Unikatowe kurtyny wielkopostne, z których najstarsza pochodzi z XVII wieku, można zobaczyć do 28 marca w kościele w Orawce koło Jabłonki. Zasłony służą przysłanianiu ołtarzy przez kilka dni w roku, od piątej niedzieli Wielkiego Postu do Wielkiej Środy.
W kościele w Orawce koło Jabłonki (woj. małopolskie) można zobaczyć unikatowe w skali świata cztery zasłony wielkopostne – zabytkowe tkaniny lniane malowane temperą. Najstarsza, datowana jest na 1676 r., trzy pozostałe pochodzą z początku XIX wieku. W Orawce znajdują się cztery płótna, które noszą następujące tytuły: „Pieta pod krzyżem” z XVII w. oraz „Biczowanie Chrystusa”, „Pokutująca Maria Magdalena” i „Matka Boża Siedmiobolesna” z wieku XIX. – Uważam, że komplet trzech kurtyn wykonano by zasłaniać ołtarze tkaninami w jednym stylu, być może najstarsza była zbyt zniszczona by ją w ogóle wieszać – mówi Lucyna Borczuch, która jest przewodnikiem po orawskim kościele.
Z powodu trwającej pandemii zwiedzanie jest utrudnione. – Zachęcamy do kontemplacji i modlitwy przy zasłonach. Jest to wyjątkowe dzieło sztuki – podkreśla Lucyna Borczuch, która jest współautorką nowej książki o kościele w Orawce i tamtejszych kurtynach wielkopostnych. Publikacja została wydana przez Stowarzyszenie Rozwoju Orawy w Jabłonce i Księgarnię Akademicką w Krakowie. Książkę można nabyć w Wydawnictwie Księgarnia Akademicka w Krakowie oraz w sezonie turystycznym w punkcie informacyjnym przy kościele w Orawce. Pandemia nie pozwala na zorganizowanie promocji nowej publikacji.
Kościół w Orawce to najstarszy zachowany zabytek na polskiej części Orawy. Ponadto to pierwsza na Górnej Orawie parafialna świątynia katolicka. Prezbiterium z zakrystią i nawą, najstarsze części kościoła, zbudowano z drzewa modrzewiowego zrębowo, tj. bez gwoździ, na kamiennej podmurówce w latach ok. 1650-1656. Ołtarze i ambona pochodzą z I poł. XVIII wieku, wykonano je w stylu późnego baroku. Ściany kościoła pokrywa polichromia, wykonana przez nieznanych malarzy w kilku etapach, od ok. 1656 do 1711 r. Najważniejsze malowidła to 14 obrazów ukazujących sceny z życia św. Jana Chrzciciela. Drugi cykl polichromii obejmuje 49 wyobrażeń świętych i błogosławionych. Kolejny cykl polichromii to Dekalog, namalowany na prospekcie chóru. Zachowanie lub łamanie przykazań – obrazki wzięte z życia chłopów, mieszczan, drobnej szlachty i dworu w XVIII w. Polichromia tym cenniejsza, że jest to pierwsze przedstawienie stroju orawskiego.