Fot. Karolina Binek/Misyjne Drogi

Dialog z judaizmem może pomóc chrześcijanom w praktykowaniu wiary [RELACJA]

„Pałac płonie” to tytuł książki-wywiadu prof. Sławomira Jacka Żurka z prof. Janem Grosfeldem. Jej promocja odbyła się we wtorek, 14 maja w Akademii Lubrańskiego w Poznaniu. Spotkanie z autorami poprowadził dr hab. Marcin Wrzos OMI.

„Jan Grosfeld jest świadkiem Boga, który Go znalazł i czyni nowym człowiekiem. Tematem książki jest konkretny człowiek – z imieniem i nazwiskiem, z datą i miejscem urodzenia, z rzeczywistą biografią. To on jest tytułowym »pałacem w płomieniach« – podpalany zawieruchą dziejów i nieodwołanie (wydawałoby się) ginący, a jednak ratowany, odbudowywany i wskrzeszany przez Boga, który – to najważniejszy refren tej książki – jest wierny! Przy czym jest to także człowiek z ogromnym poczuciem odpowiedzialności – nie tylko za siebie czy swoich bliskich, ale również za Kościół, za swoją Ojczyznę, za świat, w szczególności za kolejne pokolenia: za młodych” – napisał we wstępie do tej publikacji kard. Grzegorz Ryś. Do tych słów kilkukrotnie odwoływano się także podczas spotkania.

Sens dialogu

Czy dialog z judaizmem prowadzony przez Kościół rzymskokatolickim ma sens? To jedno z pytań, na które szukano odpowiedzi na początku wtorkowego spotkania.

– W wielu przypadkach zarówno biskupów, innych duchownych, jak i świeckich można zauważyć niezrozumienie argumentu, dlaczego relacja do żydów jest czymś fundamentalnym dla chrześcijaństwa – zauważył Sławomir Jacek Żurek.

Następnie przywołana została krótka historia dnia judaizmu, który najpierw obchodzony był w Kościele we Włoszech, później w Austrii i to na tych wydarzeniach wzorowali się polscy biskupi organizując taki dzień w Polsce.

>>> „Pokój – Dar Boga”: obchodzono 27. Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce [SYNTEZA]

Marcin Wrzos OMI zapytał autorów książki również o to, jak ich zdaniem powinien wyglądać dialog z judaizmem.

– W dużym stopniu zauważam nieznajomość tego, co mówi sobór watykański II oraz dokumenty Kościoła na temat dialogu z judaizmem. Przykro mi to mówić, ale one są nie tylko niedostępne i nieznane proboszczom, ale też wielu biskupom. Skąd to wiem? Z tego, że nie każdy biskup ma ochotę na to, żeby w jego diecezji odbywały się dni czy też dzień judaizmu. Poznań ma szczęście do biskupa, który się na to zgadza. Ja natomiast nie mam pomysłu, jak wejść na poziom parafialny, ponieważ prawie do wszystkich parafii wysyłane są informacje na temat dnia judaizmu, ale nic się z tym nie dzieje – odpowiedział Żurek.

Fot. Karolina Binek/Misyjne Drogi

– Myślę, że nawet nie na poziomie parafialnym, ale w ogóle w Polsce dialog ten nie może funkcjonować, ponieważ nie ma prawniczej ideologii żydów. A dzień judaizmu to nie jest dialog z żydami. Dzień judaizmu jest owocem tego dnia. Dialog jest zawsze z kimś, czyli w tym wypadku z żydami. A jeżeli żydów prawie nie ma w Polsce, to nawet jeśli chrześcijanie chcieliby taki dialog wprowadzić w różnych parafiach i diecezjach, to trudno, żeby znaleźli się ludzie do tego dialogu – dodał Jan Grosfeld – prof. dr hab. nauk humanistycznych, członek Komitetu Episkopatu Polski do Dialogu z Judaizmem.

>>> Rabin Schudrich: człowiek szanujący Jana Pawła II nie może być antysemitą

Pomoc dla chrześcijan

– Moje doświadczenie dialogu jest bardzo praktyczne. Gmina żydowska w Poznaniu bardzo często zaprasza mnie na różne uroczystości i święta i mi jako księdzu bardzo pomaga to zrozumieć wiarę i jej doświadczyć. Dzięki temu mogę wejść w głębię swojego chrześcijaństwa – podzielił się swoim doświadczeniem Marcin Wrzos OMI, pytając także autorów książki o to, jak chrześcijanom dialog może pomóc w praktykowaniu wiary.

Jan Grosfeld przywołał wówczas fragment z listu świętego Pawła, w którym są słowa „żydowski korzeń ciebie podtrzymuje” i zwrócił uwagę, że warto w nich skupić się na teraźniejszości.

>>> Kard. Grzegorz Ryś: nie zrozumiemy chrześcijaństwa bez judaizmu, a antysemityzm jest grzechem [ROZMOWA]

– Żydzi mają pewną misję wobec chrześcijan, której my może nie cenimy i traktujemy nawet jako pewien folklor. A prawdą jest, że my – chrześcijanie – potrzebujemy żydów jako świadków wiary – powiedział także.

Na koniec spotkania nie zabrakło również pytań od jego uczestników, którzy również byli żywo zainteresowani kwestią dialogu z judaizmem.

Galeria (7 zdjęć)
Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze