
fot. Maciej Kluczka/Misyjne Drogi
„Bądźcie wierni” – Ogólnopolska Konferencja Dyrektorów Szkół Katolickich
Z przesłaniem, by „być wiernym”, że nie ideologie, ale Bóg stoi na straży wolności oraz tego, co jest naprawdę dobre i autentyczne rozpoczęła się na Jasnej Górze dwudniowa Ogólnopolska Konferencja Dyrektorów Szkół Katolickich. Dziś odbyła się m.in. dyskusja nt. rozwiązań, które przyjmą placówki katolickie w związku ze zmianami Ministerstwa Edukacji w nauczaniu religii w szkołach. Dokonane zostaną wybory Zarządu i Komisji Rewizyjnej Rady Szkół Katolickich.
– Spotykamy się w momencie, kiedy jest pewne napięcie między tym, co wprowadza resort edukacji, władze naszego kraju, a tym, co my jako wychowawcy i nauczyciele oceniamy przez pryzmat czy służy to dobru dzieci i młodzieży, czy może wręcz przeciwnie, jest niebezpieczne – zauważyła s. Patrycja Garbacka z Zarządu Rady Szkół Katolickich (RSK). Przypomniała, że rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach dotyczy także przynajmniej połowy placówek katolickich, bo mają one charakter publiczny. Jak dalej informuje s. Garbacka, dzisiejsze spotkanie służyć ma także dyskusji i wypracowaniu pewnych działań jak zachować fundament szkoły katolickiej.
Przypomniano stanowisko Zarządu Rady Szkół Katolickich wystosowane w związku z Rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 17 stycznia 2025r.
Podkreślono w nim, że wprowadzone przez MEN zmiany w organizacji lekcji religii w polskich szkołach – ograniczenie ich liczby do jednej godziny tygodniowo i umieszczenie ich na początku i końcu planu zajęć, stanowią formę dyskryminacji uczniów. – Wyżej wymienionym decyzjom towarzyszą inne zmiany, również godzące w dobro dzieci i młodzieży uczestniczących w lekcjach religii – Ministerstwo wprowadziło możliwość łączenia klas w większe zespoły jedynie na tych lekcjach oraz postanowiło, że ocena z religii nie będzie wliczana do średniej ocen – przypomniano. W swoim stanowisku Zarząd RSK ocenił, ze „w takim kontekście prawnym i społecznym jeszcze wyraźniej widać, jak ważna jest misja szkół katolickich”. Podkreślono za Kongregacją ds. Wychowania Katolickiego (dokument „Szkoła katolicka u progu trzeciego tysiąclecia 15), że „nauczanie religii w szkołach katolickich stanowi o tożsamości ich koncepcji wychowania, albowiem szczególna cechą i najgłębszą racją szkoły katolickiej – dla której też rodzice katoliccy powinni ją stawiać ponad inne – jest właśnie ta, że wychowanie religijne wprowadzane jest w całe przygotowanie wychowanków”.
„W placówkach katolickich nie może być miejsca na krzywdzące zmiany. Naszym świadectwem, wobec tego, jak traktowane jest obecnie przez Rząd nauczanie religii w polskich szkołach, będzie jeszcze większa troska o to, by w szkołach katolickich miało ono odpowiednią rangę. Stąd w szkołach katolickich wymiar godzin lekcji religii, a także ich usytuowanie w planie zajęć nie ulegnie zmianie. Ufamy, że trwające starania prawne sprawią, że sytuacja taka będzie miała miejsce także w pozostałych polskich szkołach” – napisano w stanowisku RSK.
Jak zaznacza s. Garbacka wobec zaistniałej sytuacji, kiedy przepisy oświatowe uderzają w to, co jest dla nas dobrem, czyli wychowanie i edukację dzieci i młodzieży, trzeba stawić opór, nie możemy zrezygnować z tego, co jest fundamentem szkoły katolickiej. – Jest to pewne wyzwanie. Szkoła katolicka nie może łamać przepisów prawa, ale też znając całość prawa oświatowego i aktów wykonawczych, można znaleźć też takie rozwiązania, które sprawią, że prawo będzie zachowane, a jednak nauczanie religii będzie takie, jak dotychczas – podkreśliła przedstawicielka Rady.
Dziś uczestnicy wysłuchali „przesłania do szkół katolickich – bądźcie wierni” metropolity krakowskiego abp. Marka Jędraszewskiego. Przywołał słowa kard. Karola Wojtyły z 1976 r., kiedy przebywał w USA z okazji Kongresu Eucharystycznego, a przytoczone przez „The Wall StreetJournal” z 9 XI 1978 r., o tym, że obecny świat stoi „w obliczu największej historycznej konfrontacji, przez jaką przejść musi ludzkość”. Za kard. Wojtyłą abp Jędraszewski wskazywał, że jest to konfrontacja między Kościołem i anty-Kościołem, Ewangelią i anty-Ewangelią a konfrontacja ta leży w planach Bożej Opatrzności. Jest to czas próby która musi wejść Kościół, a polski w szczególności. Jest to w pewnym sensie test na dwutysiącletnią kulturę i cywilizację chrześcijańską ze wszystkimi jej konsekwencjami; ludzką godnością, prawami osoby, prawami społeczeństw i narodów. Jedno jest pewne – mówił dalej abp Jędraszewski – ostateczne zwycięstwo należy do Boga. Zwrócił uwagę, przypominając istotę wszelkich rewolucji „nowego porządku świata”, że dziś to nie przemocą ideologie mają zdobywać świat, budować nowe społeczeństwo, ale przez „wychowywanie w nowym duchu dzieci począwszy już od przedszkola” i przez wszystkie wymiary kultury. Przypominając korzenie europejskiej cywilizacji budowane na greckim rozumie, rzymskim prawie i chrześcijańskiej samoofiarującej się miłości, podkreślał, że wciąż ten paradygmat jest aktualny i „do obrony”. Pytał na ile dziś jesteśmy gotowi przemieniać współczesny świat myślą chrześcijańską, chrześcijańskimi wartościami i chrześcijańską antropologią, czy jest w nas odpowiedzialność i determinacja w tych dążeniach i zaufanie w Bożą Opatrzność.

Hasłem przewodnim spotkania jest wezwanie „Bądźcie wierni!” i zachęta Benedykta XVI, by nie pozwolić, aby w obliczu trudności nie ogarniało nas zniechęcenie, by nie uciekać się do fałszywych rozwiązań, które często jawią się jako najłatwiejsza droga do przezwyciężenia problemów. – Nie bójcie się zaangażować, podejmować trudu i ponosić ofiar, wybierać dróg, które wymagają wierności i stałości, pokory i oddania – przypomniano słowa papieża i jego przekonanie, że „to nie ideologie zbawiają świat, lecz jedynie wpatrywanie się w żyjącego Boga, który jest naszym Stwórcą i stoi na straży wolności oraz tego, co jest naprawdę dobre i autentyczne (…)”.
Podkreślana jest rola szkoły katolickiej, która ma stać na straży moralnego i duchowego rozwoju dzieci i młodzieży i być środowiskiem integralnego wychowania opartego na promocji wartości ewangelicznych i antropologii respektującej stwórczy zamysł Boga oraz godność człowieka.
Jak podkreśliła s. Garbacka jednym z podstawowych celów konferencji na Jasnej Górze jest zwracanie uwagi na fundamentalne znaczenie formacji osobistej nauczycieli i wychowawców i wspólnotowej w umacnianiu tożsamości katolickiej szkoły.
Dziś zaplanowano wybory Zarządu i Komisji Rewizyjnej Rady Szkół Katolickich. Zostanie przedłożone sprawozdanie z działalności RSK za okres 2022-2025.
Jutro, 21 marca, uczestnicy konferencji wysłuchają m.in. wykładów dr. Szymona Grzelaka z Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej i ks. Tomasza Kancelarczyka z Fundacji Małych Stópek. Mowa będzie m.in. o „Odwadze i niezłomności przewodników, jako odpowiedzi na zagubienie młodych w niestabilnym świecie”, o potrzebie „troski o życie najsłabszych jako mierze wierności Prawdzie”. Przedstawione zostaną wnioski z najnowszych badań i doświadczeń Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej w kontekście wyzwań współczesnej kultury i polityki.
Wszystkie szkoły katolickie w Polsce są zrzeszone w Radzie Szkół Katolickich i pozostają pod opieką Konferencji Episkopatu. Takich placówek różnego stopnia jest około pół tysiąca, uczęszcza do nich ok. 80 tys. uczniów. Jak informuje Rada Szkół Katolickich od lat niezmiennie utrzymuje się tendencja wzrostowa uczniów uczęszczających do katolickich placówek.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |