krzyż, zmartwychwstanie

fot. Yannick Pulver/unsplash

Luteranie dniem pokuty i modlitwy rozpoczynają Czas Pasyjny

Dniem pokuty i modlitwy, jakim jest Środa Popielcowa, rozpoczął się Czas Pasyjny w Kościele Ewangelicko-Augsburskim. Jego rzecznik Agnieszka Godfrejów-Tarnogórska powiedziała, że to przygotowanie do pamiątki śmierci Jezusa w Wielki Piątek i Niedzieli Zmartwychwstania Pańskiego.

„Nazwa Czas Pasyjny pochodzi od słowa pasja oznaczającego mękę i cierpienie Jezusa Chrystusa. Ten okres roku kościelnego wzywa do zadumy nad wydarzeniami męki pańskiej i zachęca do wewnętrznego wyciszenia, duchowej refleksji, odsunięcia od siebie absorbujących spraw zewnętrznych. Jest to też czas pokuty, rozumianej jako upamiętanie, powrót do Boga i jego słowa; do społeczności Kościoła – poprzez spowiedź i sakrament komunii świętej” – powiedziała Godfrejów-Tarnogórska.

Rzecznik powiedziała, że w duchowości i teologii luterańskiej Czas Pasyjny ma szczególne znaczenie. Kieruje uwagę Kościoła ku ukrzyżowanemu Zbawicielowi, który z bezwarunkowej miłości do człowieka przyszedł na świat dla naszego zbawienia, wyzwolił ludzkość od niewoli grzechu i wiecznej śmierci.

„Tajemnica krzyża i odkupienia, zbawienia człowieka z łaski przez wiarę w ukrzyżowanego i zmartwychwstałego Chrystusa, stanowi centralny nerw ewangelickiej duchowości, dlatego też tak mocno podkreślany jest Czas Pasyjny i wyraźnie różni się on w liturgii od pozostałych okresów roku kościelnego” – powiedziała Godfrejów-Tarnogórska.

>>> Środa Popielcowa rozpoczyna Wielki Post

fot. PAP/EPA/YOAN VALAT

W Kościele luterańskim każda kolejna niedziela pasyjna posiada nazwę łacińską, pochodzącą od pierwszych słów introitu: Invocavit, Reminiscere, Oculi, Laetare, Judica oraz Palmarum. „W antyfonach liturgicznych opuszcza się w czasie pasyjnym +Alleluja+ i śpiewa się +Amen+. W liturgii wstępnej zamiast +Gloria in excelsis+ (Chwała Bogu na wysokościach -PAP) śpiewa się stary hymn +Aufer a nobis+ (Zgładź, o Panie Boże wszystkie grzechy oraz nieprawości nasze – PAP). Zmieniane są również nakrycia ołtarzowe – kolorem liturgicznym jest fiolet” – powiedziała rzecznik.

W wielu parafiach luterańskich odprawiane są tygodniowe nabożeństwa pasyjne. Stanowią one ewangelicką formę Drogi Krzyżowej. Organizowane są również rekolekcje pasyjne.

Godfrejów-Tarnogórska wyjaśniła, że choć Czas Pasyjny zwany jest też Wielkim Postem, w praktyce ewangelickiej niekoniecznie wiąże się z wstrzymywaniem się od określonych potraw, napojów lub rozrywek. „W Kościele Ewangelicko-Augsburskim nie ma obowiązku zachowywania takiego postu, jednak każdy kto chce i tego potrzebuje, może go przestrzegać. W niektórych regionach Polski praktykuje się w post w Wielkim Tygodniu, szczególnie w Wielki Piątek” – powiedziała.

Zaznaczyła, że post w Kościele ewangelickim ma przede wszystkim wymiar etycznej postawy wobec drugiego człowieka. „Poprzez skupienie, modlitwę i koncentrację na Słowie Bożym, ma umożliwić wierzącym weryfikację postaw, naprawę wyrządzonych innym szkód, wejrzenie w siebie, podjęcie zobowiązania życia na co dzień według wskazań Ewangelii” – dodała.

Diakonia, luterańska organizacja charytatywna, prowadzi ekumeniczną akcję „Skarbonka diakonijna”. Potrwa ona do Świąt Wielkanocnych. Kościoły ewangelickie, katolicki i prawosławny zachęcają do rezygnacji z drobnych przyjemności i przekazywania funduszy na cele akcji. „Środki zbierane są do specjalnie przygotowanych na dany rok kolorowych, papierowych skarbonek” – powiedziała rzecznik.

Kościół Ewangelicko-Augsburski w Polsce liczy ponad 60 tys. wiernych skupionych w sześciu diecezjach. Ponad połowa z nich mieszka na Śląsku Cieszyńskim, gdzie pierwsze trendy reformacyjne dotarły wkrótce po wystąpieniu Marcina Lutra w 1517 r.

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze