fot. Pixabay

Lekarze podkreślają, jak ważna jest edukacja zdrowotna uczniów i regularne uczestnictwo w lekcjach WF

Aby przywrócić sprawność fizyczną uczniów, należy postawić na edukację zdrowotną i regularne uczestnictwo w lekcjach WF – ocenili we wtorek lekarze z Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia.

PPOZ odniosło się do ostatnich wyników badań kompetencji ruchowej młodzieży z których wynika, że jest ona gorsza niż 15-20 lat temu.

Lekarze wskazali na konieczność zmiany podejścia dzieci i młodzieży do aktywności fizycznej. „Ruch odgrywa kluczową rolę w rozwoju młodego organizmu, wpływając na prawidłowe funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Wzmacnia także kości, rozwija mięśnie oraz poprawia koordynację ruchową i równowagę” – zwróciła uwagę prezes PPOZ Bożena Janicka.

>>> Kard. Christoph Schönborn o olimpiadzie: sport łączy mimo pewnych „zgrzytów”

Zaznaczyła, że regularny ruch sprzyja także zdrowiu psychicznemu, zmniejszając poziom stresu i zwiększając koncentrację oraz wydolność umysłową. Z kolei brak aktywności fizycznej w młodości prowadzi do otyłości, nadciśnienia, problemów z układem sercowo-naczyniowym, a także zmniejsza gęstości kości, co może skutkować osteoporozą w dorosłym życiu – ostrzegła lekarka. Długotrwałe unikanie ruchu może prowadzić do wad postawy i bólu pleców zaś w późniejszym wieku zwiększa ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych, takich jak cukrzyca typu 2 czy choroby serca – zauważyła.

Według PPOZ jednym z kluczowych powodów słabej sprawność fizycznej młodzieży szkolnej jest spędzanie zbyt dużo czasu przed ekranami komputerów, smartfonów, tabletów i telewizorów.

Zwrócono uwagę, że dzieciom brakuje odpowiednich wzorców w zakresie aktywności fizycznej. „Jeśli rodzice sami nie uprawiają sportu i nie zachęcają swoich dzieci do aktywności, młodzi ludzie nie dostrzegają znaczenia ruchu w codziennym życiu” – stwierdziła prezes PPOZ.

Aby odwrócić niepokojące tendencje należy – w opinii PPOZ – postawić na edukację zdrowotną w szkołach oraz regularne uczestnictwo w lekcjach WF. „Warto zastanowić się nad programem lekcji. (…) Brak różnorodności w zajęciach oraz nadmierne skupienie się na wynikach sportowych, a nie na zabawie czy indywidualnym rozwoju, może zniechęcać dzieci” – oceniła Janicka.

>>> Paralimpiada – polscy medaliści i dyplomaci dyskutowali o promocji Polski przez sport

Podkreśliła, że „należy jak najszybciej opracować strategię motywującą młodych ludzi do podejmowania regularnej aktywności fizycznej”.

Badaniem kompetencji ruchowych objęto ponad 3 mln uczniów klas 4-8 (1,6 mln chłopców, 1,5 mln dziewcząt). Wyniki potwierdziły raport AWF z 2023 r., który wskazywał, że 94 proc. dzieci i młodzieży w Polsce ma trudności w podstawowych czynnościach fizycznych. Szefowa MEN Barbara Nowacka zapowiedziała powołanie zespołu ekspertów i praktyków, którego celem będzie opracowanie nowych podstaw programowych dla wychowania fizycznego.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze