fot. freepik

Czy Polacy lubią kupować przez media społecznościowe?

Niechęć do kupowania przez media społecznościowe wyraziło 61 proc. Polaków – wynika z raportu „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”. Nieprzekonanych do tej formy zakupów jest 54 proc. 18-29 latków – dodano.

Autorzy raportu „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022” zwrócili uwagę, że 83 proc. Polaków nie jest zainteresowanych możliwością robienia zakupów w wirtualnym świecie tzw. metaverse. „Na +nie+ dla takich zakupów jest zdecydowana większość Polaków niezależnie od płci, wieku, miejsca zamieszkania, wykształcenia czy zarobków” – wskazano w badaniu dla Santander Consumer Banku.

>>> Badanie: Polacy najczęściej robią zakupy internetowe przez telefon komórkowy

O tym sposobie robienia zakupów słyszeli przede wszystkim młodzi w wieku 18-29 (27 proc.) i 30-39 lat (20 proc.); mieszkańcy średnich miast od 50 do 250 tys. osób i metropolii (odpowiednio 20 i 27 proc.) oraz osoby ze średnim lub wyższym wykształceniem (19 i 23 proc.) – zwrócił uwagę Mariusz Ożga z Santander Consumer Banku. „Zakupy w metaverse nie są jeszcze tematem, o którym wiele mówi się w Polsce. Wiedzę o nim mają głównie osoby hobbystycznie lub zawodowo związane z nowoczesnymi technologiami i światem e-commerce” – stwierdził.

fot. EPA/ANDREJ CUKIC

Jak wynika z badania, 82 proc. respondentów w ogóle o tym sposobie robienia zakupów nie słyszało.

Z kolei 24 proc. respondentów nie miałoby nic przeciw kupowaniu za pomocą mediów społecznościowych np. od osoby prowadzącej sklep z ubraniami, która sprzedaje część kolekcji podczas transmisji na Facebooku/Instagramie lub wystawia swoją ofertę w postach sponsorowanych. W tej grupie najwięcej było młodych konsumentów – 18-29 latków, którzy tradycyjnie najlepiej radzą sobie z obsługą social media (31 proc. wskazań wśród osób przed 30-stką). Bardziej przychylne takiej formie robienia zakupów były kobiety (28 proc.) niż mężczyźni (20 proc.).

>>> Nie masz pomysłu na prezent? Zrób zakupy u nas i pomóż misjom [PREZENTOWNIK]

Niechęć do kupowania przez media społecznościowe wyraziło natomiast 61 proc. ankietowanych. Wśród nich najwięcej mężczyzn (65 proc.) i seniorów powyżej 70. roku życia (74 proc.). Nieprzekonanych do tej formy zakupów jest też 54 proc. 18-29 latków.

Jak wskazano w raporcie, może to wynikać „ze zbyt małej znajomości tematu” – 89 proc. Polaków nie robiło w ten sposób zakupów.

Badanie zrealizowano metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w październiku 2022 r. W badaniu uczestniczyła reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków. 

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze