Jak dużo Polaków wybiera zwrot towarów w automatach paczkowych?
Nowe metody zwrotu towarów zakupionych online zyskują coraz większą popularność, szczególnie wśród młodej grupy konsumentów – wynika z raportu „Doświadczenia e-commerce”. Automaty paczkowe do zwrotu produktów wybiera już 56 proc. badanych, podczas gdy sklepy stacjonarne – 13 proc.
Autorzy badania IBRiS dla Santander Consumer Banku zwracają uwagę, że zakupy online gwarantują wygodę i szybkość, dając klientowi możliwość zamawiania wybranych produktów do domu, przymierzania ich, a w razie konieczności także ich zwracania. Według badania już 56 proc. Polaków wybiera automaty paczkowe jako sposób zwrotu towarów zakupionych online, a wśród najmłodszych respondentów (18-29 lat) jest to już niemal siedmiu na dziesięciu konsumentów.
„Inne popularne metody obejmują korzystanie z usług kurierskich (14 proc.) oraz tradycyjnych sklepów stacjonarnych (13 proc.). Natomiast zwroty w punktach odbioru takich jak Żabka wybiera 8 proc. Polaków” – poinformowano. Zaznaczono, że to ostatnie rozwiązanie jest najpopularniejsze wśród najstarszych uczestników badania (60+), z których 16 proc. decyduje się na nadanie paczek w punktach odbioru.
Z badania wynika, że Polacy coraz chętniej przyjmują innowacje, które ułatwiają proces zakupowy. Rozwiązania takie jak wyszukiwanie produktów za pomocą obrazu czy wirtualne przymierzalnie powoli stają się standardem w e-commerce. „Popularność funkcji wyszukiwania produktów za pomocą zdjęć lub zrzutów ekranu dynamicznie rośnie. Już czterech na dziesięciu respondentów korzystało z tej opcji, a 29 proc. o niej słyszało. Natomiast 22 proc. Polaków nie słyszało ani nie korzystało z tej funkcjonalności” – zaznaczono w raporcie.
Wśród osób w wieku 18-29 lat aż 61 proc. wypróbowało wyszukiwanie produktu poprzez obraz, ale zainteresowanie tą możliwością spada wraz z wiekiem. W najstarszej grupie ankietowanych tylko 14 proc. korzystało z tej funkcji.
„Kolejną innowacją, która się rozwija, ale jeszcze nie jest tak powszechnie stosowana, są wirtualne przymierzalnie, które umożliwiają użytkownikom sprawdzenie, jak dany produkt, np. okulary, ubrania czy kosmetyki, będzie wyglądał na nich dzięki kamerce w telefonie lub laptopie”- poinformowano. Według badania tę technologię wypróbował co dziesiąty Polak. Zdaniem autorów badania mniejsza popularność tej funkcjonalności może wynikać z potencjalnych obaw o prywatność i brak chęci nadawania dostępu do kamery aplikacjom zakupowym poszczególnych marek. „40 proc. uczestników badania przyznało, że słyszało o możliwości skorzystania z wirtualnych przymierzalni, ale mimo to nie używa tego rozwiązania. Natomiast aż 45 proc. ani nie słyszało, ani nie korzysta” – dodano.
Badanie zrealizowano 10-14 listopada 2024 na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa tysiąca dorosłych Polaków robiących zakupy online.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |