Kard. Dziwisz: dialog jest praktykowaniem miłości bliźniego
Odniesienie się do innego człowieka w duchu dialogu, a nie wrogości czy nieufności, jest po prostu praktykowaniem miłości bliźniego – mówił w synagodze Tempel w Krakowie kard. Stanisław Dziwisz, który uczestniczył w obchodach XXII Dnia Judaizmu. W tym roku w Krakowie był on poświęcony pamięci kard. Franciszka Macharskiego.
Wydarzenie zatytułowane „Kard. Franciszek Macharski in memoriam” zostało zorganizowane z inicjatywy krakowskich Żydów. „Zgromadziła nas tutaj wspaniała osoba kard. Macharskiego, którego dziś tak ogromnie wszystkim nam brakuje” – mówił przewodniczący Gminy Żydowskiej Tadeusz Jakubowicz. „To, że jesteśmy dziś razem, Żydzi i nie-Żydzi, jest bardzo ważne” – dodał.
W synagodze Tempel zabrzmiał – po hebrajsku i po polsku – Psalm 116 w interpretacji Jerzego Treli i Kuby Lewingera.
Kard. Stanisław Dziwisz przypomniał, że kiedy w roku 2000 kard. Macharskiemu przypadło zorganizowanie ogólnopolskich obchodów Dnia Judaizmu, zadecydował, że będzie on obchodzony w Krakowie co roku, niezależnie od tego, gdzie będą odbywały się centralne uroczystości. Spotkało się to z życzliwym przyjęciem ze strony krakowskiej społeczności żydowskiej.
Hierarcha zwrócił się do zgromadzonej w bożnicy wspólnoty Żydów i chrześcijan, podkreślając, że podczas tegorocznych obchodów, mocniej niż w poprzednich latach, należy podkreślać pojęcie dialogu. Przywołał zdanie Pawła VI, że „dialog to inne imię miłości”. „Odniesienie się do innego człowieka w duchu dialogu, a nie wrogości czy nieufności, jest po prostu praktykowaniem miłości bliźniego” – stwierdził. Za Janem Pawłem II ocenił ponadto, że we wspólnym dążeniu chrześcijan i Żydów ku pełnemu pojednaniu jesteśmy dopiero na początku drogi.
Odwołując się do listu apostolskiego Jana Pawła II „Novo millennio ineunte”, kard. Dziwisz wskazał dwa obszary, które mogą pomóc w kształtowaniu coraz lepszych wzajemnych relacji. Pierwszym z nich jest „sztuka modlitwy”. Zauważył, że dla papieża było oczywiste, iż należy się łączyć w modlitwie, zwłaszcza z Żydami, z którymi łączą chrześcijan święte teksty, a wśród nich przede wszystkim Księga Psalmów.
Drugim wskazaniem dla poprawy wzajemnych relacji jest miłosierdzie wypływające ze „wspólnoty łączącej wszystkie dzieci jednego Stwórcy”. W przywoływanym przez osobistego sekretarza Jana Pawła II dokumencie papież pisze o mierzeniu się z trudnymi problemami społecznymi, jak wykluczenie, głód, analfabetyzm czy bezdomność, a także dewastacja środowiska naturalnego. „W warunkach daleko posuniętego pluralizmu kulturowego i religijnego, jakiego można się spodziewać w społeczeństwie nowego tysiąclecia, dialog jest potrzebny także po to, aby można było położyć trwałe fundamenty pokoju i oddalić złowieszcze widmo wojen religijnych, które stały się przyczyną rozlewu krwi w wielu okresach dziejów ludzkości” – cytował mówca Jana Pawła II.
Krakowski metropolita senior wyraził radość ze wszystkich „kroków i inicjatyw służących budowaniu pokoju, szacunku, zrozumienia i współdziałania między chrześcijańskimi i żydowskimi mieszkańcami naszego miasta i regionu”. Przyznał, że jest ich w Krakowie coraz więcej. Zauważył zwłaszcza aktywność Krakowskiego Klubu Chrześcijan i Żydów „Przymierze”, który organizuje wiele wydarzeń z dziedziny relacji chrześcijańsko-żydowskich i przyznaje doroczną Nagrodę im. ks. Stanisława Musiała za twórczość oraz za inicjatywy społeczne podejmowane w duchu dialogu i współpracy. Podkreślił konieczność wprzęgnięcia nowych środków komunikacji w służbę porozumienia, braterstwa i pokoju, a nie „dla propagandy krzywdzących stereotypów, uprzedzeń, nienawiści”.
W Krakowie Dzień Judaizmu obchodzony jest co roku, naprzemiennie: co dwa lata gospodarzem spotkania jest Gmina Żydowska, a co dwa – katolicy, którzy organizują nabożeństwo w bazylice ojców franciszkanów.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |