EPA/REMKO DE WAAL

Historyk sztuki: dialog z ideą możliwy, z ideologią już nie

Otwartość, wolność, szacunek i szukanie prawdy to warunki dialogu. Gdy są spełnione, dialog wokół idei jest możliwy na każdy temat. Jeśli idea staje się ideologią, nie ma dialogu – powiedział w rozmowie z polskim portalem we Francji (Polskifr.fr) historyk sztuki, biskup pomocniczy warszawski Michał Janocha. Dobiega końca rok 2023, w którym odbywały się obchody 50-lecia istnienia pallotyńskiego Centrum Dialogu w Paryżu.

Bp Michał Janocha odwołał się do przykładu gender. ​​„Możemy prowadzić dialog z filozofią gender, ale nie możemy rozmawiać z ideologią gender, bo ideologia ze swej natury nie jest dialogiczna” – podkreślił historyk sztuki.

Kultura – przestrzeń dialogu z młodym człowiekiem

Warszawski biskup pomocniczy przypomniał, że kultura jako pojęcie wywodzi się z kultu, na co wskazuje jej etymologia. „O sakralnych korzeniach kultury trzeba dziś przypominać. Żyjemy w czasach, kiedy chyba po raz pierwszy w dziejach człowieczeństwa tworzy się kultura od kultu oderwana” – zauważył bp Janocha.

>>> Kard. Konrad Krajewski: kontakt z pięknem i sztuką przywraca nadzieję 

Jak podkreślił bp Michał Janocha, kultura jest szczególnie przydatnym narzędziem wobec  napięcia między nowoczesnością i tym, co tradycyjne, które „jeszcze nigdy nie było tak silne jak to jest obecnie. To swoista rewolucja”.

Pomimo trudności, kultura jest obiecującą przestrzenią do dialogu z młodym pokoleniem. Zdaniem duchownego, „rozmawiając z młodymi ludźmi o sztuce dotykamy pytań, które nie tracą na aktualności, które zawsze są te same”. Zaznaczył, że kultura jest jedną z podstawowych płaszczyzn porozumienia z młodym człowiekiem. „Trzy fundamentalne pytania dla kształtu życia ludzkiego brzmią: Kim jesteśmy? Skąd przychodzimy? Dokąd idziemy? To pytania otwarte, stawiane przez twórców sztuki” – powiedział bp Janocha, nawiązując do słynnego obrazu francuskiego malarza Paula Gauguina.

PAP/Marcin Obara

Bp Janocha: Synodalność? Intuicja papieża Franciszka jest genialna

Szczególnym narzędziem dialogu, na który Kościół od początku swojego istnienia zwraca uwagę, jest synodalność, czyli podążanie razem. „Katolicyzm jest z natury otwarty na dialog, choć oczywiście bywało różnie” – podkreślił rozmówca Polskifr.fr. Jednocześnie zaznaczył, że pewną nowością jest skala, z jaką papież Franciszek podchodzi do kwestii synodalności. „Sądzę, że w swej najgłębszej istocie w synodalności chodzi o to, żebyśmy odnaleźli się w Kościele jako naszym domu – rodzinie, w której w pewnych sprawach możemy się różnić, ale rozmawiamy ze sobą i jesteśmy sobie bliscy. Synodalność zakłada dialog, a nie tylko monolog” – ocenił biskup pomocniczy z Warszawy.

Fenomen Centrum Dialogu w Paryżu

Warszawski biskup pomocniczy zauważył, że współcześnie względny spokój, bezpieczeństwo i dobrobyt, w jakim żyje wielu ludzi na świecie, przyczynia się do izolacji i utrudnia dialog. „Na to nakłada się też nadmiar i chaos informacji” – dodał duchowny. Obecnie problem z dialogiem nasila się. Zdaniem biskupa, „paradoksalnie prościej było w czasach, kiedy powstawało Centrum Dialogu (fr. Centre du Dialogue), gdy byliśmy skonfrontowani z potężnym imperium komunistycznym z jego ideologią. W takich sytuacjach w naszej polskiej mentalności uruchamia się pewien syndrom samoobrony. Wtedy łączymy się razem bez względu na różnice światopoglądowe, które schodzą na drugi plan”. 

EPA/MICHAEL REYNOLDS Dostawca: PAP/EPA.

Bp Janocha zaznaczył, że właśnie na takim gruncie powstało Centrum Dialogu poza granicami Polski, bo w kraju wówczas było to niemożliwe. „To był niezwykły fenomen rozmowy z ludźmi, którzy myślą w różny sposób, i rozmowy między nimi” – ocenił biskup. Jak podkreślił bp Michał Janocha, paryskie Centrum Dialogu jest szczególnym miejscem na kulturalnej mapie „polskiego” Paryża. „Zasługi tego miejsca są ogromne” – zaznaczył.

Po upadku komunizmu paradoksalnie wolność w niektórych aspektach okazała się trudniejsza od zniewolenia. „W dobie wolności nieraz różnimy się w sposób radykalny i nie potrafimy już o tym rozmawiać. Tym większa rola tego miejsca – Centrum Dialogu. Wtedy był tylko ten ośrodek, teraz jest ich wiele. Jest on zakorzeniony w katolickiej, czyli uniwersalistycznej wizji człowieka. Jest bezcennym fundamentem” – podsumował rozmówca Polskifr.fr.

Centrum Dialogu w Paryżu powstało w 1973 r. z inicjatywy pallotyna ks. Józefa Sadzika. 25 Rue Surcouf w 7 dzielnicy Paryża – adres niegdyś zupełnie legendarny. To tutaj swoje pierwsze kroki kierowało wiele Polaków, emigrujących do Francji w dobie komunizmu. Tu znajdowali pomoc, pracę i wszelakie wsparcie. Także tutaj gromadzili się polscy artyści, literaci, filmowcy. Siedziba polskich pallotynów w Paryżu pełniła rolę nieformalnego domu kultury, a także niezwykle ważnego wydawnictwa, z którego w świat poszło ponad 17 milionów książek, autorstwa m.in. Czesława Miłosza.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze