Fot. PAP/EPA/TATAN SYUFLANA / POOL

Dżakarta: papież spotkał się z młodzieżą ze Scholas Occurrentes

Przebywający z wizytą apostolską w Indonezji papież Franciszek spotkał się z młodzieżą ze Scholas Occurrentes.

Ten międzynarodowy ruch edukacyjny narodził się z inicjatywy przyszłego papieża jeszcze, gdy był arcybiskupem Buneos Aires. Chciał wówczas dać impuls do stworzenia przestrzeni jednoczącej nastolatków wokół poczucia dobra wspólnego, bez względu na ich wyznanie czy narodowość. Już jako papież zaprosił organizację do wejścia na poziom światowy i wtedy też powstała sieć Scholas Occurrentes.

Międzynarodowy ruch edukacyjny Scholas Occurrentes

Na dziedzińcu Domu Młodzieży Grha Pemuda w Dżakarcie papieża powitały władze organizacji wraz ze 100 dziećmi ze stołecznej archidiecezji. Dwoje dzieci wręczyło Franciszkowi prezent, podczas gdy inne śpiewały piosenkę.

Następnie papież udał się do sal, w których spotkał się z uczestnikami projektu Scholas Aldeas, a także odbył prywatną rozmowę z Radą Administracyjną Scholas Occurrentes.

Fot. PAP/EPA/TATAN SYUFLANA / POOL

Po krótkiej rozmowie z kilkorgiem uczniów Franciszek dokończył pracę nad wielościanem stworzonym przez młodych ludzi, ustawiając ostatni element. Na zakończenie zasadził drzewo i udzielił błogosławieństwa.

Międzynarodowy ruch edukacyjny Scholas Occurrentes jest światową siecią szkół pod patronatem Kościoła katolickiego, utworzoną w celu wspierania więzi między wszystkimi szkołami na świecie. Jej misją jest „integracja uczniów poprzez inicjatywy technologiczne, sportowe i artystyczne, które wspierają wychowanie do kultury spotkania”. Stawia sobie za zadanie dzielenie się projektami, zwłaszcza ze szkołami z mniejszymi środkami, na rzecz edukacji bez wykluczeń. Pierwsze placówki tego rodzaju powstały po podpisaniu odpowiedniego porozumienia przez znanych piłkarzy: Argentyńczyka Lionela Messiego i Włocha Gianluigiego Buffona w siedzibie Papieskiej Akademii Nauk 13 sierpnia 2013 roku. Odbył się wówczas towarzyski mecz piłki nożnej dla uczczenia papieża między drużynami Argentyny i Włoch.

Uznanie przez Stolicę Apostolską

Poprzednikami Scholas Occurentes były programy „Szkoły Sąsiedzkie” i „Szkoły Siostrzane”, powstałe z inspiracji ówczesnego arcybiskupa Buenos Aires kard. Jorge Mario Bergoglio. Ich linią przewodnią były słowa obecnego papieża: „Połączyć szkoły, sport ludowy i solidarność”. Uważał on, że znane postacie, zwłaszcza sportu, będą wychowywać miliony dzieci swoim przykładem oraz że sport i sztuka ludowa stanowią wspaniałe narzędzia kształtowania wartości.

Fot. PAP/EPA/TATAN SYUFLANA / POOL

19 marca 2014 roku Stolica Apostolska oficjalnie uznała Scholas Occurrentes za prywatną fundację, podlegającą od sierpnia 2015 roku Kongregacji ds. Duchowieństwa. Biorąc pod uwagę stałe rozszerzanie się jej działalności, 19 marca 2022 roku papież Franciszek nadał jej nową formę prawną – ruchu edukacyjnego o charakterze międzynarodowym. Przewodniczą mu profesorowie José María del Corral i Enrique Palmeyro, którzy wraz z bp. Marcelo Sanchezem Sorondo tworzą kierownictwo Scholas. Ma on własny hymn „Sembradores del encuentro” (Siewcy spotkania). Tworzy sieć ponad 400 tys. instytucji edukacyjnych w 190 państwach. Ma kilkanaście siedzib w różnych krajach.

We wrześniu 2023 roku papież Franciszek ustanowił Uniwersytet Sensu jako instytucję formacyjną o statusie autonomicznego uniwersytetu z siedzibą w Watykanie. Nowa uczelnia wyższa ma przede wszystkim kształtować edukację w taki sposób, by pomagała odkryć znaczenie rzeczy i kierować wzrok na to, co istotne. Zrodziła się ona ze współpracy badawczej w ramach Scholas Occurrentes, która jednoczy 157 uniwersytetów w 35 krajach na pięciu kontynentach, prowadzonej pod nazwą „Katedra Scholas”. W ramach tego procesu naukowcy uznali, że potrzeba uniwersytetu światowego, który odpowie na potrzebę przemyślenia edukacji na nowo, umieszczając w centrum osobę w jej wyjątkowości i wspólnotę jaką wyraz wielości. Ma to być miejsce przyjazne i kreatywne, gdzie udział wszystkich będzie mile widziany, instytucja globalna, ale sięgająca do rzeczywistości lokalnych, międzykulturalna, międzywyznaniowa i międzypokoleniowa, tak jak i sam ruch, z którego się wywodzi. Jak wskazano w komunikacie towarzyszącym erygowaniu uczelni, „kształcenie karmi się wszystkimi językami wiedzy naukowej i humanistycznej, sztuką, techniką, doświadczeniem życia. Ten uniwersytet będzie karmił duszę i będzie umiał rozróżniać to, co jest po prostu użyteczne, od tego, co jest niezbędne, będzie pomagał, aby nie tracić z oczu rzeczy istotnych, ponieważ nie samym chlebem żyje człowiek”.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze