Kenia: pierwsza liturgia księży prawosławnych, którzy przeszli do Patriarchatu Moskiewskiego
W niedzielę 30 stycznia w cerkwi św. Męczennika Pantelejmona w wiosce Ebuayangu w Kenii 24 miejscowych księży odprawiło liturgię św. Jana Złotoustego.
Była to pierwsza taka uroczystość od czasu utworzenia 29 grudnia ub.r. przez Patriarchat Moskiewski egzarchatu afrykańskiego na obszarze kanonicznym Patriarchatu Aleksandrii. O całym wydarzeniu poinformowały niektóre media rosyjskie, powołując się na wpis internetowy egzarchy afrykańskiego, metropolity klińskiego Leonida (Gorbaczowa), który udzielił swego błogosławieństwa duchownym.
Z materiału tego i z dołączonego do niego krótkiego filmu wideo wynika, że liturgię sprawowano w powszechnie używanym w Afryce Wschodniej języku suahili ze wstawkami w języku starocerkiewnosłowiańskim „Gospodi pomiłuj nas” (Panie, zmiłuj się nad nami). Na wideo widać również, że liturgii towarzyszyły tradycyjne śpiewy i tańce afrykańskie, co jest czymś zupełnie wyjątkowym w prawosławiu. Metropolita wyjaśnił, że w cerkwi wykorzystano przekład liturgii św. Jana Złotoustego (Chryzostoma) na język suahilijski.
>>> Rosja: Patriarchat Moskiewski pogłębił kryzys w światowym prawosławiu
Mszę sprawowali księża z rejonów Kakamega i Vihiga w Kenii Zachodniej, tworzących dekanat zachodniokenijski eparchii (diecezji) południowoafrykańskiej nowo utworzonego egzarchatu. Obok 24 księży miejscowych liturgię odprawił ks. Gieorgij Maksimow z Rosji.
Po jej zakończeniu odbyło się zebranie duchowieństwa, na którym „omawiano liczne zagadnienia, związane z urządzeniem życia kościelnego” nowej jednostki terytorialnej – napisał egzarcha afrykański. Dodał, że księża i wierni „wyrazili serdeczną wdzięczność patriarsze moskiewskiemu i całej Rusi Cyrylowi za utworzenie egzarchatu afrykańskiego Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego [RKP]”.
Duchowni, którzy przeszli z Patriarchatu Aleksandrii do Moskiewskiego, nie zawsze mają gdzie sprawować liturgie, ale egzarchat będzie wynajmował odpowiednie świątynie, a z czasem zacznie budować własne – napisał Leonid. Zaznaczył ponadto, że w Kościele aleksandryjskim „pozostały naczynia liturgiczne i antyminsy [obszerne obrusy z zaszytymi w nich cząstkami relikwii świętych, które kładzie się na ołtarze, aby odprawić na nich liturgię; odpowiedniki korporałów w Kościele katolickim – KAI]”. Niezależnie od tego RKP wysłał już do Afryki 115 antyminsów, na jednym z nich sprawowano tę pierwszą liturgię w Kenii.
>>> Rosja: Patriarchat Moskiewski podważa pozycję patriarchę Bartłomieja w światowym prawosławiu
29 grudnia 2021 RKP utworzył egzarchat afrykański, obejmujący cały Czarny Ląd, który z prawosławnego punktu widzenia jest obszarem kanonicznym Patriarchatu Aleksandrii, tym samym łamiąc obowiązujące kanony, mówiące o tym, iż na terenie jurysdykcji jednego Kościoła lokalnego nie wolno powoływać struktur innych Kościołów lokalnych. Formalnym powodem utworzenia egzarchatu było uznanie w 2019 przez Aleksandrię Prawosławnego Kościoła Ukrainy, z czym od początku nie zgadza się Moskwa, która postanowiła przyjąć do cswej jurysdykcji tych duchownych aleksandryjskich, którzy również byli niezadowoleni z uznania autokefalii ukraińskiej. W odpowiedzi na działania Aleksandrii powstał wspomniany egzarchat, do którego od razu przyjęto 102 księży tego patriarchatu z 8 krajów afrykańskich.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |