Czy Bóg jest okrutny?
Z jednej strony przeczuwamy, że tak nie jest, że Bóg nie jest okrutny. Ale z drugiej strony znajdujemy w Biblii słowa czy opisy sytuacji, w których trudno nam powiedzieć, że Bóg jest łagodny i pełen miłosierdzia. Z tymi kwestiami mierzy się ojciec Michał Baranowski w 16. odcinku „Rozmów o apologetyce”.
Wygnani z raju Adam i Ewa, Abraham i jego syn Izaak, którego Bóg kazał złożyć w ofierze, Bóg, który każe mordować – to tylko niektóre momenty biblijne, wobec których trudno nam mówić o kochającym, współczującym i dobrym Bogu.
Ojciec Michał Baranowski jest franciszkaninem, doktorem teologii biblijnej, wykładowcą Franciszkańskiego Wyższego Seminarium Duchownego w Łodzi oraz autorem „Nowego Komentarza Biblijnego. Księga Powtórzonego Prawa”.
Czy Bóg postąpił sprawiedliwie, wyrzucając Adama i Ewę z raju?
Prowadząca rozmowę Małgorzata Madej zapytała, czy Bóg postąpił sprawiedliwie, czy nie okazał się okrutnym, wyrzucając Adama i Ewę z raju z powodu jednego błędu?
Ojciec Baranowski mówił o tym, że przyzwyczailiśmy się do myślenia w kategoriach kary, ale trzeba na to spojrzeć też z inne perspektywy. Wygnanie jest pewną konsekwencją decyzji, którą podjęli pierwsi ludzie. Do tego Bóg nie mówi, że ta „kara”, czyli konsekwencje grzechu, będzie trwała wiecznie, ale zapowiada, że szatan, zło i śmierć zostaną przezwyciężone. Odkupienie już się dokonało przez śmierć i zmartwychwstanie Jezusa, skutki jednak w postaci cierpienia, naszej śmiertelności, trudów życia jeszcze trwają. Ale trzeba pamiętać o tym, że nie są one wieczne.
>>> Czy rozwodnik może być zbawiony?
Dlaczego Bóg kazał Abrahamowi zabić swojego syna?
Wiemy, że Izaak ostatecznie nie zginął, a Bóg wskazał na baranka, który był w krzakach jako na to, co ma być złożone w ofierze zamiast syna Abrahama. „Ale czy nie było okrucieństwem wystawianie Abrahama na próbę? I co musiał czuć Izaak prowadzony przez ojca na górę, aby być złożonym w ofierze?” – pytała franciszkanina Małgorzata Madej.
Franciszkanin, a zarazem biblista, mówił o tym, że historia Abrahama uczy zaufania Bogu, że nawet w cierpieniu można szukać w sobie postawy zawierzenia Panu. Można oczywiście zadawać pytania, można szukać pomocy, ale to zaufanie Bogu jest pierwotną relacją między Bogiem a człowiekiem, która panowała w raju.
Dlaczego Bóg kazał mordować?
Małgorzata Madej zwróciła uwagę na pewien paradoks. Z jednej strony Bóg dał Izraelitom przykazanie, które brzmi „nie zabijaj”. A z drugiej strony, kiedy Izraelici mają wejść do Ziemi Obiecanej, to mówi do nich, że mają wymordować wszystkich, których tam zastaną.
Ojciec Michał Baranowski zwrócił uwagę, że wydarzenia historyczne opisane w Biblii należy czytać nie tylko jako opis wydarzeń, ale także jako refleksję nad wiarą. Izraelici nie spełnili tego polecenia Boga i nie wymordowali wszystkich, kiedy przybyli do Ziemi Obiecanej. Później przez wiele wieków borykali się z wojnami, ulegali pokusie oddawania czci pogańskim bogom, czczonym przez plemiona zamieszkujące Ziemię Świętą. Myśląc w perspektywie wiary, można powiedzieć, że gdyby postąpili w sposób, w jaki Bóg tego oczekiwał to odsunęliby od siebie pokusy.
Trzeba jednak zaznaczyć, że do końca nie wiemy, czy przekaz o nakazie Boga jest opisem faktu, czy też owocem historycznej refleksji autora natchnionego, który spisał daną księgę.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |