Franciszek: edukacja w duchu miłości
Do przyjęcia wielkodusznego podejścia do edukacji i oparcia procesu edukacyjnego na miłości i godności zachęca Franciszek. Papież przyjął na audiencji w Watykanie uczestników 11. Krajowego Kongresu Ruchu Edukacyjnego Włoskiej Akcji Katolickiej. W przemówieniu podzielił się refleksją, jak w zmieniającym się świecie widzi edukację chrześcijańską stojącą przed nowymi wyzwaniami oraz podkreślił znaczenie współpracy i empatii.
Franciszek wyraził uznanie dla wieloletniej pracy edukacyjnej ruchu i podziękował członkom za ich zaangażowanie, które, jak powiedział, „nigdy nie może być uważane za oczywiste w Kościele”. Z naciskiem podkreślił, że edukacja dzisiaj, bardziej niż kiedykolwiek, musi na nowo odkryć centralną pozycję osoby ludzkiej i jej godności w kontekście relacji. „Edukacja oznacza umieszczenie osoby w centrum i danie jej przestrzeni do rozwoju” – powiedział Franciszek.
>>> Papież: bierzmowanie nie może być „ostatnim namaszczeniem”
Papież pochwalił systematyczną i dalekowzroczną wizję Akcji Katolickiej we Włoszech. Od momentu powstania w 1990 r. ruch ten zawsze zwracał uwagę na znaki czasu i pozwalał się prowadzić Ewangelii. W ten sposób udało mu się pozostać głęboko zakorzenionym w społecznościach i rozwijać koncepcje edukacyjne we współpracy z lokalnymi Kościołami i innymi organizacjami katolickimi. „Ta bliska więź z obywatelami jest niezbędna w coraz bardziej zsekularyzowanym świecie”, powiedział Franciszek.
Odniesienie do zmian
Papież odniósł się do zmian, które wprowadziły współczesną edukację na „nieznane terytorium”. „Edukacja chrześcijańska stoi przed horyzontem charakteryzującym się głębokimi zmianami antropologicznymi i kulturowymi”, wyjaśnił. W tym kontekście kluczowe jest, aby chrześcijańscy wychowawcy byli otwarci na nowe wyzwania i kierowali się pozytywnymi doświadczeniami rodzin, szkół, parafii i innych obszarów edukacji. Jednocześnie podkreślił, że „wychowawcy o wielkim sercu”, którzy mają odwagę proponować wysokie ideały bez unikania trudności, są potrzebni, zwłaszcza w dzisiejszym złożonym świecie.
Labirynt złożoności
Franciszek wskazał na rolę wychowawców w „labiryncie złożoności”. Aby nie zgubić się w tym labiryncie, ważne jest, aby nie działać w pojedynkę. „Nigdy nie można wydostać się z labiryntu na własną rękę – a jeśli już, to tylko «od góry»” – wyjaśnił. Wezwał do budowania owocnych relacji między odpowiedzialnymi za proces edukacyjny, takimi jak rodziny, nauczyciele, trenerzy sportowi, katecheci i księża, a także instytucje publiczne. „Współpraca ta ma kluczowe znaczenie dla umożliwienia holistycznej edukacji, w której dzieci muszą być również zaangażowane jako aktywni uczestnicy procesu edukacyjnego” – powiedział papież.
Franciszek wskazał na szczególne znaczenie miłości w procesie edukacyjnym. Zacytował hasło: „Kto kocha, ten wychowuje”, ukute przez Akcję Katolicką, i przypomniał, że prawdziwa edukacja musi opierać się na miłości. „Nie można wychowywać bez miłości. Zawsze wychowuj z miłością!” – zaapelował. Podkreślił, że takie podejście jest kluczem do promowania holistycznego rozwoju osoby ludzkiej we wszystkich jej wymiarach – duchowym, afektywnym, kulturowym i społecznym.
W związku ze zbliżającym się Rokiem Świętym 2025 papież wezwał do zwrócenia szczególnej uwagi na dzieci i młodzież. To oni są teraźniejszością i przyszłością świata i Kościoła. „Do nas należy towarzyszenie im, wspieranie ich i wskazywanie im dobrej drogi poprzez nasze świadectwo” – powiedział Franciszek. Podkreślił, że młodzi ludzie szczególnie potrzebują przewodnictwa i empatii w coraz bardziej złożonym świecie. To zadanie jest „służbą nadziei”, która inspiruje ludzi i pozwala im budować przyszłość we wspólnocie i zaufaniu.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |