Papież Franciszek w Iraku, marzec 2021r., fot. EPA/VATICAN MEDIA HANDOUT

Dialog międzyreligijny jest częścią ewangelizacyjnej misji Kościoła

Z badań CBOS-u wynika, że negatywny stosunek do muzułmanów w Polsce deklaruje 45% pytanych. 38% osób jest obojętnych. Pozytywne odczucia deklaruje 17% respondentów. Jednocześnie, na pytanie czy zna pan/pani osobiście muzułmanina lub muzułmankę, pozytywnie w 2019 r. odpowiedziało 14% osób. Wniosek jest prosty: nie lubimy muzułmanów, ale ich nie znamy.  

 Takie dane z pewnością nie są powodem do dumy. Deklarowanie niechęci do środowiska, którego kompletnie się nie zna potwierdza tylko, że opieramy swoje myślenie na stereotypach. A spotkanie twarzą w twarz zawsze pozwala rozwiać wszelkie iluzje. Już od wielu lat Kościół poprzez kolejnych papieży stara się pokazywać, że z wyznawcami innych religii należy szukać dialogu. To nie droga do rozmycia naszych przekonań, ale wręcz przeciwnie – do potwierdzenia naszej tożsamości w relacji z różnorodnym i wielokulturowym światem. Katolik, który prowadzi dialog ma szansę stawać się bardziej wiarygodnym świadkiem własnych przekonań.

fot. EPA/JALIL REZAYEE

Kościół katolicki a inne religie 

Niechęć do drugiego człowieka ze względu na to, w co wierzy jest niechrześcijańska. Naszym zadaniem jest więc przełamywanie negatywnych przeświadczeń, które być może są obecne w naszym myśleniu. W dokumencie Nostra aetate podejście Kościoła do innych religii zostało zdefiniowane następująco: 

 Kościół katolicki nic nie odrzuca z tego, co w innych religiach prawdziwe jest i święte. Ze szczerym szacunkiem odnosi się do owych sposobów działania i życia, do owych nakazów i doktryn, które chociaż w wielu wypadkach różnią się od zasad przez niego wyznawanych i głoszonych, nierzadko jednak odbijają promień owej Prawdy, która oświeca wszystkich ludzi. Głosi zaś i obowiązany jest głosić bez przerwy Chrystusa, w którym ludzie znajdują pełnię życia religijnego i w którym Bóg wszystko z sobą pojednał – czytamy w „Deklaracji o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich. („Nostra aetate”)

Ważną postacią w kwestii podejmowania dialogu z innymi religiami był niewątpliwie Jan Paweł II. Podkreślał, że budowanie relacji z judaizmem czy islamem jest ważnym elementem działalności Kościoła. W rzeczywistości dialog międzyreligijny stanowi integralną część ewangelizacyjnej misji Kościoła. Jak wielokrotnie podkreślałem, ma on dla Kościoła znaczenie podstawowe, jest wyrazem jego zbawczej misji, jest dialogiem zbawienia. Prowadzenie dialogu międzyreligijnego nie jest zatem rezygnacją z przepowiadania, lecz odpowiedzią na Boże wezwanie, aby wymiana i dzielenie się dobrami prowadziły do dawania świadectwa o własnej wizji religijnej, do lepszego poznania swoich stanowisk i do porozumienia w kwestii niektórych podstawowych wartości – mówił Jan Paweł II podczas audiencji generalnej w kwietniu 1999 r. 

fot. YouTube / InstytutDialoguJP2

Następca papieża Polaka, Benedykt XVI, nie zmienił w żaden sposób kierunku myślenia Kościoła w tej kwestii. Dialog międzyreligijny i międzykulturowy jest niezbędny, by wspólnie budować świat oparty na pokoju i braterstwie, którego gorąco pragną wszyscy ludzie dobrej woli. W tej dziedzinie współcześni ludzie oczekują od nas wyraźnego świadectwa, abyśmy ukazali wszystkim znaczenie religijnego wymiaru życia. Toteż chrześcijanie i muzułmanie, wierni nauczaniu swych własnych tradycji religijnych, muszą nauczyć się współpracy, do której już dochodzi w różnych wspólnych przedsięwzięciach, aby wystrzegać się wszelkich form nietolerancji i przeciwstawiać się wszelkim przejawom przemocy – podkreślał Benedykt XVI podczas spotkania z ambasadorami krajów, których mieszkańcy to w większości muzułmanie. 

Utrzymanie kursu 

Podobnie papież Franciszek dalej prowadzi Kościół drogą dialogu międzyreligijnego, zaznaczając, że jest to droga poszukiwania ogólnoludzkiego braterstwa i solidarności. 

 Dialog i współpraca są to słowa kluczowe w czasach takich jak nasze, gdzie nieznana wcześniej złożoność różnych czynników doprowadziła do wzrostu napięć i konfliktów, którym towarzyszy przemoc na małą i wielką skalę. Jest to powód do dziękowania Bogu, kiedy liderzy religijni aktywnie dbają o kulturę spotkania, poprzez przykład owocnego dialogu i wspólnej efektywnej pracy na rzecz życia, ludzkiej godności i troski o stworzenie – powiedział Franciszek do uczestników konferencji międzyreligijnej.

Papież i wielki imam uniwersytetu Al-Azhar w Kairze Ahmed al-Tayeb, fot. EPA/Luca Zennaro

Widać, że kolejni papieże nie zmieniają kursu w sprawie prowadzenia dialogu międzyreligijnego. Nie ma w tym przypadku. Budowanie relacji z wyznawcami innych religii jest elementem wiarygodności Kościoła i samej Ewangelii. Chrześcijaństwo musi zawsze wiązać się z otwarciem się na drugiego człowieka bez względu na to w co wierzy i z jakiej kultury pochodzi.  Kościół już od wielu lat obchodzi Dzień Judaizmu oraz Dzień Islamu. To okazja do spotkań i życzliwej wymiany poglądów. To również szansa na poznanie tych, o których mamy zupełnie mylne wyobrażenie.  

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze