Fot. pvproductions/freepik

Czy uczniowie wypisują się z religii? Fakty i mity [STATYSTYKI]

„Odpływ z lekcji religii, Uczniowie masowo wypisują się z religii” – tego typu nagłówki obiegają internet od dłuższego czasu. Czy rzeczywiście mamy obecnie do czynienia z wypisywaniem się uczniów z religii na masową skalę? Co na ten temat mówią statystyki?

Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego SAC to pierwszy w Polsce ośrodek badań nad religijnością. Na podstawie najnowszych dostępnych danych z instytutu przeprowadzono poniższą analizę dotyczącą liczebności uczniów na lekcjach religii.

5 ostatnich lat

Z informacji zebranych przez instytut wynika, że spadek procentowego udziału uczniów w lekcjach religii na wszystkich etapach edukacji jest rzeczywiście faktem. Trudno jednak mówić o „odpływie” lub „masowych wypisach”, gdy rokrocznie można zauważyć spadek liczby uczniów biorących udział w lekcjach religii na poziomie 1-2 punktów procentowych. Z drugiej strony, biorąc pod uwagę 5 ostatnich lat, tendencja spadkowa jest dostrzegalna i jednoznaczna. Jednocześnie należy zauważyć, że wciąż 80,3% uczniów deklaruje uczestnictwo w lekcjach religii, w których udział jest dobrowolny. 

Aut. Antoni Jezierski Źródło: ISKK/dane Komisji Wychowania Katolickiego KEP

Od przedszkola do liceum


Aż 88,9% uczniów szkół podstawowych bierze udział w lekcjach religii. Niestety bardzo duża część z nich nie deklaruje uczestnictwa w lekcji na kolejnych etapach edukacji. Tu, trzeba przyznać spadek jest rzeczywiście duży (ok. 25-35 punktów procentowych) w roku szkolnym 2022/2023. Warto jednak zaznaczyć, że mniejsze zainteresowanie lekcjami religii w szkołach ponadpodstawowych jest faktem od kilku lat (w poprzednich latach instytut notował spadek na bardzo podobnym poziomie).

>>> Religia cieszy się największym zainteresowaniem spośród przedmiotów dodatkowych [ROZMOWA]

Aut. Antoni Jezierski Źródło: ISKK/dane Komisji Wychowania Katolickiego KEP

Z Rzeszowa do Warszawy

Od wielu lat można zaobserwować duże zróżnicowanie między procentem uczniów chodzących na religię w różnych regionach Polski. Z zebranych przez instytut danych wynika, że ogólna, uproszczona tendencja w roku szkolnym 2022/2023 wskazywała, że im dalej na południe i im dalej na wschód, tym większy jest procent uczniów uczęszczających na lekcje religii. Najwyższą frekwencję na religii odnotowano w diecezji rzeszowskiej – 94,9%, a najniższą w diecezji warszawskiej – 59,8%. Zauważalna jest również pewna tendencja dotycząca diecezji, na terenie których znajdują się największe z polskich miast. W diecezji warszawskiej i warszawsko-praskiej, wrocławskiej, gdańskiej, łódzkiej odnotowano niższą frekwencję niż w zdecydowanej większości sąsiadujących z nimi diecezji.

Źródło: ISKK/dane Komisji Wychowania Katolickiego KEP

W perspektywie kolejnych lat

Z roku na rok utrzymuje się niewielki spadek procentowego udziału uczniów w lekcjach religii na wszystkich etapach edukacji. Mimo że w krótkiej perspektywie nie jest on drastyczny, to jednak tendencja utrzymująca się przez lata może świadczyć o stopniowej laicyzacji lub mówiąc wprost o coraz bardziej dostrzegalnym braku zainteresowania lekcjami religii. Największe wyzwania w tej kwestii mają katecheci w szkołach ponadpodstawowych, kiedy wielu uczniów podejmuje decyzje, by nie uczestniczyć w lekcjach religii. Warto jednak pamiętać, że praca nauczycieli religii może jedynie wspomóc i uporządkować przekaz wiary, który dziecko otrzymywało (albo i nie) od swoich rodziców przez całe życie. Perspektywa kolejnych lat odsłania ilość pracy duszpasterskiej, która jest jeszcze do wykonania. 

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze