EPA/FABIO FRUSTACI

Franciszek a media

W czwartek 9 listopada zaprezentowano w Rzymie książkę „” poświęconą „komunikacji papieża w erze globalnej łączności”. W spotkaniu tym wziął udział m.in. ks. Dario Edoardo Viganò – prefekt Sekretariatu ds. komunikacji Stolicy Apostolskiej, któremu podlegają obecnie wszystkie służby informacyjne Watykanu (przechodzące zresztą także gruntowną reformę).

Autorzy publikacji, wydanej przez prywatny Uniwersytet Luiss, należący do zrzeszenia włoskich przedsiębiorców: Anna Maria Lorusso i Paolo Peverini, są przekonani, że tytułowa narracja papieża, na którą składają się jego słowa i gesty, ale także sposób poruszania się, będą przedmiotem studiów wielu semiotyków. Zwracają też nieśmiało uwagę, że „tak bardzo spersonalizowanej komunikacji grozi, że takie aspekty, jak sposób ubierania się czy zachowania papieża przesłonią treść jego przesłania”.

Ks. Viganò ze swej strony przyznał, że osoby odpowiedzialne za komunikację, które mu towarzyszą, nie zawsze są w stanie przewidzieć jego inicjatywy i „często nie pozostaje im nic innego, jak nagiąć do niego narzędzia techniki”. „Mówi się, że Franciszek komunikuje się spontanicznie, to prawda, także bezpośrednio, i to też odpowiada prawdzie, nigdy jednak nie jest nieprzygotowany” – powiedział szef mediów watykańskich.

sal (KAI Rzym) / Watykan

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze