Kalendarz liturgiczny na środa 9 kwietnia 2025 r.
PIERWSZE CZYTANIE
Dn 3, 14-20. 91-92. 95
Ocalenie trzech młodzieńców
Czytanie z Księgi proroka Daniela
Król Nabuchodonozor powiedział: «Czy jest prawdą, Szadraku, Meszaku i Abed-Nego, że nie czcicie mojego boga ani nie oddajecie pokłonu złotemu posągowi, który wzniosłem? Czy teraz jesteście gotowi – w chwili gdy usłyszycie dźwięk rogu, fletu, lutni, harfy, psalterium, dud i wszelkiego rodzaju instrumentów muzycznych – upaść na twarz i oddać pokłon posągowi, który uczyniłem? Jeżeli nie oddacie pokłonu, zostaniecie natychmiast wrzuceni do rozpalonego pieca. Który zaś bóg mógłby was wyrwać z moich rąk?»
Szadrak, Meszak i Abed-Nego odpowiedzieli, zwracając się do króla Nabuchodonozora: «Nie musimy tobie, królu, odpowiadać w tej sprawie. Jeżeli nasz Bóg, któremu służymy, zechce nas wybawić z rozpalonego pieca, może nas wyratować z twej ręki, królu! Jeśli zaś nie, wiedz, królu, że nie będziemy czcić twego boga ani oddawać pokłonu złotemu posągowi, który wzniosłeś».
Na to wpadł Nabuchodonozor w gniew, a wyraz jego twarzy zmienił się w stosunku do Szadraka, Meszaka i Abed-Nega. Wydał rozkaz, by rozpalono piec siedem razy bardziej, niż było trzeba. Mężom zaś najsilniejszym spośród swego wojska polecił związać Szadraka, Meszaka i Abed-Nega i wrzucić ich do rozpalonego pieca.
Król Nabuchodonozor popadł w zdumienie i nagle powstał. Zwrócił się do swych doradców, mówiąc: «Czyż nie wrzuciliśmy trzech związanych mężów do ognia?» Oni zaś odpowiedzieli królowi: «Oczywiście, królu». On zaś w odpowiedzi rzekł: «Lecz widzę czterech mężów rozwiązanych, przechadzających się pośród ognia, i nie dzieje się im nic złego; czwarty wyglądem przypomina anioła Bożego».
Nabuchodonozor powiedział na to: «Niech będzie błogosławiony Bóg Szadraka, Meszaka i Abed-Nega, który posłał swego anioła, by uratować swoje sługi. W Nim pokładali ufność i przekroczyli nakaz królewski, oddając swe ciała, aby nie oddawać czci ani pokłonu innemu bogu poza Nim».
Oto słowo Boże.
PSALM RESPONSORYJNY
Dn 3, 52. 53-54. 55-56 (R.: por. 52b)
Refren: Chwalebny jesteś, wiekuisty Boże.
Błogosławiony jesteś, Panie, Boże naszych ojców, *
pełen chwały i wywyższony na wieki.
Błogosławione jest imię Twoje †
pełne chwały i świętości, *
uwielbione i wywyższone na wieki.
Refren.
Błogosławiony jesteś w przybytku Twojej świętej chwały, *
uwielbiony i przesławny na wieki.
Błogosławiony jesteś na tronie swojego królestwa, *
uwielbiony i przesławny na wieki.
Refren.
Błogosławiony jesteś Ty, co spoglądasz w otchłanie, †
który zasiadasz na Cherubach, *
pełen chwały i wywyższony na wieki.
Błogosławiony jesteś na sklepieniu nieba, *
pełen chwały i wywyższony na wieki.
Refren.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ
Por. Łk 8, 15
Aklamacja: Chwała Tobie, Słowo Boże.
Błogosławieni, którzy w sercu dobrym i szlachetnym zatrzymują słowo Boże
i wydają owoc dzięki swojej wytrwałości.
Aklamacja: Chwała Tobie, Słowo Boże.
EWANGELIA
J 8, 31-42
Prawdziwe wyzwolenie przez Chrystusa
Słowa Ewangelii według Świętego Jana
Jezus powiedział do Żydów, którzy Mu uwierzyli: «Jeżeli trwacie w nauce mojej, jesteście prawdziwie moimi uczniami i poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli».
Odpowiedzieli Mu: «Jesteśmy potomstwem Abrahama i nigdy nie byliśmy poddani w niczyją niewolę. Jakże Ty możesz mówić: „Wolni będziecie?”»
Odpowiedział im Jezus: «Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Każdy, kto popełnia grzech, jest niewolnikiem grzechu. A niewolnik nie pozostaje w domu na zawsze, lecz Syn pozostaje na zawsze. Jeżeli więc Syn was wyzwoli, wówczas będziecie rzeczywiście wolni. Wiem, że jesteście potomstwem Abrahama, ale wy usiłujecie Mnie zabić, bo nie ma w was miejsca dla mojej nauki. Co Ja widziałem u mego Ojca, to głoszę; wy czynicie to, co usłyszeliście od waszego ojca».
W odpowiedzi rzekli do niego: «Ojcem naszym jest Abraham».
Rzekł do nich Jezus: «Gdybyście byli dziećmi Abrahama, to dokonywalibyście czynów Abrahama. Teraz usiłujecie Mnie zabić, człowieka, który wam powiedział prawdę usłyszaną u Boga. Tego Abraham nie czynił. Wy dokonujecie czynów ojca waszego».
Rzekli do Niego: «My nie urodziliśmy się z nierządu, jednego mamy Ojca – Boga».
Rzekł do nich Jezus: «Gdyby Bóg był waszym Ojcem, to i Mnie byście miłowali. Ja bowiem od Boga wyszedłem i przychodzę. Nie wyszedłem sam od siebie, lecz On Mnie posłał».
Oto słowo Pańskie.
Z Ewangelii na dziś: „Jezus powiedział do Żydów, którzy Mu uwierzyli: «Jeżeli trwacie w nauce mojej, jesteście prawdziwie moimi uczniami i poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli». Odpowiedzieli Mu: «Jesteśmy potomstwem Abrahama i nigdy nie byliśmy poddani w niczyją niewolę. Jakże Ty możesz mówić: ‘Wolni będziecie?’». Odpowiedział im Jezus: «Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Każdy, kto popełnia grzech, jest niewolnikiem grzechu. A niewolnik nie pozostaje w domu na zawsze, lecz Syn pozostaje na zawsze. Jeżeli więc Syn was wyzwoli, wówczas będziecie rzeczywiście wolni. Wiem, że jesteście potomstwem Abrahama, ale wy usiłujecie Mnie zabić, bo nie ma w was miejsca dla mojej nauki. Co Ja widziałem u mego Ojca, to głoszę; wy czynicie to, co usłyszeliście od waszego ojca». W odpowiedzi rzekli do niego: «Ojcem naszym jest Abraham». Rzekł do nich Jezus: «Gdybyście byli dziećmi Abrahama, to dokonywalibyście czynów Abrahama. Teraz usiłujecie Mnie zabić, człowieka, który wam powiedział prawdę usłyszaną u Boga. Tego Abraham nie czynił. Wy dokonujecie czynów ojca waszego». Rzekli do Niego: «My nie urodziliśmy się z nierządu, jednego mamy Ojca – Boga». Rzekł do nich Jezus: «Gdyby Bóg był waszym Ojcem, to i Mnie byście miłowali. Ja bowiem od Boga wyszedłem i przychodzę. Nie wyszedłem sam od siebie, lecz On Mnie posłał” (J 8,31-42).
Kolejna ewangeliczna katecheza wielkopostna. Uczniowie Chrystusa to ludzie, którzy mają w sobie pokorę i żyją Jezusowymi wskazówkami na spełnione i szczęśliwe życie – to oczywiście „idealny ideał” do którego dążymy. Tymi wskazówkami są przykazania miłości, dekalog, a dla chrześcijan „pro”, żyjących bardziej na poważnie Ewangelią, wskazania z „Kazania na górze”. Zaskakujące jest to, jak Jezus widzi ludzi w tym tekście św. Jana. Jedni są niewolnikami grzechu i nie ma w nich Boga, a inni są dziećmi Abrahama, czyli w retoryce judaistycznej – Boga (bo Abram był Jego patriarchą). Odróżnić ich można po czynach, sposobie życia, a nie po metryce i pochodzeniu żydowskim. Oby nas, chrześcijan, nie rozpoznawano po grzechu, nienawiści, ale po miłości, szczególnie tej ukrzyżowanej. Miłości nie tylko „za coś”, ale „pomimo czegoś”.
Marcin Wrzos OMI
Katolicy rzymscy:
Prawosławni:
Liturgia Uprzednio Uświęconych Darów
Święci dnia:
Mikołaj z Lesbos (1462)
Matrona Sołuńska (III-IV)
Jan z Egiptu (ok. 395)
Manuel z Sirmium (304)
Teodozjusz z Sirmium (304)
Rafał z Lesbos (1462)
Irena z Lesbos (1462)
Luteranie:
Żydzi:
Muzułmanie:
Źródło: wiara.pl/KalendarzTrzechReligii
Cała ludzkość ma udział we krwi Jezusa (K 4)
Oczami ukrzyżowanego Pana patrzymy na świat krwią Jego odkupiony, żywiąc pragnienie, żeby ludzie, w których nadal trwa Jego męka, poznali także moc Jego zmartwychwstania (por. Flp 3,10) (K 4).
Głód ziemniaczany doprowadził do śmierci ludności w Irlandii. Biskup Eugeniusz napisał list pasterski do swojej diecezji, prosząc ludzi o pomoc finansową dla Irlandczyków. znajdujemy w tym tekście fundament jego misji jako oblata: jego doświadczenie nawrócenia u stóp krzyża i świadomość, że został odkupiony krwią Zbawiciela. Jego misją było doprowadzenie innych do tego samego przekonania. Powód, dla którego pomagał irlandzkim katolikom, wykraczał poza zwykłą dobroczynność:
Nie można mówić, że to inne królestwo niż nasze, to rzeczywiście byłoby niegodne chrześcijańskiego miłosierdzia. Wszyscy, jako ludzie żyjący na ziemi, jesteśmy dziećmi jednego Ojca, który jest w niebie, a jeden dla drugiego jest bliźnim. Jest jeszcze coś więcej niż to: Irlandczycy tak jak my należą do wielkiej katolickiej rodziny; to nie tylko krew tego samego ludzkiego braterstwa, które jest nam wspólne, ale krew naszego Odkupiciela, dzięki której wszyscy mamy udział w tej samej łasce i w tych samych sakramentach (List pasterski biskupa Eugeniusza do diecezjan, 24.02.1847, w: PO I, t. III, list pasterski nr 2).
To głębokie przekonanie, że krew Odkupiciela jest udziałem wszystkich, było fundamentem eklezjologii Eugeniusza.
Franc Santucci OMI, tłum. Roman Tyczyński OMI