Kalendarz liturgiczny na piątek 21 listopada 2025 r.
PIERWSZE CZYTANIE
1 Mch 4, 36-37. 52-59
Odbudowa i poświęcenie ołtarza
Czytanie z Pierwszej Księgi Machabejskiej
Juda i jego bracia powiedzieli: «Oto nasi wrogowie zostali starci na proch. Chodźmy oczyścić świątynię i na nowo poświęcić». Zebrało się więc całe wojsko i poszli na górę Syjon.
Dwudziestego piątego dnia dziewiątego miesiąca, to jest miesiąca Kislew, sto czterdziestego ósmego roku wstali wcześnie rano i zgodnie z Prawem złożyli ofiarę na nowym ołtarzu całopalenia, który wybudowali. Dokładnie w tym samym czasie i tego samego dnia, którego poganie go zbezcześcili, został on na nowo poświęcony przy śpiewie pieśni i grze na cytrach, harfach i cymbałach. Cały lud upadł na twarz, oddał pokłon i aż pod niebo wysławiał Tego, który im poszczęścił. W osiem dni dokonali poświęcenia ołtarza, a przy tym z radością złożyli całopalenia, ofiarę biesiadną i ofiarę uwielbienia. Fasadę świątyni ozdobili wieńcami i małymi tarczami, odbudowali bramy i pomieszczenia dla kapłanów i pozakładali do nich drzwi, a wśród ludu nastała bardzo wielka radość z tego powodu, że skończyła się hańba, którą sprowadzili poganie.
Juda zaś, jego bracia i całe zgromadzenie Izraela postanowili, że uroczystość poświęcenia ołtarza będą z weselem i radością obchodzili rokrocznie przez osiem dni, począwszy od dnia dwudziestego piątego miesiąca Kislew.
Oto słowo Boże.
PSALM RESPONSORYJNY
1 Krn 29, 10b-11b. 11c-12 (R.: por. 13b)
Refren: Chwalimy, Panie, Twe przesławne imię.
Bądź błogosławiony po wszystkie wieki, *
Panie, Boże ojca naszego, Izraela,
Twoja jest wielkość, moc i sława, majestat i chwała, *
bo wszystko, co jest na niebie i ziemi, Twoje jest, Panie.
Refren.
Władza królewska należy do Ciebie, †
i nawet ziemski monarcha jest Twoją własnością. *
Bogactwo i chwała od Ciebie pochodzą.
Ty panujesz nad wszystkimi, †
w Twojej ręce spoczywa moc i siła, *
Ty swoją ręką wywyższasz i utwierdzasz wszystko.
Refren.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ
Por. J 10, 27
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
Moje owce słuchają mego głosu,
Ja znam je, a one idą za Mną.
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
EWANGELIA
Łk 19, 45-48
Jezus wypędza przekupniów ze świątyni
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza
Jezus wszedł do świątyni i zaczął wyrzucać sprzedających w niej. Mówił do nich: «Napisane jest: „Mój dom będzie domem modlitwy”, a wy uczyniliście go jaskinią zbójców».
I nauczał codziennie w świątyni. Lecz arcykapłani i uczeni w Piśmie oraz przywódcy ludu czyhali na Jego życie. Tylko nie wiedzieli, co by mogli uczynić, cały lud bowiem słuchał Go z zapartym tchem.
Oto słowo Pańskie.
Z Ewangelii na dziś: „Jezus wszedł do świątyni i zaczął wyrzucać sprzedających w niej. Mówił do nich: «Napisane jest: Mój dom będzie domem modlitwy’, a wy uczyniliście go jaskinią zbójców». I nauczał codziennie w świątyni. Lecz arcykapłani i uczeni w Piśmie oraz przywódcy ludu czyhali na Jego życie. Tylko nie wiedzieli, co by mogli uczynić, cały lud bowiem słuchał Go z zapartym tchem” (Łk 19,45-48).
Wspomnienie Ofiarowania Maryi. Wchodząc do świątyni jerozolimskiej, Jezus tym samym kończy podróż do tego miasta (Łk 9,51-19,45). „Świątynia” to nie tylko jeden budynek, ale cały kompleks składający się z głównego budynku, wielu mniejszych budynków, dziedzińców. Czytamy tę Ewangelię nie tylko po to, by zaakcentować, że Jezus miał emocje, denerwował się, że nie jest jedynie „grzecznym chłopcem” ze świętych obrazków i malowideł. Chodzi o coś więcej. Wspomniane przez Jezusa słowa: „Mój dom będzie domem modlitwy, a wy uczyniliście go jaskinią zbójców” to połączenie dwóch cytatów ze Starego Testamentu, z Izajasza 56,7 i Jeremiasza 7,11. Izajasz zapowiadał, że świątynia będzie miejscem modlitwy dla wszystkich narodów, nie tylko dla Izraela. Jeremiasz natomiast piętnował tych, którzy traktowali ją jak „jaskinię zbójców”, czyli miejsce, w którym można ukryć się przed sprawiedliwą karą (w świątyni nie wolno było nikogo zabić czy wymierzyć mu kary), a potem dalej czynić zło. Jezus, łącząc te dwa fragmenty, pokazuje, że świątynia w ówczesnym czasie przestała być przestrzenią spotkania z Bogiem, a stała się miejscem hipokryzji, politykowania i handlu duchowością. Dlaczego? Bo na głównym dziedzińcu mowy wygłaszali politycy i retorzy, aktywiści społeczni. To tu załatwiało się większe i mniejsze biznesy, prowadzono sprzedaż dewocjonaliów czy gołębi, jagniąt, zwierząt składanych w ofierze. To aktualna przestroga. Musimy uważać (także mniej lub bardziej ważni ludzie Kościoła), aby to On, Jezus, był najważniejszy, a nie układy polityczne, bogactwo, próba przypodobania się komuś czy cokolwiek takiego. Tak działo się w życiu Maryi, dla Niej Bóg był najważniejszy. Może też tak dziać się i w naszym.
Marcin Wrzos OMI
Katolicy rzymscy:
Błogosławionej Franciszki Siedliskiej (zał)
Prawosławni:
Sobór Arcystratega Michała i Wszystkich św. Mocy Niebios
Święci dnia:
Michał, archanioł
Rafael, archanioł
Gabriel, archanioł
Uriel, archanioł
Selafiil, archanioł
Jehudiel, archanioł
Baradiel, archanioł
Jeremiel, archanioł
Luteranie:
Żydzi:
Muzułmanie:
Dzień Modlitwy
Źródło: wiara.pl/KalendarzTrzechReligii
Modlitwa jako bodziec do działania (R 9a)
Służba dla sprawiedliwości, pokoju i integralności stworzenia (JPIC) stanowi centralny element naszej misji jako Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej (R 9a).
W odpowiedzi na mandat 37. Kapituły Generalnej, Generalny Serwis Sprawiedliwości, Pokoju i Integralności Stworzenia przygotował przewodnik dla osób indywidualnych i wspólnot, aby modlić się, korzystając z encykliki papieża Franciszka Laudato si’.
Wykorzystując spostrzeżenia zawarte w encyklice, w przewodniku przedstawiono fragmenty Pisma Świętego, teksty, opowiadania i obrazy z tradycji oblatów. Jego celem jest skłonienie do refleksji, modlitwy i zaangażowania. Celem przewodnika nie jest studiowanie encykliki Laudato sí’. Teksty z encykliki zostały przedstawione w celu zainspirowania i modlitwy.
Przewodnik może być wykorzystywany przez osoby indywidualne lub wspólnoty. Na dzień modlitwy można wybrać jeden temat lub kilka tematów, można je wykorzystać podczas dłuższych rekolekcji. Przedstawione tematy są sugestiami; użytkownicy mogą opracować inne. Motywem wyboru tych tematów jest ukazanie aspektu encykliki papieża, widzianego przez pryzmat JPIC: Modlitwa z Laudato Sí’ z wykorzystaniem spostrzeżeń płynących ze słuchania wołania ziemi i wołania ubogich. Niektóre z tematów zawierają głosy ubogich, wśród których pracują oblaci.
PRZEWODNIK MOŻNA POBRAĆ POD ADRESEM: https://www.omiworld.org/wp-content/uploads/1.-Praying-With-Laudato-Si.-Retreat-Guide.-OMI-JPIC.Engl_.2025.pdf
Franc Santucci OMI, tłum. Roman Tyczyński OMI






Wiadomości
Wideo
Modlitwy
Sklep
Kalendarz liturgiczny