Kalendarz liturgiczny na czwartek 6 marca 2025 r.
PIERWSZE CZYTANIE
Pwt 30, 15-20
Wierność i grzech, życie i śmierć
Czytanie z Księgi Powtórzonego Prawa
Mojżesz powiedział do ludu:
«Patrz! Kładę dziś przed tobą życie i szczęście, śmierć i nieszczęście. Ja dziś nakazuję ci miłować Pana, Boga twego, i chodzić Jego drogami, zachowywać Jego polecenia, prawa i nakazy, abyś żył i mnożył się, a Pan, Bóg twój, będzie ci błogosławił w kraju, który idziesz posiąść.
Ale jeśli swe serce odwrócisz, nie usłuchasz, zbłądzisz i będziesz oddawał pokłon cudzym bogom, służąc im – oświadczam wam dzisiaj, że na pewno zginiecie, niedługo zabawicie na ziemi, którą idziecie posiąść, po przejściu Jordanu.
Biorę dziś przeciwko wam na świadków niebo i ziemię, kładę przed wami życie i śmierć, błogosławieństwo i przekleństwo. Wybierajcie więc życie, abyście żyli wy i wasze potomstwo, miłując Pana, Boga swego, słuchając Jego głosu, lgnąc do Niego; bo tu jest twoje życie i długie trwanie twego pobytu na ziemi, którą Pan poprzysiągł dać przodkom twoim: Abrahamowi, Izaakowi i Jakubowi».
Oto słowo Boże.
PSALM RESPONSORYJNY
Ps 1, 1-2. 3. 4 i 6 (R.: por. Ps 40 [39], 5a)
Refren: Szczęśliwy człowiek, który ufa Panu.
Szczęśliwy człowiek,
który nie idzie za radą występnych, †
nie wchodzi na drogę grzeszników *
i nie zasiada w gronie szyderców,
lecz w Prawie Pańskim upodobał sobie *
i rozmyśla nad nim dniem i nocą.
Refren.
On jest jak drzewo zasadzone nad płynącą wodą, *
które wydaje owoc w swoim czasie.
Liście jego nie więdną, *
a wszystko, co czyni, jest udane.
Refren.
Co innego grzesznicy: *
są jak plewa, którą wiatr rozmiata.
Albowiem droga sprawiedliwych jest Panu znana, *
a droga występnych zaginie.
Refren.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ
Por. Mt 4, 17
Aklamacja: Chwała Tobie, Słowo Boże.
Pan mówi: Nawracajcie się,
bliskie jest królestwo niebieskie.
Aklamacja: Chwała Tobie, Słowo Boże.
EWANGELIA
Łk 9, 22-25
Kto straci swe życie z mego powodu, ten je zachowa
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza
Jezus powiedział do swoich uczniów:
«Syn Człowieczy musi wiele wycierpieć: będzie odrzucony przez starszyznę, arcykapłanów i uczonych w Piśmie; zostanie zabity, a trzeciego dnia zmartwychwstanie».
Potem mówił do wszystkich: «Jeśli ktoś chce iść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech co dnia bierze krzyż swój i niech Mnie naśladuje. Bo kto chce zachować swoje życie, straci je, a kto straci swe życie z mego powodu, ten je zachowa. Bo cóż za korzyść dla człowieka, jeśli cały świat zyska, a siebie zatraci lub szkodę poniesie?»
Oto słowo Pańskie.
Z Ewangelii na dziś: „Jezus powiedział do swoich uczniów: «Syn Człowieczy musi wiele wycierpieć: będzie odrzucony przez starszyznę, arcykapłanów i uczonych w Piśmie; zostanie zabity, a trzeciego dnia zmartwychwstanie». Potem mówił do wszystkich: «Jeśli ktoś chce iść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech co dnia bierze krzyż swój i niech Mnie naśladuje. Bo kto chce zachować swoje życie, straci je, a kto straci swe życie z mego powodu, ten je zachowa. Bo cóż za korzyść dla człowieka, jeśli cały świat zyska, a siebie zatraci lub szkodę poniesie?»” (Łk 9,22-25).
Wczoraj rozpoczęliśmy Wielki Post, a więc czterdziestodniowy okres przygotowania do Wielkanocy, a dziś od razu Słowo o krzyżu – a przecież można było jakiś inny, „przyjemniejszy” fragment Ewangelii wyznaczyć. Nie raz chciałbym go porzucić, albo porzucam, ale czasem się nie da… Wiem, że nie ma chrześcijaństwa bez krzyża, a pokazywanie go jako „słodko-puchatego” jest nieprawdziwe. Krzyż, którego jako chrześcijanie nie szukamy, ale przyjmujemy (zazwyczaj różne cierpienia: samotność, choroby, niezrozumienie, trudni ludzie), uszlachetnia nas, abyśmy na końcu życia na tyle się zmienili, abyśmy dostali się do nieba. Jest dla nas pomocą duchową, bo dzięki jego dojrzałemu przeżywaniu, zazwyczaj po etapie buntu i chęci odrzucenia, pokorniejemy, stajemy się bardziej miłujący, cierpliwi, przebaczający, łagodni, wprowadzający jedność i pokój…
Marcin Wrzos OMI
Katolicy rzymscy:
Prawosławni:
Czytanie Kanonu świętego Andrzeja z Krety
Święci dnia:
Tymoteusz, pustelnik (795)
Eustachiusz, arcybiskup Antiochii (337)
Jerzy, biskup Amartydy (802-811)
Luteranie:
Żydzi:
Muzułmanie:
Źródło: wiara.pl/KalendarzTrzechReligii
Prośba o wikariat dla oblatów
Watykan dokonał podziału diecezji Dżafna, a biskupem w Colombo został Bravi. Eugeniusz napisał do Kongregacji Rozkrzewiania Wiary:
Chrześcijanie wikariatu Kolombo są o wiele liczniejsi, bogatsi i hojni, a rząd daje 100 funtów sterlingów rocznie na szkoły tego wikariatu, natomiast na szkoły wikariatu Dżafna nie daje absolutnie nic.
Ponieważ po podziale diecezji Dżafna była najuboższym regionem, oblaci chcieli skonsolidować swoją misjonarską obecność na tych terenach.
Mój plan to uzyskać u Świętej Kongregacji, by wikariat Dżafna był w całości obsługiwany przez Zgromadzenie Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej, a ktoś spośród oblatów, na przykład o. Semeria, którego bardzo polecam, był mianowany koadiutorem aktualnego wikariusza apostolskiego z prawem następstwa. Ten układ zapewniłby dobro, rozwój wikariatu dzięki jednej dyscyplinie i zgody w podejmowaniu decyzji. Można by wtedy więcej katechizować, otworzyć szkołę i w sprzyjającej okoliczności seminarium duchowne. To wszystko jest możliwe dla zgromadzenia zakonnego, ale dla żyjących w izolacji kapłanów, niezwiązanych ze sobą (List do biskupa Barnabo, sekretarza Świętej Kongregacji Propaganda Fide, 27.02.1850, w: PO I, t. V, nr 13).
Prośba ta zostanie spełniona dopiero za sześć lat. W czasach, gdy środki komunikacji nie były tak dostepne, ważne było zapewnienie jedności działań misyjnych. Dlatego Eugeniusz postanowił, że gdy jakiś region zostanie powierzony oblatom, jego biskup, który jednocześnie będzie pełnił funkcję przełożonego zakonnego, powinien być oblatem. W naszej historii mieliśmy wiele takich przykładów.
Franc Santucci OMI, tłum. Roman Tyczyński OMI