fot. pixabay/HutchRock

Czego najbardziej obawiają się polscy przedsiębiorcy?

Największe obawy polskich przedsiębiorców związane z ich działalnością to m.in. ceny paliw i energii, śmierć wspólnika, zmiany klimatu oraz utrata konkurencyjności – wynika z badania SW Research. Połowa respondentów boi się, że musiałaby zamknąć firmę, gdyby kluczowi klienci nie płacili w terminie.

Osoby prowadzące w Polsce działalność gospodarczą najbardziej obawiają się zdarzeń związanych ze stabilnością ich firmy – przekazała Polska Izba Ubezpieczeń (PIU), która zleciła badanie. Zgodnie z jego wynikami, respondenci wskazywali na podwyżki kosztów operacyjnych, np. ceny paliw (66 proc.) i energii (63 proc.). Jednocześnie odpowiednio 68 i 69 proc. uważa, że są one najbardziej prawdopodobne.

Jeśli chodzi o zdarzenia związane z przyszłością firmy, 36 proc. przedsiębiorców obawia się utraty konkurencyjności, a 35 proc. zmiany przepisów dot. ich działalności. Za prawdopodobne uznają to odpowiednio 39 i 34 proc. badanych. Odejścia kluczowych pracowników obawia się jedna czwarta (25 proc.) firm, a jedna piąta (20 proc.) utraty pozwolenia na prowadzenie działalności.

Fot. pixabay/Lynniet17

Kolejną klasyfikacją obaw są te związane z chorobą i zdrowiem. W tej kategorii najwięcej lęków u polskich firm wzbudza śmierć wspólnika (56 proc.) i poważny wypadek respondenta (46 proc.). Z kolei po 35 proc. obawia się ciężkiej choroby, grypy lub innej choroby zakaźnej uniemożliwiającej prowadzenie działalności. Firmy wskazywały też, że boją się wystąpienia poważnej choroby u pracownika (33 proc.), a podobny odsetek (32 proc.) obawia grypy lub innej choroby zakaźnej. Śmierć kluczowego pracownika budzi niepokój u 30 proc. badanych.

Cytowany w badaniu prezes PIU Jan Grzegorz Prądzyński zauważył, że poziom tych obaw jest wyższy niż ryzyko ich wystąpienia. „Co więcej, wypadki lub choroby, które dotykają przedsiębiorców osobiście, budzą większe obawy niż te dotyczące pracowników” – wskazał Prądzyński.

Respondenci martwią się też o swoje majątki i pieniądze. Blisko połowa (48 proc.) obawia się, że zabraknie im środków na leczenie poważnej choroby, a podobny odsetek (45 proc.) uważa, że taka sytuacja jest prawdopodobna. Z kolei awaria kluczowego sprzętu budzi niepokój 41 proc. badanych, a za prawdopodobną uznaje ją 37 proc.

Utraty danych obawia się 36 proc. przedsiębiorców. Podobny odsetek (po 35 proc.) martwi konflikt zbrojny i cyberatak. Zdarzenia te są prawdopodobne według ok. 30 proc. respondentów. Zmian klimatu, suszy i ulewnego deszczu boi się po 43 proc. badanych. Połowa uważa, że ich wystąpienie jest prawdopodobne.

>>> Ile można zarobić w Watykanie? Praca w najmniejszym państwie świata

Fot. Jan Vasek/jeshoots.com/unsplash

Przedstawiciele firm zgadzają się, iż ubezpieczenie jest przydatne w przypadku wystąpienia np. pożaru w firmie (69 proc.). Według nich zmiany klimatu dotyczą wszystkich w takim samym stopniu (56 proc.) choć w ich miejscowościach nie występują katastrofy naturalne (55 proc.). Ponad połowa (54 proc.) przedsiębiorców stwierdziła, że musi pracować mimo infekcji, np. grypy.

Z kolei 33 proc. deklaruje, że korzysta z usług medycznych w ramach prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego. Podobna grupa (30 proc.) podkreśla, że chętnie ubezpieczyłaby pracowników prywatnym ubezpieczeniem zdrowotnym, gdyby mogła skorzystać z ulg podatkowych. „To bardzo istotne, zwłaszcza, że do niedawna kupowanie prywatnych grupowych ubezpieczeń zdrowotnych było domeną większych przedsiębiorstw” – ocenili autorzy badania.

Ponadto, prawie połowa (45 proc.) respondentów uważa, że na emeryturze mieliby więcej pieniędzy, gdyby pracowali u kogoś na etacie. Podobny odsetek (49 proc.) uznaje Pracownicze Plany Kapitałowe i Pracownicze Plany Emerytalne za przydatne narzędzia zabezpieczenia emerytalnego swoich pracowników. Państwowy system emerytalny jako przydatny ocenia 69 proc.

Połowa przedsiębiorców (50 proc.) deklaruje, że musiałaby zamknąć firmę, gdyby kluczowi klienci nie płacili w terminie. Z kolei w przypadku pożaru swoją działalność przerwałoby 45 proc. badanych. „Przedsiębiorcy odczuwają znaczące skutki zmian rynkowych, takich jak inflacja (48 proc.), wysokie ceny paliw obniżające rentowność firm (43 proc.) oraz wysokie ceny prądu, które zmusiły ich do podniesienia cen towarów lub usług (42 proc.)” – dodali autorzy badania.

Badanie przeprowadziła SW Research na zlecenie Polskiej Izby Ubezpieczeń wśród 1504 polskich małych i średnich przedsiębiorców w listopadzie i grudniu 2024 r. 

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze