freepik.com/freepik

Londyn: zakończył się trzeci festiwal polskiej muzyki sakralnej

W Londynie kończy się trzeci festiwal polskiej muzyki sakralnej – Joy & Devotion. Twórcy wydarzenia podkreślają, że właśnie ten wymiar polskiej kultury, zbudowanej na pięknie chrześcijańskiej inspiracji, głęboko porusza Brytyjczyków.

Ubiegłoroczna edycja zainteresowała ponad 100 tys. internetowych odbiorców. Organizatorem festiwalu jest Instytut Adama Mickiewicza z Warszawy, powołany przez ministerstwo kultury i dziedzictwa narodowego w celu promowania za granicą polskiej kultury. Jak mówi dyrektor Instytutu Barbara Schabowska:

– „Bez wątpienia na Wyspach Brytyjskich polska muzyka sakralna ma swoją markę. Tu właśnie trafia ona na dobry grunt. I rzeczywiście, tak jak nie skończyła się historia, tak trwa wpływ chrześcijaństwa i jego inspirujące oddziaływanie na polskich kompozytorów, widzimy to. Muzyka ta jest bardzo różnorodna i co ważne: ma też swoją młodą twarz”.

>>> Papież: muzyka jak życie, wymaga harmonii i kreatywności

Wśród kompozytorów, których dzieła wybrano z myślą o prezentacji przed brytyjską i polską publicznością, znalazła się niemała grupa młodych autorów, którzy nie boją się podążać tą wąską i niekomercyjną ścieżką.

Festiwal Joy & Devotion co roku odbywa się w anglikańskim kościele St Martin-in-the-Fields, przy najsłynniejszym londyńskim placu Trafalgar. Składa się z trzech wieczornych koncertów cenionych brytyjskich chórów. W tegorocznej edycji postawiono na: The Brabant Ensemble, The Carice Singers i The Epiphoni Consort.

Repertuar festiwalu objął m.in. różnorodność i kunszt polskiej kultury muzycznej XVI/XVII wieku oraz twórczość dwóch najważniejszych kompozytorów tego okresu: Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego (1665-1734) i Mikołaja Zieleńskiego (1560-1620). Wybrzmiał także średniowieczny hymn Gaude Mater Polonia, skomponowany przez Wincentego z Kielczy (1200-1261). Wczesne utwory przelatały się z utworami współczesnymi. Przedstawiono m.in. Kyrie według Byrda Roxanny Panufnik, utwór będący medytacją nad melodią Kyrie z Mszy na pięć głosów Byrda, skomponowaną w 2014 roku. W programie koncertu zatytułowanego „Maryja” publiczność usłyszała m.in. rzadko wykonywane Stabat Mater Romana Padlewskiego, wielce utalentowanego kompozytora, który zginął w Powstaniu Warszawskim. Wybrzmiały słynne Pieśni Maryjne Henryka Mikołaja Góreckiego, oraz dzieła Krzysztofa Pendereckiego, którego O Gloriosa Virginum jest wielkim hołdem złożonym Matce Najświętszej.

>>> Muzyka do filmu „Chłopi” powalczy o nominację do Oscara

Moment kulminacyjny wydarzenia, w tym roku przypada na Dzień Niepodległości. Festiwal zakończy bogaty wybór dzieł współczesnych, kontemplujących mękę i zmartwychwstanie Chrystusa. W programie znalazły się m.in. utwory Pawła Łukaszewskiego. – „Ten wspólny element, jakim jest poszukiwanie sacrum, jest tutaj bardzo istotny, ponieważ człowieka ma, można powiedzieć przez wieki, te same tęsknoty i pragnienia. Odpowiedź stanowi wiara i właśnie muzyka sakralna, która pomaga człowiekowi w skupieniu, wyrażaniu swojej wiary” – zauważa kompozytor, tegoroczny laureat Nagrody Totus Tuus i dyrektor artystyczny festiwalu polskiej muzyki sakralnej Joy & Devotion.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze