Katecheci z Europy: pandemia pokazała wielką potrzebę lekcji religii prowadzonych online
Pandemia koronawirusa pokazała wielką potrzebę lekcji religii prowadzonych online – mówili zgodnie katecheci z różnych krajów Europy. Spotkali się oni na konferencji w Internecie w ramach Europejskiego Forum dla Edukacji Religijnej w Szkołach (EuFRES). W konferencji wzięło udział ok. 40 osób z 7 krajów świata.
Tematem konferencji było „Nauczanie religii w szkołach wobec pandemii koronawirusa COVID-19”. Jak zauważa ks. dr hab. Roman Buchta, Prezydent EuFRES, pandemia koronawirusa pokazała wielką potrzebę lekcji religii prowadzonych online.
– Jak podkreślali nasi przyjaciele z Hiszpanii, lekcje te były rodzajem wsparcia psychicznego i duchowego nie tylko dla dzieci szkolnych, ale i dla całych rodzin. Rodzicie, szczególnie tych najmłodszych dzieci, bardzo zaangażowali się w edukację religijną od momentu, kiedy nauczanie prowadzone jest zdalnie – wskazuje Prezydent EuFRES.
Co podkreślali wszyscy uczestnicy konferencji, pandemia koronawirusa dla większości nauczycieli katechezy to czas intensywnego rozwoju własnych kompetencji teleinformatycznych. Wielu katechetów dokształcało się na własną rękę, a robili to w trosce o uczniów, żeby ich nie stracić.
– Okazuje się, że lekcje religii w dobie kryzysu odgrywają bardzo ważną rolę – zauważa ks. Buchta dodając, że wnioski z badań pokazują jaką wartość niesie obecność tego przedmiotu w szkołach. ¬– Ten przekaz jest zupełnie inny od tego, co słyszymy w mediach dodaje.
>>> „Odnaleźć miłosierdzie”. Rekolekcje online o uzdrowieniu wewnętrznym
Z polskich doświadczeń wynika, że istnieje ogromna potrzeba stworzenia ogólnopolskiej platformy, gdzie byłyby zebrane materiały pomocnicze do nauczania religii, czyli różnego rodzaju mulimedia. Na dzień dzisiejszy jest ich dużo, ale – niestety – są rozproszone w sieci.
W spotkaniu przeprowadzanym na platformie ZOOM wzięli udział aktualni członkowie EuFRES oraz rekomendowane przez nich osoby zainteresowane problematyką nauczania religii w szkołach. Udział był bezpłatny.
W programie były wystąpienia prelegentów oraz praca w grupach roboczych. Prelegenci z Austrii, Polski i Hiszpanii prezentowali jak nauczanie religii w czasach pandemii wygląda w wybranych krajach Europy. Ks. dr Robert Kaczmarek mówił o badaniach prowadzonych wśród nauczycieli religii woj. śląskiego, z kolei ks. mgr Sebastian Mandrysz prezentował swoją autorską platformę Holyweek, która może być wsparciem i dla duszpasterzy i dla nauczycieli religii.
>>> KUL: ogólnopolskie rekolekcje akademickie online
Członkowie gremium pierwotnie mieli się spotkać w kwietniu w Wiedniu na XIX Forum EUFRES „Dialog kultur w Europie”. Pandemia koronawirusa wydarzenie częściowo przeniosła do sieci. Forum – w pełnej formie – odbędzie się w 2022 roku (20-24 kwietnia).
Europejskie Forum dla Edukacji Religijnej w Szkołach (EuFRES) jest niezależnym gremium pedagogiczno-religijnych badań oraz wymiany doświadczeń w obszarze szkolnego nauczania religii. Forum gromadzi specjalistów z różnych krajów Europy, którzy spotykają się w cyklu dwuletnim.
Celem EuFRES jest podejmowanie bieżącej refleksji nad uwarunkowaniami nauczania religii w szkołach publicznych i prywatnych w krajach Europy, diagnozowanie aktualnych problemów społeczno-kulturowych oraz wskazywanie obszarów niezbędnych badań naukowych. Inicjatywa ta, mając początek w środowisku katolickim, pozostaje otwarta na inne wyznania chrześcijańskie.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |