Fot. Freepik/Freepik

Dydaktyk mediów: Kościół powinien wykorzystać możliwości Instagrama

Instagram oferuje wiele możliwości, które Kościół powinien wykorzystać. Otwartość na różne formaty obecności Kościoła jest bardzo fascynująca – mówi prof. Viera Pirker, teolog i dydaktyczka mediów niemieckiemu tygodnikowi katolickiemu „Christ in der Gegenwart”. Jej zdaniem, Kościół powinien skupić się na komunikacji wokół małżeństwa i rodziny.

Prof. Pirker wskazała, że Instagram oferuje wiele możliwości dla Kościołów. „Na Instagramie można spotkać się, aby odmówić różaniec, odprawić nowoczesne nabożeństwa, wspólnie czytać Biblię, uzyskać dostęp do oferty edukacji religijnej lub – na przykład pod hashtagiem #ansprechbar [być dostępnym] – znaleźć pomoc duszpasterską” – powiedziała teolog.

>>> Ksiądz ewangelizujący na Instagramie – szansa czy groteska? 

Według dydaktyczki mediów, zwykłych influencerów odróżnia od tych religijnych fakt, że ci drudzy są często bardziej zainteresowani bezpośrednim kontaktem i osobistą relacją, a nie marketingiem. „Nie należy lekceważyć niesamowicie intymnej przestrzeni własnego smartfona” – zauważyła prof. Pirker. Jej zdaniem, to jak „płytki” jest nasz Instagram wiąże się z własną decyzją – co śledzimy na platformie i w jakim stopniu wykorzystujemy jej potencjał.

Teolog zaznaczyła, że zwłaszcza młodzi ludzie obecnie uczą się, wykorzystując media społecznościowe. „Jak gotuję, naprawiam rower, uczę moje dzieci, robię makijaż…. Dokładnie to samo dzieje się w dziedzinie edukacji religijnej” – powiedziała. Stwierdziła, że wirtualna przestrzeń powinna być miejscem, w którym można się czegoś nauczyć lub coś zaoferować.

Fot. Freepik/jannoon028

Prof. Pirker wskazała oficjalne konto papieża Franciszka z ponad milionami obserwujących jako przykład udanej obecności Kościoła na Instagramie. Jej zdaniem popularnością cieszą się także profile, na których zakonnicy pokazują swoje życie w klasztorze. „Uważam, że ta otwartość na różne formaty głoszenia i obecności w sektorze katolickim jest bardzo fascynująca i piękna” – oceniła.

>>> TikTok, YouTube i Instagram: katoliccy influencerzy stawiają na wiarę i modlitwę

Prof. Pirker zaznaczyła przy tym, że na Instagramie trudno jest dotrzeć z tematami cierpienia, umierania lub ubóstwa, ponieważ dla wielu Instagram jest „raczej inspirującym miejscem do relaksu”. Dydaktyczka mediów doradziła Kościołowi skupienie się bardziej na komunikacji wokół małżeństwa, rodziny lub rodzicielstwa. „To ogromny temat na Instagramie” – podkreśliła.

Prof. dr Viera Pirker jest teologiem, dydaktyczką mediów. Wykładała w Wiedniu, obecnie uczy na Uniwersytecie Johanna Wolfganga Goethego we Frankfurcie nad Menem w katedrze edukacji religijnej i dydaktyki mediów. W 2024 roku ukazała się antologia „Religia na Instagramie” pod jej redakcją (wydawnictwo Herder).

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze