
fot. materiały KAI/Krzysztof Stępkowski/Ordynariat Polowy
Biskup polowy w liście na Wielki Post zachęca do korzystania z odpustów
„Niech Wielki Post stanie się dla nas wszystkich czasem adorowania Jezusa Ukrzyżowanego i podejmowanego nawrócenia! Wówczas nadzieje, jakie wiążemy z tym świętym czasem nas nie zawiodą, ale doprowadzą do spotkania ze Zmartwychwstałym Panem” – napisał w Liście na Wielki Post biskup polowy Wiesław Lechowicz.
Ordynariusz wojskowy przypomina w przesłanym dokumencie naukę Kościoła o odpustach, zachęca do korzystania z nich i przypomina o warunkach, jakie należy spełnić, aby je uzyskać.
Na początku bp Lechowicz przypomina, że Wielki Post jest czasem, który powinien zaowocować nawróceniem. „Czy tak się stanie, to w przeważającym stopniu zależeć będzie od nas, gdyż Bóg obdarzył nas w sakramencie chrztu i bierzmowania swoim Duchem i Jego darami. Dzięki temu jesteśmy uzdolnieni do odnoszenia zwycięstw nad grzechem i pokusami złego ducha”.
Biskup podkreśla, że Kościół „wypełniony Duchem Świętym i wiedziony przez Ducha Bożego wspiera nas w walce ze złem, stając się narzędziem Bożego miłosierdzia”, a „jednym z przejawów Bożego miłosierdzia jest możliwość uzyskania odpustów”. Ordynariusz wojskowy zachęca, aby korzystając z możliwości jakie daje Rok Jubileuszowy skorzystać z odpustów.
>>> Bp Andrzej Czaja: Wielki Post to okazja do prawdziwego nawrócenia
Biskup przypomina też, że samo darowanie grzechów „nie sprawia, że człowiek może czuć się w porządku wobec Boga”. Jak podkreśla „miłosierdzie idzie w parze ze sprawiedliwością. Sprawiedliwość wiąże się natomiast z zadośćuczynieniem i poprawą, a także z przyjęciem konsekwencji grzechu, jaką jest kara”. Przywołuje w tym kontekście historię Dawida, który doprowadzając do śmierci Uriasza po to, by móc pojąć jego żonę, otrzymał odpuszczenie grzechu, ale też i otrzymał zapowiedź kary – jaką była śmierć syna poczętego z Batszebą (por. 2 Sm 12,13n).
Jak wskazuje bp Lechowicz „poprzez sakrament spowiedzi odpuszczane są nam grzechy i darowana jest kara wieczna. Jednak nadal pozostaje do odpokutowania kara doczesna, w trakcie życia ziemskiego lub w czyśćcu. Łaska odpustu polega właśnie na darowaniu przed Bogiem kary doczesnej za grzechy zgładzone już co do winy”.
Historia odpustów
Biskup przypomina, że w pierwszych wiekach chrześcijaństwa karą za grzechy była publiczna pokuta, „ale już wtedy biskupi uznawali możliwość jej złagodzenia lub skrócenia, zwłaszcza w czasie prześladowań”. Ordynariusz wojskowy zwraca uwagę też, że od momentu upowszechnienia się spowiedzi indywidualnej i usznej (VI w.), odstąpiono od publicznej pokuty na rzecz pokuty prywatnej. „Pozostało jednak głębokie przekonanie o modlitwie wstawienniczej męczenników, świętych i wspólnoty wierzących, która mogła mieć wpływ na złagodzenie kar za grzechy już odpuszczone podczas spowiedzi. Żywe w Kościele przekonanie, że pasterze Kościoła mogą uwalniać poszczególnych wiernych od pozostałości grzechowych z biegiem czasu doprowadziło do praktyki odpustów”.

Jak napisał bp Lechowicz pierwsze odpusty zupełne wiążą się z papieżem Aleksandrem II w 1063 r., a także Urbanem II w 1095 r. „Wspomniani papieże doszli do przekonania, że uczynki służące powszechnemu dobru Kościoła należy uznać za wystarczającą pokutę”. Biskup wskazuje, że pierwszego odpustu związanego z Rokiem Jubileuszowym udzielił papież Bonifacy VIII (1300 r.) i wiązał się on z koniecznością nawiedzenia głównych kościołów Rzymu.
„Chcąc podnieść praktykę odpustów do większej godności, papież Paweł VI w 1967 r. znowelizował sposób ich udzielania oraz je uprościł. Odtąd aby uzyskać odpust zupełny należy znajdować się w stanie łaski uświęcającej, przyjąć Komunię św., być wolnym od przywiązania do grzechu, odmówić modlitwę »Ojcze nasz« i »Zdrowaś Maryjo« według intencji papieża, a także spełnić jeden wybrany spośród wielu odpustowych uczynków”. Bp Lechowicz wymienił także listę uczynków związanych z możliwością uzyskania odpustu.
Odpusty dzisiaj
Biskup polowy zwraca uwagę, że w Roku Jubileuszowym istnieje możliwość uzyskiwania dodatkowych odpustów, które w Ordynariacie Polowym wiążą się z pielgrzymką do katedry polowej w Warszawie lub do bazyliki mniejszej pw. św. Elżbiety we Wrocławiu, z odprawieniem we wspomnianych świątyniach adoracji eucharystycznej zakończonej modlitwami „Ojcze nasz”, „Wierzę w Boga”, „Pod Twoją obronę” lub „Zdrowaś Maryjo”, z wzięciem udziału w katechezach organizowanych w powyższych świątyniach. Zachęca też do odwiedzenia licznych kościołów jubileuszowych wyznaczonych przez biskupów w poszczególnych diecezjach, w których także można uzyskać odpust.
>>> Argentyna: Wielki Post – autentyczne nawrócenie dla odnowy życia [+GALERIA]
Biskup przywołuje słowa św. Jana Pawła II, wypowiedziane podczas audiencji generalnej 29 września 1999 r.: „Odpusty nie są nigdy swoistą «zniżką» zwalniającą z obowiązku nawrócenia, ale raczej stanowią pomoc w bardziej zdecydowanym, ofiarnym i radykalnym realizowaniu tej powinności. Punktem wyjścia do zrozumienia istoty odpustu jest bogactwo Bożego miłosierdzia, które objawiło się w krzyżu Chrystusa. Ukrzyżowany Jezus jest wielkim «odpustem» ofiarowanym przez Ojca ludzkości jako przebaczenie win i zaproszenie do synowskiego życia (por. J, 12–13) w Duchu Świętym (por. Ga 4, 6; Rz 5, 5; 8, 15–16)”.
Na koniec bp Lechowicz życzy wiernym, aby rozpoczynający się Wielki Post stał się „dla nas wszystkich czasem adorowania Jezusa Ukrzyżowanego i podejmowanego nawrócenia! Wówczas nadzieje, jakie wiążemy z tym świętym czasem nas nie zawiodą, ale doprowadzą do spotkania ze Zmartwychwstałym Panem!”.
List zostanie odczytany we wszystkich kościołach i kaplicach Ordynariatu Polowego jutro, w pierwszą niedzielę Wielkiego Postu 2025 r. Jego pełna treść znajduje się na stronie internetowej Ordynariatu Polowego: www.ordynariat.pl
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |