Czy Polacy chętnie odwiedzają świąteczne jarmarki?
W ciągu ostatnich trzech lat ponad połowa Polaków odwiedziła jarmark świąteczny, z czego większość więcej niż raz – wynika z badania SW Research. Najczęściej odwiedzamy je ze względu na atmosferę i dekoracje, rzadziej dla jedzenia.
Wśród grupy 65% Polaków, którzy w ciągu ostatnich trzech lat odwiedzili jarmark, 24% wybrało się na niego raz, 38% – kilkukrotnie, a 3% kilkanaście razy. „Podobną liczbę odwiedzin odnotowujemy zarówno wśród kobiet jak i mężczyzn, za to wśród podziałów wiekowych zdecydowanie dominuje grupa osób powyżej 50 roku życia” – zauważyli autorzy badania. Dodano, że najczęściej na jarmark wybierają się osoby z miast o wielkości od 20 tys. do 200 tys. mieszkańców.
Najczęściej na jarmarku spędzają kilka godzin – na to wskazało 70% badanych. Natomiast co piąta osoba (blisko 20%) przeznacza na wizytę cały dzień, a 8% weekend lub kilka dni. Wskazano, że mały odsetek badanych (1 %) decyduje się na dłuższy czas.
SW Research spytało badanych też o to gdzie odwiedzają jarmark. Ponad połowa (60%) decyduje się na rodzimy jarmark we własnym mieście. Natomiast nieco mniej niż polowa (46%) odwiedziła go w innym mieście na terenie Polski, a 15 % za granicą.
Czynnikiem, który najczęściej przyciąga ludzi na jarmarki – zgodnie z badaniem – jest panująca tam atmosfera i dekoracje (56%). „Badani rzadziej zwracają uwagę na kwestie takie jak smaczne jedzenie i napoje (16 proc.), możliwość zrobienia zakupów świątecznych (15%) czy poznania lokalnych tradycji (13%)” – zauważyli autorzy. Wskazano, że atmosfera i dekoracje jest istotna dla ok. 62% kobiet i dla ok. 47% mężczyzn.
W ocenie autorów, jarmark może być dla nas okazją do przebywania z bliskimi. Respondenci deklarowali, że łączą tę aktywność ze spotkaniami z przyjaciół i rodziną (54%) i rzadziej ze zwiedzaniem miasta (47%).
Czterech na dziesięciu badanych (43%) stwierdziło też, że na wizytę na jarmarku (w tym zakupy, koszt podróży i noclegów) jest skłonna przeznaczyć nie więcej niż 200 zł na osobę. Trzech na dziesięciu (ok. 30%) wydaje od 201 zł do 400 zł, 15% od 401 do 600 zł. Więcej jest skłonna wydać grupa 12% respondentów.
Badanie przeprowadziła agencja SW Research na zlecenie Leonardo Hotels Polska w październiku 2024 roku, metodą badawczą wywiadów on–line (CAWI). Próba badawcza wyniosła 812 Polek i Polaków powyżej 18 roku życia.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |