Dzień Islamu w Kościele. Szansa na spotkanie i dialog [+GALERIA]
26 stycznia obchodzimy w Kościele katolickim w Polsce Dzień Islamu, który ma pomóc we wzajemnym poznaniu obu religii i eliminacji uprzedzeń oraz stereotypów. W Poznaniu obchody odbyły się 24 stycznia wieczorem w Domu Misyjnym przy klasztorze misjonarzy oblatów.
Prelegentami podczas międzyreligijnego wydarzenia byli mufti dr Youssef Chadid oraz o. dr hab. Marcin Wrzos OMI. W spotkaniu uczestniczył także biskup pomocniczy archidiecezji poznańskiej – Jan Glapiak.
– Chrześcijan i muzułmanów łączy wiele wartości. Zarówno jedni jak i drudzy pokładają wielką nadzieję w Bożym miłosierdziu. Wierzymy też w niezbywalną godność każdego życia ludzkiego. To łączy nas w dążeniu do pokoju. Bardzo lubię słowa papieża Franciszka o tym, że nie ma czegoś takiego jak święta wojna. Tylko pokój może być święty – podkreśla mufti Youssef Chadid.
Ojciec Marcin Wrzos OMI zwracał z kolei uwagę, że u źródeł wojen, konfliktów i nieporozumień zawsze znajduje się żądzą panowania.
– Dialog, w tym także dialog międzyreligijny, każe nam porzucić tę pokusę na rzecz zobaczenia w drugim człowieku naszego bliźniego. Spotkanie się twarzą w twarz pozwala nam wyzbyć się stereotypów, fałszywych przekonań. Dzień Islamu w Kościele jest do tego znakomitą okazją – mówił misjonarz oblat.
Po przemówieniach każdy uczestnik mógł podzielić się swoim doświadczeniem dialogu i przyjaźni między chrześcijanami a muzułmanami. Miały miejsce też modlitwy prowadzone tak przez katolików, jak i przez muzułmanów. Ponadto odczytano fragmenty Koranu oraz Pisma Świętego dotyczące przyjaźni, która jest tematem przewodnim orędzia na miesiąc Ramadan wydanego przez Papieską Radę ds. Dialogu Międzyreligijnego.
Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce obchodzony jest od 2001 r. Ustanowiono go decyzją Konferencji Episkopatu Polski jako dzień modlitw poświęcony islamowi.
– Pomysł zwrócenia w Kościele uwagi na inne religie był szczególnie mocno obecny na Soborze Watykańskim II. Deklaracja Nostra aetate to dokument, który wskazuje, że w innych religiach są również ziarna prawdy, które jako katolicy powinniśmy zauważać, doceniać i szanować – zauważył o. prof. Jarosław Różański OMI, misjolog, który od 2001 zasiada w Komitecie ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu Międzyreligijnego.
Misjolog zwrócił też uwagę, że Dzień Islamu jest inicjatywą charakterystyczną dla Kościoła w Polsce.
– To nie jest tak, że Dzień Islamu jest obchodzony w Kościele na całym świecie. Jest obchodzony w Polsce i od dwudziestu pięciu lat jest on szansą na nawiązywanie relacji, prowadzenie wspólnych działań i modlitwę – mówi o. Różański.
W deklaracji Soboru Watykańskiego II o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich czytamy:
„Kościół spogląda z szacunkiem również na mahometan, oddających cześć jedynemu Bogu, żywemu i samoistnemu, miłosiernemu i wszechmocnemu, Stwórcy nieba i ziemi, Temu, który przemówił do ludzi; Jego nawet zakrytym postanowieniom całym sercem usiłują się podporządkować, tak jak podporządkował się Bogu Abraham, do którego wiara islamu chętnie nawiązuje. Jezusowi, którego nie uznają wprawdzie za Boga, oddają cześć jako prorokowi i czczą dziewiczą Jego Matkę Maryję, a nieraz pobożnie Ją nawet wzywają. Ponadto oczekują dnia sądu, w którym Bóg będzie wymierzał sprawiedliwość wszystkim ludziom wskrzeszonym z martwych. Z tego powodu cenią życie moralne i oddają Bogu cześć głównie przez modlitwę, jałmużny i post. Jeżeli więc w ciągu wieków wiele powstawało sporów i wrogości między chrześcijanami i mahometanami, święty Sobór wzywa wszystkich, aby wymazując z pamięci przeszłość szczerze pracowali nad zrozumieniem wzajemnym i w interesie całej ludzkości wspólnie strzegli i rozwijali sprawiedliwość społeczną, dobra moralne oraz pokój i wolność”.
W Polsce funkcjonują dwa religijne związki muzułmańskie wpisane do rejestru Kościołów i Związków Religijnych. Muzułmański Związek Religijny w RP, uznany oficjalnie w 1925 r., liczy obecnie ok. 6 tys. członków, zrzesza przede wszystkim Tatarów Muzułmanów Polskich. Największe ich skupiska mieszkają w województwie podlaskim (w Białymstoku, Sokółce, Suchowoli i Dąbrowie Białostockiej). Zabytkowe meczety znajdują się w Bohonikach i Kruszynianach, gdzie mieszkają już tylko pojedyncze rodziny tatarskie. Drugim związkiem wyznawców islamu jest zarejestrowana w 2004 r. Liga Muzułmańska w RP. Zrzesza ona muzułmanów przybywających do Polski na studia oraz do pracy, a także osoby przyjmujące islam za swoją religię. Według szacunków liczy ok. 25 tysięcy członków.
Galeria (17 zdjęć) |
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |