa urządzeń elektronicznych do nauki. Wśród wykorzystywanych urządzeń wymieniono: laptop (94 proc.), smartfon (90 proc.), tablet (32 proc.), komputer stacjonarny (25 proc.) i czytnik ebook (10 proc.).

Jak wynika z raportu, 32 proc. studentów korzysta ze smartfonu powyżej 5 godzin dziennie, 44 proc. 3-5 godzin dziennie, 23 proc. od 1 do 3 godzin dziennie, a 2 proc. do 1 godziny dziennie.

>>> Prof. Zybertowicz: sztuczna inteligencja niebawem uzyskać może potencjał do tworzenia nowych ruchów religijnych

Cytowana w badaniu Anna Kozłowska-Pietraszko z Digital Care zauważyła, iż blisko 60 proc. studentów jest zainteresowanych skorzystaniem z wynajmu urządzeń mobilnych na uczelniach, głównie tabletów i laptopów, w modelu semestralnym lub rocznym. „Możliwość wypożyczenia sprzętu mobilnego poprzez uczelnię pozytywnie ocenia aż 75 proc. ankietowanych” – wskazała ekspertka.

fot. John Schnobrich/Unsplash

Według raportu, 68 proc. studentów będzie używać narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję podczas nauki w tym roku akademickim. Jako możliwe zastosowania wymieniono m.in.: tłumaczenia językowe (52 proc.), organizację pracy (52 proc.), tworzenie prezentacji (50 proc.) oraz pisanie prac zaliczeniowych (34 proc.). Co piąty student planuje przy wsparciu sztucznej inteligencji napisać pracę dyplomową: licencjacką, inżynierską bądź magisterską – dodano.

Zgodnie z badaniem, 20 proc. studentów zdecydowanie pozytywnie ocenia wykorzystanie sztucznej inteligencji w procesie kształcenia podczas studiów, 40 proc. raczej pozytywnie, 30 proc. ani pozytywnie, ani negatywnie, 8 proc. raczej negatywnie, a 2 proc. – zdecydowanie negatywnie. Na pytanie o chęć rozwijania kompetencji w zakresie korzystania ze sztucznej inteligencji w ramach zajęć na uczelni, 31 proc. respondentów odpowiedziało „zdecydowanie tak”, 43 proc. „raczej tak”, 15 proc. „ani tak, ani nie”, 8 proc. „raczej nie”, a 2 proc. „zdecydowanie nie”.

Badanie zostało zrealizowane w dniach 28-30 września br. za pośrednictwem platformy Omnisurv IQS, na próbie 500 studentów w wieku 19-35 lat.

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze