Hiszpania: nieco ponad 60 proc. uczniów wybrało religię katolicką w szkołach
Zgodnie z danymi Konferencji Biskupów (CEE) 60,59 proc. uczniów wybrało w br. roku akademickim religię rzymskokatolicką jako przedmiot z dobrowolnym uczestnictwem. To o 3 proc. mniej niż w roku ub. i 10 proc. mniej niż 10 lat temu, kiedy trzy czwarte uczniów uczyło się w szkołach religii.
Biskupi ocenili, że odsetek ten jest wciąż bardzo wysoki „w pluralistycznym społeczeństwie, o coraz większej różnorodności kulturowej i religijnej”. Ogólny spadek zainteresowania przedmiotem biskupi wytłumaczyli także „wyjątkową sytuacją w szkolnictwie w związku z kryzysem sanitarnym” oraz „niepewnością spowodowaną rządową reformą edukacyjną (LOMLOE)”.
We wszystkich szkołach – publicznych, publiczno-prywatnych (tzw. concertados) i prywatnych religii uczy się obecnie ponad 3,2 mln uczniów. Odnośnie etapów edukacyjnych, na najwcześniejszym, przedszkolnym, religii uczy się 61 proc. uczniów, w szkołach podstawowych – 63 proc., zmniejszając się w szkołach średnich do 59 proc. i w maturalnych do 48 proc.
>>> Ks. Henryk Paprocki: religia powinna przeszkadzać. To jej główne zadanie
W ośrodkach publiczno-prywatnych, w większości katolickich, religię wybrało 90 proc. uczniów. Jako niepokojącą biskupi uznali sytuację w szkołach publicznych, gdzie religię wybrała mniej niż połowa uczniów (48 proc.), a w klasach maturalnych – tylko jedna trzecia. Zatwierdzona w grudniu 2020 r. na wniosek socjalistycznego rządu reforma LOMLOE (tzw. Ley Celaa) wprowadziła przedmiot religii jako obowiązkową ofertę dla szkół, ale dobrowolną dla uczniów. Zgodnie z reformą, ocena z religii przestała liczyć się do średniej ocen branej pod uwagę przy ubieganiu się na studia lub o stypendium.
>>> Ks. prof. Heller: religia rozumiana właściwie ma charakter racjonalny
Według dziennika „ABC”, z 27 krajów UE w 10 (m.in. w Danii, Finlandii, Irlandii, Szwecji, Rumunii), a także w Wielkiej Brytanii przedmiot religii jest obowiązkowy w szkołach.
>>> Religia na maturze? „Jedno z dyskutowanych rozwiązań”
Sekretarz generalny Szkół Katolickich Luis Centeno ostrzegł, że – zgodnie z art. 27.3 Konstytucji – celem edukacji jest integralny rozwój osobowości, tymczasem „bez poznania religii nie jest możliwy pełny rozwój”. Centeno przypomniał, że Konstytucja gwarantuje prawo rodziców, aby ich dzieci otrzymały wychowanie religijne i moralne zgodne z ich własnymi przekonaniami”.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |