Fot. pixabay/yeiferr

Badanie: polskie firmy coraz bardziej zwracają uwagę na zagrożenia związane z AI

W 2024 r. 94 proc. firm analizowało aspekty związane z cyberbezpieczeństwem wprowadzając narzędzia sztucznej inteligencji, co stanowi wzrost o 2 proc. w porównaniu do 2023 r. – wynika z badania firmy EY. 75 proc. firm wdrażało szczególne zasady i procedury związane z systemami AI – dodano.

Jak wynika z badania EY „Jak polskie firmy wdrażają AI”, w 2024 r. o 2 proc. rdr. wzrosła liczba firm, które analizowały aspekty związane z cyberbezpieczeństwem wprowadzając narzędzia sztucznej inteligencji (z 92 do 94 proc.). Szczególne zasady i procedury dotyczące używania systemów AI wprowadziło w ub.r. 75 proc. ankietowanych organizacji, co oznacza wzrost o 9 pkt proc. w porównaniu do 2023 roku – dodano. O 10 pkt proc. (z 40 proc. do 50 proc.) urósł odsetek przedsiębiorstw, które wdrożyły politykę korzystania zarówno z wewnętrznych jak i ogólnodostępnych systemów AI.

„W przypadku sztucznej inteligencji firmy nie mają innej drogi niż zwiększać rolę cyberbezpieczeństwa. Z jednej strony cyfrowi przestępcy już powszechnie korzystają z tej technologii, która znacząco zwiększa ich możliwości. Z drugiej zaś implementacja AI wymusza na organizacjach wgranie do systemów znaczących ilości danych, które muszą być odpowiednio chronione. Cieszy, że przedsiębiorstwa w Polsce mają coraz większą świadomość rosnącej roli wprowadzania odpowiednich zabezpieczeń. Martwi, że ograniczona wielkość inwestycji często wymusza pójście na kompromisy, których hakerzy nie uznają” – skomentował w komunikacie prasowym Piotr Ciepiela, partner EY, lider obszaru cyberbezpieczeństwa w regionie EMEIA.

>>> Papież: sztuczna inteligencja i nowe technologie mają służyć człowiekowi

Fot. unsplash

Badanie wykazało, że polskie firmy coraz częściej weryfikują konkretne zagrożenia związane z implementacją systemów AI. W 2024 r. 36 proc. ankietowanych przedsiębiorstw w ramach procesu wdrożeniowego AI identyfikowało ryzyka specyficzne dla ich organizacji i starało się im przeciwdziałać, co stanowi wzrost o 5 pkt proc. rdr. – wskazano. Równocześnie z 27 proc. do 21 proc. rdr. spadł odsetek firm, które swoje działania opierały na typowych, rynkowych zagrożeniach. 11 proc. organizacji zarządzało ryzykiem przy wdrożeniu narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji tak samo jak przy implementacji innych systemów IT – dodano. Natomiast z 3 do 2 proc. spadł odsetek firm, które nie zastanawiały się nad ryzkiem.

Jak wskazano w badaniu, w obszarze finansowym 34 proc. ankietowanych firm wskazało cyberbezpieczeństwo jako obszar, w który zainwestowało w ramach procesu wdrażania sztucznej inteligencji. Firmy inwestowały też w integrację systemów AI (45 proc.), zakup gotowych rozwiązań (44 proc.) oraz w budowanie własnych rozwiązań AI (34 proc.).

„Niezwykle niepokojący w kontekście prewencji przed wirtualnymi zagrożeniami jest niski wynik w obszarze szkoleń i edukacji, które zostały wskazane przez 13 proc. ankietowanych firm” – oceniali autorzy badania. Jak dodali, sztuczna inteligencja stwarza przed hakerami możliwość tworzenia precyzyjnie targetowanych maili lub materiałów doskonale imitujących czyjś głos, czy wizerunek. Firmy, w których pracownicy mają niską świadomość tego rodzaju ryzyk są mocniej narażone na potencjalne wirtualne ataki – podkreślono.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze