Kopia „Sądu Ostatecznego” Michała Anioła odnaleziona po 100 latach
Mniejsza wersja słynnego na całym świecie „Sądu Ostatecznego” Michała Anioła pojawiła się ponownie po ponad 100 latach.
Według eksperta od sztuki renesansu Amela Olivaresa, Michał Anioł Buonarotti (1475-1564) stworzył również motyw fresku z Kaplicy Sykstyńskiej jako obraz olejny na płótnie, donosi włoski dziennik „Corriere della Sera”. Dzieło o wymiarach około 96 x 81 centymetrów, po którym ślad zaginął na ponad sto lat, nazywane jest „Sądem Ostatecznym w Genewie”, ponieważ przechowywane jest w tamtejszym skarbcu bankowym.
Podobnie jak fresk na północnej ścianie Kaplicy Sykstyńskiej, obraz przedstawia 33 postacie, w tym autoportret Michała Anioła jako młodego mężczyzny. Według Olivaresa dzieło było prezentem od artysty dla malarza Alessandro Alloriego, który wykorzystał je jako model do ołtarza w Bazylice Santissima Annunziata we Florencji. Według eksperta, który poświecił obrazowi osom lat badań, jest to jedyne dzieło, które renesansowy mistrz Michał Anioł stworzył przy użyciu tej techniki.
Szczegółowy opis „Sądu Ostatecznego w Genewie” został znaleziony w Archiwum Państwowym we Florencji w 1792 roku. Na przestrzeni wieków dzieło kilkakrotnie przechodziło z rąk do rąk, a w 2015 roku zostało odrestaurowane przez Antonio Cascianiego. Od tego czasu obraz jest w doskonałym stanie.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |