Chcesz przetrwać upał? Pij wodę! [WIDEO]

2 min. zajmie Ci przeczytanie tego artykułu.

Rządowe Centrum Bezpieczeństwa przypomina, że aby bezpiecznie przetrwać upały należy ograniczyć również przebywanie w pełnym słońcu, nie wychodzić – jeśli nie ma takiej potrzeby – z domu oraz unikać wysiłku fizycznego i picia alkoholu, który odwadnia organizm. Należy też pamiętać o noszeniu nakrycia głowy. A przede wszystkim w odpowiedni sposób nawadniać swój organizm.

Należy pamiętać o tym, że wzrost temperatury o stopień powyżej 37 stopni C. oznacza zwiększone zapotrzebowanie na wodę o ok. 250 ml. „Czyli latem każdy dodatkowy stopień powyżej tej wartości, to dodatkowa szklanka wody” – mówi dietetyk medyczny Sandra Ataniel.

Ponieważ woda bierze udział we wszystkich procesach metabolicznych, to bez niej praktycznie nie jest możliwe normalne funkcjonowanie. Jak podkreśliła, już 2 proc. odwodnienie powoduje szereg objawów m.in. zaburzenia koncentracji, bóle głowy, problemy z aktywnością fizyczną i umysłową. „Natomiast odwodnienie na poziomie ok. 15-20 proc., to już zagrożenie dla zdrowia i życia” – dodała. Uczucie pragnienia to już jest objaw odwodnienia, które świadczy o tym, że w naszym organizmie jest za mało wody.

Organizm potrzebuje ciągłego dostarczania wody, ponieważ nie jest w stanie jej zmagazynować w dużej ilości. „Dlatego pierwsza zasada jest taka, że dostarczamy wodę systematycznie, w małych ilościach, ale często. Dlatego, że wypicie jednorazowo 2 litrów wody niestety nie jest w stanie nawodnić naszych komórek” – podkreśliła dietetyk.

Przeciętne zapotrzebowanie na wodę w przypadku osób dorosłych dla kobiet jest to ok. 2 litrów na dobę, a dla mężczyzn – 2,5 litra. Należy uwzględnić w tym także produkty spożywcze m.in. owoce i warzywa, które często w 80-90 proc. składają się z wody, jak również mleko czy produkty fermentowane, które również zawierają wodę.

W przypadku najmłodszych, a szczególnie niemowląt i bardzo małych dzieci, powinno zwracać się uwagę na rodzaj podawanych płynów, w tym na roztwory cukru.  Pani dietetyk przypomniała, że jeszcze do niedawna rekomendowano podawanie soków od szóstego miesiąca życia, obecnie zaleca się ich podawanie dzieciom powyżej pierwszego roku życia.

Jej zdaniem, warto też zwrócić uwagę na to, jaka to jest woda. Na przykład dzieciom do 3. roku życia należy podawać tylko i wyłącznie wodę źródlaną, ewentualnie nisko zmineralizowaną.

Wśród osób u których zapotrzebowanie na płyny jest większe są m.in. chorzy z gorączką czy biegunką, kobiety w ciąży i karmiące, osoby bardzo aktywne fizycznie. Także miłośnicy wysokogórskich wędrówek powinni pić więcej, ponieważ bardzo dużo wody traci się przez płuca.

Chcesz przetrwać upał? Pij wodę! [WIDEO]
6 (100%) 1 ocen.

Zobacz także
Wasze komentarze