fot. https://jp2online.pl

Centrum Myśli Jana Pawła II zaprezentowało kampanię społeczną „Zobacz osobę”

Centrum Myśli Jana Pawła II zaprezentowało w środę kampanię społeczną „Zobacz osobę”, której celem jest zwrócenie uwagi na zjawisko oceniania po pozorach, a także przypomnienie o wartości i niezbywalnej godności każdego człowieka.

Kampania została zainicjowana w związku z przypadającą 2 kwietnia 2025 roku 20. rocznicą śmierci Karola Wojtyły.

fot. Vatican Media

Podczas konferencji prasowej kampanię zaprezentowała Agata Madaj z Centrum Myśli Jana Pawła II. Jak wyjaśniła, celem kampanii jest zwrócenie uwagi na zjawisko oceniania, stygmatyzacji oraz tego jak łatwo przychodzi nam szufladkowanie innych.

Poinformowała, że bohaterowie kampanii: Swiatlana Khadidża, Kacper Urbanowski i Barbara Kędzior, którzy na co dzień spotykają się z osądami i wykluczeniem, zgodzili się opowiedzieć o sposobie, w jaki są postrzegani ze względu na swoją niepełnosprawność, przynależność do mniejszości religijnej czy wiek.

Kampania składa się z dwóch etapów. W pierwszym, poprzez plakaty w przestrzeni miejskiej i internetowej, organizatorzy zapraszają uczestników do wypełnienia ankiety dostępnej na stronie: https://zobaczosobe.pl/. Uczestnicy ankiety starają się odpowiedzieć na pytanie, kim są osoby widoczne na plakatach, a więc bohaterowie kampanii: Barbara, Swiatlana i Kacper.

W drugim etapie, który rozpocznie się 31 marca, na stronie internetowej https://zobaczosobe.pl/ opublikowane zostaną wyniki ankiety oraz statystyki pokazujące, ile osób stereotypowo oceniło bohaterów kampanii, a ile podało prawidłową odpowiedź.

Na stronie pojawi się opis idei kampanii, biogramy bohaterów, tekst o mechanizmach stereotypizacji i personalizmie. Pojawią się tam też odnośniki do nauczania papieża Jana Pawła II. „Jan Paweł II podchodził do drugiego człowieka w sposób personalistyczny. Nikogo nie wykluczał, miał dla ludzi wiele serdeczności” – oceniła.

>>> Centrum Myśli Jana Pawła II przygotowało gotową do wydruku wystawę o młodości Karola Wojtyły

„Chcemy przypomnieć podstawowe fakty o Janie Pawle II, które niewiele osób pamięta, że był pierwszym papieżem, który modlił się w synagodze i w meczecie, że zabiegał o szczególne relacje z młodzieżą czy z chorymi, o których bardzo się troszczył m.in. ustanawiając Światowy Dzień Chorych” – przypomniała Madaj.

Koordynatorka kampanii Wioletta Milej zastrzegła, że bardziej niż na tradycyjnym upamiętnieniu 20. rocznicy śmierci Jana Pawła II organizatorzy chcieli przyjrzeć się bolączkom, z którymi mierzy się współczesny świat.

„Widzimy hejt, widzimy popularyzację, widzimy, że bardzo łatwo przyklejamy łatki osobom, których nie znamy. Dlatego nas nasz patron i jego personalistyczne podejście było punktem wyjścia do stworzenia kampanii” – zaznaczyła.

Ekspert z Centrum Badań nad Uprzedzeniami Uniwersytetu Warszawskiego dr Wiktor Soral podkreślił, że współczesny człowiek jest nieustannie bombardowany informacjami. „O naszą uwagę konkurują media, politycy, organizacje społeczne, firmy i korporacje. To prowadzi do ogromnego stresu informacyjnego, z którym ludzie próbują sobie radzić posługując się prostymi schematami” – wyjaśnił.

„Współczesne tempo życia sprawia, że nie potrafimy się zatrzymać, żeby spojrzeć na tego drugiego człowieka głębiej” – dodał.

>>>„Myśl w Centrum” – nowy magazyn Centrum Myśli Jana Pawła II

Zdaniem eksperta, lekarstwem na tę sytuację może być świadomość funkcjonujących w społeczeństwie stereotypów oraz promowanie postawy otwartości i świadomego unikania uprzedzeń.

Centrum Myśli Jana Pawła II przygotowało również kilka innych propozycji uczczenia 20. rocznicy śmierci papieża. 2 kwietnia po mszy św. o godz. 18.00 w katedrze św. Floriana w Warszawie odbędzie się koncert Chóru Centrum Myśli Jana Pawła II pt. „Zdumieni światłem”. Koncertowi towarzyszyć będzie również wystawa „Karol Wojtyła – inspiracje”, którą będzie można zobaczyć w prawej nawie katedry św. Floriana.

Centrum Myśli Jana Pawła II działa w obszarze kultury, nauki, edukacji oraz budowania zaangażowanego i odpowiedzialnego społeczeństwa. W działaniach programowych korzysta z intelektualnego, duchowego i kulturowego dziedzictwa Karola Wojtyły – Jana Pawła II, wskazując na jego uniwersalny wymiar.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze