fot. PAP/Marcin Bielecki

Co piąty Polak padł ofiarą oszustwa w internecie [BADANIE]

60 proc. badanych Polaków deklaruje, że nie dzieli się z nikim swoimi danymi do logowania, a co piąty respondent przyznał, że padł ofiarą oszustwa w internecie – wynika z badania „Mobilny Portret Polaka” opublikowanego 11 lutego, w Dniu Bezpiecznego Internetu.

Dzień Bezpiecznego Internetu to coroczne wydarzenie ustanowione z inicjatywy Komisji Europejskiej, które promuje bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z sieci.

Według badania, przeprowadzonego przez Bank Millenium, 47 proc. ankietowanych czuje się w sieci bezpiecznie, 35 proc. „porusza się po internecie z dozą niepewności”, a co dziesiąty badany nie czuje się bezpiecznie.

>>> Dzień Bezpiecznego Internetu: czujność w internecie najważniejsza

Jak podano, 74 proc. respondentów ufa swojemu bankowi w kwestii ochrony danych osobowych i pieniędzy, a 15 proc. darzy swój bank ograniczonym zaufaniem. Małe zaufanie do banku zadeklarowało 5 proc., a 6 proc. nie miało zdania w tej kwestii.

fot. John Schnobrich/unsplash

Respondenci pytani byli też, jak chronią swoje dane osobowe i pieniądze. Nieco ponad 60 proc. z nich nie podaje nikomu danych do logowania, 56 proc. nie klika w linki i nie otwiera załączników w e-mailach lub SMS-ach od nieznanych dostawców, a 49 proc. nie zostawia na widoku swojej karty płatniczej. Z kolei co drugi badany unika robienia zakupów online w niesprawdzonych sklepach i czyta powiadomienia z aplikacji bankowej lub SMS-y, zanim potwierdzi płatność (47 proc.).

Badanie wykazało ponadto, że 45 proc. badanych zabezpiecza swoje urządzenia hasłem lub PIN-em oraz że również 45 proc. nie praktykuje zapisywania danych do logowania na kartkach ani w telefonie. 40 proc. korzysta z kolei z programów antywirusowych, a co trzeci ankietowany przyznał, że ma zastrzeżony numer PESEL.

Co piąty respondent podkreślił, że padł ofiarą oszustwa w internecie. Zgodnie z badaniem, 94 proc. respondentów znało przynajmniej jedną metodę internetowego oszustwa – najczęściej wskazywane były SMS-y dotyczące nieopłaconych przesyłek (68 proc.) oraz fałszywe linki w SMS-ach lub e-mailach (65 proc.). Ankietowani słyszeli też o SMS-ach dot. nieopłaconych rachunków (61 proc.), oszustwach na portalach sprzedażowych (59 proc.) czy telefonach od fałszywego konsultanta (59 proc.).

Badanie zrealizował w dn. 25-29 października 2024 roku Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na zlecenie zespołu Public Relations Banku Millennium na reprezentatywnej próbie 1068 osób metodą CAWI.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze