EPA/ABEDIN TAHERKENAREH Dostawca: PAP/EPA.

Ile Polacy planują wydać na świąteczne zakupy spożywcze? [RAPORT]

W tym roku na przedświątecznych zakupach spożywczych najwięcej osób będzie kierowało się ceną – 78,5%. Jednak rdr. spadło jej znaczenie o 4,1 p.p. W dalszej kolejności będzie liczyć się promocja – 70,1%, jakość – 53,3%, własne doświadczenie – 34,9%, a także dostępność – 24,7% (27,6%).

Polacy najczęściej zamierzają wydać na produkty dla jednej osoby przy stole 101-200 zł – 25,8%. Przedział 201-300 zł wskazuje 18,8% rodaków. Z kolei 12,9% konsumentów nie umie się określić. Sumę powyżej 500 zł podaje 11,8% badanych, a kwotę do 100 zł deklaruje 11,1%. I tutaj widać spadek udziału tego pierwszego wydatku o 2,1 p.p. rok do roku.

Badanie Grupy BLIX i UCE RESEARCH pokazuje, co zadecyduje o zakupie art. spożywczych na święta. Najwięcej wskazań ma cena – 78,5% (w ubiegłym roku – 82,6%). – Cena zatem pozostaje kluczowym czynnikiem przy wyborze produktów na świąteczny stół. To wynika z pragmatyzmu Polaków i dużej wrażliwości na koszty. Konsumenci starają się je optymalizować, bo Wigilia i Boże Narodzenie tradycyjne wiążą się z większymi wydatkami. Wybierają więc artykuły w najlepszych cenach – komentuje Marcin Lenkiewicz, współautor badania z Grupy BLIX.

EPA/MADE NAGI Dostawca: PAP/EPA.

Według autorów badania, spadek znaczenia ceny o 4,1 p.p. w porównaniu z rokiem poprzednim może sygnalizować pewną stabilizację sytuacji finansowej części konsumentów, a przynajmniej w obszarze zakupów spożywczych. Mogą oni odczuwać mniejszy nacisk na maksymalne oszczędzanie. – To może być wynikiem łagodniejszej dynamiki wzrostu cen lub większego przyzwyczajenia do obecnych warunków ekonomicznych. Innym czynnikiem może być fakt, że sieci handlowe intensywnie promują zarówno niskie ceny, jak i produkty premium, co zmniejsza presję na wybór najtańszych opcji – podkreśla Marcin Lenkiewicz.

W trakcie świątecznych zakupów spożywczych na drugim miejscu będzie liczyła się promocja – 70,1% (rok wcześniej – 69,6%). Trzecią pozycję w rankingu ma jakość – 53,3% (53,2%), czwartą – własne doświadczenie – 34,9% (38,4%), a piątą – dostępność – 24,7% (27,6%). Natomiast najmniej istotna będzie opinia influencera czy celebryty – 0,3% (poprzednio – 0,8%).

– Te wyniki wskazują na poszukiwanie dobrych okazji zakupu wysokojakościowych towarów. Niski wpływ opinii influencerów nie zaskakuje, ponieważ w okresie świątecznym wybory przy sklepowych półkach opierają się bardziej na własnych doświadczeniach. Ograniczone zaufanie do znanych osób może też wynikać z przekonania, że ich rekomendacje są bardziej komercyjne niż autentyczne. Konsumenci wolą podejmować decyzje niezależnie, zwłaszcza w przypadku kluczowych zakupów spożywczych – wyjaśnia ekspert.

PAP/Przemysław Piątkowski

Z badania wiemy też, jaki budżet przeznaczą Polacy na świąteczne zakupy spożywcze, w przeliczeniu na jedną osobę. Najwięcej konsumentów wskazuje 101-200 zł – 25,8% (rok temu – 27,9%). – To świadczy o ostrożnym podejściu Polaków do wydatków, co nie jest zaskoczeniem w obliczu wciąż odczuwalnej inflacji. Choć wynik jest o 2,1 p.p słabszy niż rok wcześniej, nadal odzwierciedla dominującą potrzebę racjonalnego planowania zakupów. Spadek może również wynikać z polaryzacji postaw. Jedni konsumenci mogą planować mniejsze zakupy, a inni – większe, w zależności od sytuacji finansowej – stwierdza Marcin Lenkiewicz.

Dalej w tym zestawieniu widać przedział 201-300 zł – 18,8% (poprzednio – 17,2%), brak zdecydowania – 12,9% (14,1%), kwotę powyżej 500 zł – 11,8% (9,7%), a także pułap do 100 zł – 11,1% (w ub.r. – 12,1%). Potem są dwa przedziały, tj. 301-400 zł – 10,9% (10,7%), jak również 401-500 zł – 8,7% (8,3%).

– Niewielkie zmiany rdr. wskazują na stabilizację w podejściu do wydatków. Jednak wzrost udziału kwoty powyżej 500 zł o 2,1 p.p. rok do roku oznacza, że część Polaków decyduje się na okazalsze zakupy, być może w ramach nadrabiania ograniczeń z wcześniejszych lat. Z kolei niezdecydowani konsumenci prawdopodobnie podejmą decyzje bliżej świąt, kierując się aktualnymi promocjami i stanem budżetu. Większość z nich wybierze wydatki zbliżone do średnich wartości, unikając zarówno przesadnego oszczędzania, jak i nadmiernych zakupów – podsumowuje ekspert z Grupy BLIX.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 29.11-06.12 2024 r. przez Grupę BLIX i UCE RESEARCH metodą CAWI na próbie 1019 osób respondentów odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych. Do porównania zestawiono wyniki z poprzedniego badania, tj. zrealizowanego w analogicznym okresie na próbie 1032 konsumentów.

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze