Fot. flickr/Saint Joseph

Węgry: prawosławnych i katolików łączy wiara w obecność Chrystusa w Eucharystii

Wspólna wiara w komunię św. łączy prawosławnych i katolików, chociaż nie uznają oni wzajemnie tego sakramentu, sprawowanego w kościołach drugiej strony. Wskazał na to przewodniczący Wydziału Zewnętrznych Kontaktów Kościelnych Patriarchatu Moskiewskiego (OWCS) metropolita Hilarion w przemówieniu wygłoszonym 6 września w hali Hungexpo w ramach 52. Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego (MKE) w Budapeszcie. W swym wystąpieniu przedstawił on prawosławne rozumienie Eucharystii ze szczególnym odniesieniem do nauki katolickiej na ten temat.

Mówca zauważył, że „wprawdzie między katolikami a prawosławnymi nie ma jedności eucharystycznej, to jednak łączy ich wspólna wiara w to, że obecność Chrystusa w konsekrowanym chlebie i winie nie jest symboliczna, ale rzeczywista i całkowita, a więc że eucharystyczne chleb i wino są prawdziwym Ciałem i Krwią naszego Pana Jezusa Chrystusa”. Oznacza to również, że Eucharystia dokonuje się nie po prostu jako wspomnienie ostatniej wieczerzy, ale uaktualnia się ją dla każdego wiernego, uczestniczącego w liturgii – podkreślił przewodniczący OWCS. Dodał, że wiara ta znalazła szczególny wyraz w tradycji liturgicznej i teologicznej prawosławia, które pojmuje Boską Liturgię jako szczyt życia liturgicznego, jako celebrację, która przekracza ograniczenia przestrzeni i czasu.

>>> Kongres Eucharystyczny to szansa dla wszystkich wierzących

Zwrócił uwagę, że Komunia św. pod różnymi postaciami jest najważniejszym sakramentem, obowiązkowym dla chrześcijan wszystkich wyznań. Wzajemne jej uznanie w chrześcijaństwie oznacza w rzeczywistości wzajemne uznanie się Kościołów i ich jedność. Dlatego też omawianie wspólnej Komunii (interkomunii) wierni przyjmują jako znak zbliżającego się zjednoczenia zachodniej i wschodniej gałęzi chrześcijaństwa, rozbitych w ciągu wieków – stwierdził metropolita.

Wspomniał też o przedstawieniu Eucharystii w sztuce prawosławnej, zatrzymując się zwłaszcza na tradycyjnej ikonografii „Komunii Apostołów” i opisując ją jako wymowny wyraz wiary w Eucharystię, jako w siłę budującą jedność Kościoła.

fot. cathopic

Hilarion opowiedział ponadto o rozumieniu Komunii wobec Najświętszego Sakramentu ze strony ojców Kościoła jako głównego środka prowadzącego do osiągnięcia przebóstwienia jako celu życia chrześcijańskiego. „Przebóstwienie”, a więc pełne zjednoczenie człowieka z Panem, zakłada także pełne nabycie cech boskich, co łączy prawosławnych i katolików – oświadczył gość z Moskwy. Zaznaczył, że dla chrześcijan „stanowi to samą istotę naszej teologii. Możemy używać różnych słów (jedni wolą łacińskie, inni greckie), jestem jednak przekonany, że wszyscy wierzymy w możliwość tego rodzaju zjednoczenia”. Zwrócił również uwagę na szczegóły liturgiczne sprawowania Eucharystii w Kościele prawosławnym, które pozwalają wiernym włączać się tu, na ziemi, w rzeczywistość Królestwa Niebieskiego.

>>> Kard. Bagnasco w Budapeszcie: Kościół nie może milczeć!

Na zakończenie swego wystąpienia metropolita wołokołamski podkreślił, że Kościół prawosławny strzeże niezwykle bogatej tradycji w tym względzie, sięgającej czasów Pana Jezusa i pierwszych ojców Kościoła. Wyraził też wdzięczność organizatorom MKE za umożliwienie mu przedstawienia jej uczestnikom tego wydarzenia.

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze