Kalendarz liturgiczny na piątek 28 listopada 2025 r.
PIERWSZE CZYTANIE
Dn 7, 2-14
Wieczne panowanie Syna Człowieczego
Czytanie z Księgi proroka Daniela
Ja, Daniel, ujrzałem w swoich wizjach nocnych: Oto cztery wichry z nieba wzburzyły wielkie morze. Cztery ogromne bestie wyszły z morza, a jedna różniła się od drugiej. Pierwsza podobna była do lwa i miała skrzydła orle. Patrzyłem, a oto wyrwano jej skrzydła, ją zaś samą uniesiono w górę i postawiono jak człowieka na dwu nogach, dając jej ludzkie serce.
I oto druga bestia, zupełnie inna, podobna do niedźwiedzia, z jednej strony podparta, a trzy żebra miała w paszczy między zębami. Mówiono do niej: Podnieś się! Pożeraj wiele mięsa! Potem patrzyłem, a oto inna bestia podobna do pantery, mająca na grzbiecie cztery ptasie skrzydła. Bestia ta miała cztery głowy; jej to powierzono władzę.
Dalej ujrzałem w moich nocnych wizjach: Oto czwarta bestia, okropna i przerażająca, o nadzwyczajnej sile. Miała wielkie zęby z żelaza i miedziane pazury; pożerała i kruszyła, depcąc nogami to, co pozostawało. Różniła się od wszystkich poprzednich bestii i miała dziesięć rogów. Gdy przypatrywałem się rogom, oto inny mały róg wyrósł między nimi i trzy spośród pierwszych rogów zostały przed nim wyrwane. Miał on oczy podobne do ludzkich oczu i usta, które mówiły wielkie rzeczy.
Patrzyłem, aż postawiono trony, a Przedwieczny zajął miejsce. Szata Jego była biała jak śnieg, a włosy na Jego głowie jakby z czystej wełny. Tron Jego był z ognistych płomieni, jego koła z płonącego ognia. Strumień ognia się rozlewał i wypływał od Niego. Tysiąc tysięcy służyło Mu, a dziesięć tysięcy razy dziesięć tysięcy stało przed Nim. Sąd zasiadł i otwarto księgi. Z powodu hałasu wielkich słów, jakie wypowiadał róg, patrzyłem, aż oto zabito bestię; ciało jej uległo zniszczeniu i wydano je na spalenie. Także innym bestiom odebrano władzę, ale ustalono okres trwania ich życia do czasu oznaczonego.
Patrzyłem w nocnych widzeniach: a oto na obłokach nieba przybywa jakby Syn Człowieczy. Podchodzi do Przedwiecznego i wprowadzają Go przed Niego. Powierzono Mu panowanie, chwałę i władzę królewską, a służyły Mu wszystkie narody, ludy i języki. Panowanie Jego jest wiecznym panowaniem, które nie przeminie, a Jego królestwo nie ulegnie zagładzie.
Oto słowo Boże.
PSALM RESPONSORYJNY
Dn 3, 75a i 76a i 77a i 78a. 79a i 80a i 81 (R.: por. 57b)
Refren: Chwalcie na wieki najwyższego Pana.
Błogosławcie Pana, góry i pagórki, *
błogosławcie Pana, wszelkie rośliny na ziemi.
Błogosławcie Pana, źródła wodne, *
błogosławcie Pana, morza i rzeki.
Refren.
Błogosławcie Pana, wieloryby i morskie stworzenia, *
błogosławcie Pana, wszelkie ptaki powietrzne.
Błogosławcie Pana, dzikie zwierzęta i trzody, *
chwalcie Go i wywyższajcie na wieki.
Refren.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ
Łk 21, 28bc
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
Nabierzcie ducha i podnieście głowy,
ponieważ zbliża się wasze odkupienie.
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
EWANGELIA
Łk 21, 29-33
Przypowieść o drzewie figowym
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza
Jezus opowiedział swoim uczniom przypowieść:
«Spójrzcie na figowiec i na wszystkie drzewa. Gdy widzicie, że wypuszczają pąki, sami poznajecie, że już blisko jest lato. Tak i wy, gdy ujrzycie te wszystkie wydarzenia, wiedzcie, iż blisko jest królestwo Boże. Zaprawdę, powiadam wam: Nie przeminie to pokolenie, aż się wszystko stanie.
Niebo i ziemia przeminą, ale moje słowa nie przeminą».
Oto słowo Pańskie.
Z Ewangelii na dziś: „Jezus opowiedział swoim uczniom przypowieść: «Spójrzcie na figowiec i na wszystkie drzewa. Gdy widzicie, że wypuszczają pąki, sami poznajecie, że już blisko jest lato. Tak i wy, gdy ujrzycie te wszystkie wydarzenia, wiedzcie, iż blisko jest królestwo Boże. Zaprawdę, powiadam wam: Nie przeminie to pokolenie, aż się wszystko stanie. Niebo i ziemia przeminą, ale moje słowa nie przeminą»” (Łk 21,29-33).
Figowiec, o którym mówi Jezus, był jednym z najczęściej używanych symboli w Biblii, tu użyty jest w kontekście końca świata. W kulturze żydowskiej drzewo figowe oznaczało pokój, dobrobyt i duchową płodność, a „siedzieć pod swoim drzewem figowym” znaczyło żyć w błogosławieństwie i bezpieczeństwie (por. Mi 4,4). Gdy więc Jezus przywołuje obraz figowca wypuszczającego pąki, mówi o rozpoznawaniu znaków czasu: tak jak po liściach wiadomo, że nadchodzi lato, tak po wydarzeniach świata można rozpoznać bliskość Boga. Co ciekawe, figowiec rodzi owoce dwa razy do roku: wczesną wiosną i późnym latem i tylko ten, kto cierpliwie czeka, doczeka dojrzałych owoców. W tym sensie przypowieść jest też wezwaniem do cierpliwości i ufnego trwania przy Słowie, które, jak mówi Jezus, nigdy nie przeminie. Ale tu nie chodzi o Słowo, które słyszymy, ale które się realizuje w codzienności, w ewangelicznym sposobie życia, po którym nas, chrześcijan, powinno się rozpoznawać.
Marcin Wrzos OMI
Katolicy rzymscy:
Prawosławni:
Początek postu przed świętem Narodzenia Chrystusa
Święci dnia:
Guriasz z Edessy (299-306)
Samon z Edessy (299-306)
Habib z Edessy (322)
Paisjusz Wieliczkowski (1794)
Dymitr (ok. 307)
Luteranie:
Żydzi:
Muzułmanie:
Dzień Modlitwy
Źródło: wiara.pl/KalendarzTrzechReligii






Wiadomości
Wideo
Modlitwy
Sklep
Kalendarz liturgiczny